Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

mark7758

Alweer complimenten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Stieven76


PeterVG


Het rustige station van Hamsart werd vandaag bezocht door een Kerstexpress.


Kerstgroet uit Hamsart by Pim Van Gestel, on Flickr

De stoomloc type 29 was in zijn sas. Een volle reizigerstrein richting Hoge Venen slepen over de zware hellingen van lijn 44. Gelukkig was er een fotograaf om het spektakel vast te leggen. De stoomwolk waaide snel weg onder de stormwind.

Beste wensen allemaal.

Martin Welberg

Gave plaat !!

Ook een goede kerst gewenst..

TBCédric

Is het echt of toch model? Ik zat te twijfelen maar ik denk model ::) . Zeer knappe foto!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

evan

Weer eens de moeite he Peter :)

Van harte de beste wensen voor jou en je familie ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

nice!

spijtig dat jij de enige fotograaf was  :P

Prettige feestdagen peter!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Cozzy

Wonderlijk!

Fijne Kerstdagen,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

PeterVG




De laadramp van Hamsart is een replica van deze die Vielsalm sierde. Vooraleer deze gesloopt werd door Infrabel heb ik deze opgemeten. Hiervan pluk ik nu de vruchten. De laadramp van Hamsart wordt gedetailleerd nagebouwd naar NMBS voorbeeld.
Om de gemetste laadramp extra steun te bieden zijn metalen zekeringen gemonteerd. In realiteit zijn de platen 20 op 35cm groot. De modelversie werd gebouwd met styreenstrips van 4mm die afgekort werden tot stukjes van 2,5mm. De 4-kantige bout die op de plaatjes zit werd nagebouwd door styreenstukjes van 0,5 op 0,5mm op de plaatjes te plakken.
Na droging van de verlijming werden de plaatjes roestkleurig gemaakt met verf en pigmentpoeder. Daarna moesten de stripjes alleen nog op de verlaadramp gelijmd worden.



De laadramp van Vielsalm was beveiligd met een hekwerk. De modelversie werd gesoldeerd uit messingprofiel. De palen werden gesneden uit U-profiel. De bovenste lat uit L-profiel. De onderste lat uit messingstrip. Alle profieltjes zijn 1mm breed en benaderen daarmee de realiteit. Het secure soldeerwerk werd uitgevoerd met de weerstandssoldeerbout. Die bleek na meer dan 20 jaar werkloos stofvangen nog prima te werken. Hoe kan het ook anders want ze werd door mijn vader eigenhandig gemaakt naar een bouwplan dat in Spoorweg Journaal gepubliceerd werd.
Nu nog een laklaagje aanbrengen en het hek kan definitief geplaatst worden.

PeterVG




De laadramp van Vielsalm bezat een paaltje aan het begin van de helling die de blauwe steen beschermde. Een leuk detail wat op mijn modelversie niet mocht ontbreken. Het paaltje werd gedraaid uit een ronde styreenstrip. Dit door simpelweg een stukje styreenstrip in de boorkop van een dremel te klemmen. Met een tweede dremel boormachientje werd de ronde kop gedraaid. De gele kleur werd door de NMBS gebruikt om niet spoorverkeer veilig doorheen het stationsemplacement te leiden.

PeterVG

#145


Doordat de laadramp zowat 10 jaar terug gebouwd werd en deze vastzit op de baan zat ik met een dilemma om deze te verweren. Met verdunde verf als wassing zag ik niet zitten omdat ik dan de reeds aangebrachte begroening zou vervuilen. Daarom greep ik naar een voor mij onbekende techniek. In de lokale kunsthandel had ik een tijdje terug pigmentpoeders gekocht. Deze konden secuur aangebracht worden zonder ongewenste neveneffecten. Het nadeel is dat ik het zekeren van poeder niet onder de knie heb. Nu doe ik dit met een spuitbus matte lak eveneens uit de kunsthandel. Daarbij gaat een deel van het poedereffect verloren. Als iemand een betere methode kent dan mag hij die altijd kenbaar maken.
De natuurstenen blokken zijn stukken styreen die mechanisch werden behandeld om een ruw oppervlak te bekomen. Daarvoor werden messen en vijltjes gebruikt. Insmeren met modelbouwlijm en het natte oppervlak daarna bewerken met een mespunt geeft een mooi resultaat. Toen ik dit werk 10 jaar terug uitvoerde had ik nog niet gehoord van architectenkarton en die voordelen van dit materiaal. Maar de mechanische sterkte van mijn methode is een voordeel. Hier mag een trein tegen de muur knallen zonder dat er schade aan de muur ontstaat.



De flank van de laadramp na verwering met pigmentpoeder.



Dezelfde flank na zekeren met matte lak uit een spuitbus. Een deel van het poeder is weggevloeid met een minder mooi resultaat als gevolg. Nu is dat op deze plek geen drama. Doordat de laadramp vlak tegen de voorkant van de baan staat is deze flank slecht verlicht en zijn deze details bijna niet zichtbaar voor de toeschouwer.

GVL

Peter,
Verzegelen van verfpoeders met matte lak doe ik zelden.  Behalve bij zeer gladde en niet poreuse oppervlakken is de hechting voldoende om de poeders op hun plaats te houden, zeker als ze aangebracht worden op een matte verf.  Ik heb wel gemerkt dat er een onderscheid is tussen de verschillende merken.  Vallejo poeders, bv, zijn nogal 'droog' en hechten minder goed.
Een techniek, die echter minder controle toelaat, is om het object eerst met matlak te behandelen en de poeders op de bijna droge lak te borstelen.
Mooie laadramp, overigens.  Baksteen ziet men niet zo vaak.
Gino

Kautenbach

kijk, daar leren we weer van, ik zat ook al met de vraag moet je pigmentpoeirs nog fixeren,

mooie natuursteen ook op de kop vh spoor in je laadperron ;)

PeterVG

Bedankt voor het antwoordje Gino

Al blijf ik met de vraag zitten hoe men bijvoorbeeld stoomlocs met pigmentpoeders verweerd. Het lijkt me vreemd dat deze niet verzegeld zouden worden. Een loc neem je toch veel vast en dan verdwijnt de poederverwering stilaan.

Intussen is de laadramp van Hamsart klaar voor gebruik. Veel moest er niet meer gebeuren. Het hekwerk werd geel geschilderd. Als laatste werd een houten stootbalk geplaatst.



PeterVG


Ter vergelijking een foto van de laadramp van Vielsalm in 2005.
Helaas sterk in verval door zwaar vrachtvervoer dat passeerde om de goederenkoer te bereiken.
De tand des tijds deed de rest.