Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Kautenbach

hey Peter,

Ik gebruik als basis een wash van Valajero dark/black over de gehele loc. In de nog natte wash op aantal plekken pigmentpoeder erbij voor extra accent. Ik doe dan ook de klak/waterspore \n aanbrengen.

Nadat de wash droog is krijg je een mooie matte tint op de loc. Daarna ga ik er met andere kleuren pigment overheen, ondermeer lichtgrijs.

Wel idd de locs voorzichtig beetpakken, maar gaat tot nu toe prima, die wash blijft sowieso na drogingprima zitten.

grotjes, wim

Stieven76


Dat is een mooie laadramp! Hier leer ik nog iets van! knap gedaan  ;)

GVL

Peter,
Bij het vastnemen van locomotieven en wagons gaat men (sowieso) voorzichtig te werk gaan maar ik heb nog geen negatieve ervaringen gehad.  Ik gebruik al jaren verfpoeders van Maimeri en Scheveningen waarvan de hechting zeker voldoet.  Heb ook gelezen dat MIG-poeders goed hechten en geen bijkomende verzegeling vereisen (maar heb ze nog niet geprobeerd). Met Vallejo, zoals aangehaald, is het iets minder.
Groeten.
Gino

PeterVG



Modulebaan Hamsart.
5 modules met een lengte van 1meter en een breedte van 50cm. Langs beide uiteinden is een klein opstelterrein gebouwd op een draaiplateau. Stoomlocs kunnen zo steeds met de schouw vooruit de baan op.
De baan is operationeel. Nog enkele details moeten gebouwd worden vooraleer de baan klaar is voor de expo van MSM in Leuven.

PeterVG


Stationsgebouw Hamsart
De eindfase in de bouw is aangebroken. Het hoofddak is klaar. De ramen moeten nog geplaatst net als het plat dak van de WC aanbouw.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kautenbach

mooi werk weer, en wat toch een geweldige werkplek, lekker ruim. Nog n 1/2 jaar en dan in t echty te zien, dat komt voor de bakker

PeterVG

#157


De wit geverfde gevels van Hamsart station kregen een verweerd uiterlijk. Op de foto is het niet goed zichtbaar maar onder het licht van de modelbaan is het duidelijk. Een wassing met zwartbruin maakt van Hamsart een station dat langs een stoomlijn ligt. Het roet van de stoomlocs heeft zijn werk gedaan.
De arduinen gevelelementen werden bijgewerkt om het blauwe steen karakter te verkrijgen. Met lichte grijstinten werd gedept om kleurschakeringen in de steen te krijgen. De deur lag klaar. Voor de foto is ze even op haar plaats gehangen. De kier tussen module3 en 4 loopt er trouwens dwars doorheen. De deur werd net als de ramen gebouwd met styreenstrips. Het is wel nog even wachten vooraleer de ramen op hun plaats hangen.

Hoe ik ertoe gekomen ben dit stationsgebouw te bouwen kan je hier lezen:
http://hamsart.blogspot.be/2013/12/ontvangstgebouw.html

Catje

Peter, ik sta versteld van uw project. :o
Een megaproject, waar U zeker noge een behoorlijk lange tijd mee bezig zult zijn.
Dit project ga ik beslist volgen, en ben benieuwd naar updates.
Hoe lang wordt deze baan eigenlijk?


Groeten,
Willy

PeterVG

Willy

Modulebaan Hamsart is 5m lang. Maar U heeft uiteraard begrepen dat de modulebaan deel gaat uitmaken van een grotere vaste baan. Het zichtbare en aangeklede deel daarvan zal ongeveer 70m lang worden. Maar of dit ooit af zal raken is nog maar de vraag. Als ik voor de 5m lengte van Hamsart al meer dan 10 jaar bouwtijd nodig heb.  ::)

Metpetergaathetbeter

Peter,

vitaminen beginnen nemen, doktersbegeleiding en hopen dat je dan 120 wordt en dan moet dat wel lukken !  ;D

Groeten Peter ;)

PS Pracht baan, misschien kunnen andere meters iets minder details gebruiken !  :-\

OlivierV

Ik denk niet dat minder detail dan gebruikelijk in Peter's woordenboek staat, Hamsart zelf blijft een mooi en leuk baantje met leuke details en op en top afwerking.

Ik denk dat project 41 dat ook wel zal worden, alleen zal het een poosje gaan duren, alles hangt af van hoeveel tijd je hebt om aan je baan te werken en vergeet niet, er zijn nog altijd belangrijker zaken in het leven dan (model)treinen (toch straf om dit uit de mond te horen van iemand die van zichzelf vindt dat hij te veel rollend materieel koopt).

groet!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG

Minder details, het zal wel moeten.
Maar mezelf kennende wil ik toch altijd weer meer en beter.
Ervaring zal ook wel helpen om sneller te werken hoop ik dan maar.



Het dak van de toiletaanbouw werd opgevat als plat dak. Of dit realistisch is voor 1956 weet ik niet. Maar er is geen weg terug. Beter was een zinken dak met beperkte helling. Helaas was ik zo slim niet toen de muurplaten versneden werden. Er zat dus niets anders op dan een plat dak te bouwen. Simpeler kan het niet. Uit zwart schuurpapier werd een passend stuk gesneden. Met pigmentpoeders kreeg dit een verweerd karakter.
Weer ging ik in de mist tijdens het fixeren. Na fixeren met matte lak uit de spuitbus bleek 90% van het pigmentpoeder verdwenen. Dus opnieuw gestart in de nog opdrogende matte lak. Dit in de hoop dat de nieuwe poederlaag zich hierin hecht. Met een vrij grof penseel werd er een grote hoeveelheid poeder in de kleuren bruin, zwart en groen gepoederd tot dit resultaat. Ditmaal liet ik de spuitbus met matte lak maar achterwegen.



In mijn dakgoot ligt altijd wel vuil. Een beetje pigmentpoeder in HO dakgoten lijkt me geen slecht idee. Ditmaal ging het fixeren met de spuitbus prima.



Een afboording bovenaan de muren mocht niet ontbreken.
Wat ik met de schoorsteen moet weet ik niet. Wel of niet plaatsen, ik ben er nog niet uit.

PeterVG



Intussen worden volop ramen en deuren geplaatst. De laatste deur hing nog niet op zijn plaats of ik rende alweer naar de baan om het resultaat te zien. Dan maar gelijk een foto geschoten van de 4510 die toekwam.

De foto toont meteen de gebreken die nog rechtgezet moeten worden. Er moeten dorpels voor de deuren komen en de linkse deur moet een beetje zakken. Bovenaan moet er nog een rond venstertje geplaatst worden.
Het deurtje naar het herentoilet moet nog een tweede verflaag krijgen. Al twijfel ik of ik dit wel ga doen. Nu heeft de deur een verweerde aanblik, ook leuk.

Steam.N

Het wordt mooi, Peter.

Ik zou niet weten hoe je dat plat dak het best kleurt, maar ik heb het gevoel dat het wat egaal is.
Misschien wat groepjes mos onregelmatig spreiden, en de kleur dáárrond iets aanpassen?
Maar ik herhaal het: ik zou niet weten hoe het best te doen.

Je schouwtje vind ik erg mooi.  Plaatsen, zou ik zeggen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }