Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Steam.N

Peter, die methode is me bekend, en die heb ik geprobeerd.
Maar met die Slater platen, en in N, kwam dat niet goed ...
Meer oefenen, zeker ?
In elk geval: je bent erg goed bezig, zowel met je station als met je baan !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Mooi stationsgebouw Peter,

Je sierstenen vindt ik echt geslaagd
Plannen zelf getekend?

Van het lang aanslepen snap ik maar al te goed! Ikzelf ben ondertussen bijna 2 jaar met een baanwachterswoning bezig. En telkens begin ik met wat anders: een L-rijtuig, een telegraafpaal, wat knoeien met statisch gras  :P

Maar terug on topic,

Citaat van: PeterVG op 25 november 2013, 21:48:35 PM


Jean daar worstelde ik ook mee tot ik op een keer op de modelspoorclub een collega aan het werk zag.
Het is simpel.
Je snijdt uit een slaters plaat een strook uit met de breedte van één baksteen. De strook moet uiteraard voldoende lang zijn om de ganse lengte van de boog te vullen. Het buigen van de strip gaat vanzelf als je tussen elke steen met een scherp mes inkepingen maakt. De diepte van de kerf bepaalt de kromming van je boog.
Daarna is het enkel zaak om je boog in te passen in de muur. Dus moet je vooraf uit je muurplaat de boog uitsnijden om er je boog te kunnen inpassen. Voor de boog gebruikte ik niet de plaat met Vlaams verband van Slaters maar gewoon brick van Slaters. Anders zaten er wel erg veel stukken en geen hele stenen in de boog. .

Dezelfde werkwijze hier, ook geleerd op de club, maar dan ééntje net over de grens.
Voor fijne strikken, kan je met een halve steen ook doen. Dan is de kans groter dat ze breken!

Hoe verlijm jij je bogen? en waarop?
Ik heb ze steeds eerst geschilderd, en vervolgens op de (gegoten) vensters gelijmd met secondenlijm. En tenslotte wat bijwerken.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Yannick

Het bouwplan heb ik zelf getekend. Toevallig had ik van het stationsgebouw van Vielsalm een schets van de NMBS. Dat scheelde in het opmeten van het gebouw. De details van het gebouw heb ik afgeleid uit de vele fotos die ik in Vielsalm nam.

Mijn boogstukken zijn gelijmd met lijm voor plasticmodelbouw op een ondergrond uit styreen. De muren werden opgetrokken uit vele lagen styreen. Daardoor is het gebouw voldoende sterk geworden zodat het geen grondplaat nodig heeft.

vyncky

Citaat van: PeterVG op 26 november 2013, 13:50:39 PM
Yannick

Het bouwplan heb ik zelf getekend. Toevallig had ik van het stationsgebouw van Vielsalm een schets van de NMBS. Dat scheelde in het opmeten van het gebouw. De details van het gebouw heb ik afgeleid uit de vele fotos die ik in Vielsalm nam.

Mijn boogstukken zijn gelijmd met lijm voor plasticmodelbouw op een ondergrond uit styreen. De muren werden opgetrokken uit vele lagen styreen. Daardoor is het gebouw voldoende sterk geworden zodat het geen grondplaat nodig heeft.

Hoe bevestig je dan je ramen, achter de styreenondergrond?
Hier ben ik wel benieuwd naar, want mijn werkwijze is niet echt ideaal!

thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Kautenbach

applaus, veel meer valt er niet van te zeggen, echt supermooi

PeterVG

Bedankt Wim.

Yannick,
Mijn ramen kleef ik met plakband tegen de achterzijde van de muren. Handig want bij beschadiging zijn ze makkelijk te verwijderen voor herstelling.

PeterVG


Met een beetje vertraging kwam vandaag de sint op bezoek in Hamsart. Het heilig heerschap verontschuldigde zich voor de late komst. De Sinterklaasstorm had zijn agenda toch enigsinds door mekaar geschud. Daardoor werden trouwe klanten wat later bezocht. Hamsart wilde hij wel een keertje rustig bezoeken dus deed hij het vlak voor zijn vertrek naar Spanje. De man zit een beetje in zak en as. Hij is zelf een groot liefhebber van modeltreinen. Het doet hem pijn dat hij tegenwoordig maar weinig kinderen kan blij maken met een modeltrein. Met pret in zijn oogjes zette hij dan ook deze loc uit chocola op het emplacement van Hamsart.



evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

Lekker :)

Om even terug te komen op de vensters: met gewone tape langs de achterkant of een stukje dubbelzijdige ?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Met gewone tape yannick. Mijn goederenloods heb ik zo voorzien van ramen. Dat bleek een goede keuze. Want intussen heb ik een raam moeten restaureren. Er was een styreenstrip gelost. De ramen zijn iets te groot aan de binnenzijde waardoor er ruimte is om de tape te plakken.

vyncky

Bedankt voor de tip Peter!

Bij een volgend bouwsel eens proberen. :)
De secondenlijm die ik gebruikte  was niet echt ideaal om te positioneren!

Thx!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

krisds

Peter vg, dat is nogal een chocoladen locomotief...De meeste die ik zie zijn niet zo gedetailleerd, en al zeker niet op schaal. Mooie vondst. Gezien de kleur etat Belge, maar ik dacht dat als inderdaad de goedheiligman aan boord was er toch een veewagen achter hing.
Toch ook even melden dat ik de laatste dagen je site meermaals bezocht heb, nav het schilderen van een achtergrond en de mechanische wisselbediening...hopelijk kan ik het resultaat hier binnen kort laten zien. :)

railrunner

Project 41 is om van te smullen :)

PeterVG




De ruwbouw van de baanwachterswoning van Hamsart is klaar. Volgend project is de bouw van ramen en deuren.

Het bouwplan werd getekend naar het voorbeeld van de baanwachterswoning van Sart lez Spa. Het werd een vrije interpretatie. De inplanting ten opzichte van de overweg is anders dan bij het grote voorbeeld.
Dit is een eenvoudig model. De muren werden gesneden uit styreenplaat van 1mm. Na de platen in mekaar gelijmd te hebben werd het model geverfd met witte verf. In de natte verf werd modeleergips gestrooid. Na uitharding leek het model bepleisterd. Met de airbrusch werd het model gespoten in wit en zwart. Daarna werd de bepleistering gezekerd met matte lak.
Het grote dak werd gebouwd met kibri dakplaat. Het kleine zinken dak werd opgebouwd uit styreenstrips.
Het beschilderen van het zinken dak werd uitgevoerd volgens de methode van Rik Martens welke beschreven werd in modelspoormagazine. Vertrokken wordt van een wit geschilderd dak. Daarop worden in een drietal lagen washings aangebracht in blauw grijze kleur. Een foto van een zinken dak diende als voorbeeld. Het resultaat was wat te donker. Dat werd opgelost met wit pigmentpoeder dat over het ganse dak werd aangebracht. Als laatste werden met zwart verweringsstrepen aangebracht.

Gerolf

Mooi gebouw, Peter  8)
Bedankt voor de bouw- en verfbeschrijving  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw