Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG




Schaduwstation kinkempois het resultaat van een maandje Tillig wisselsetjes bouwen en flexrails plakken. Vooraleer een trein kan rijden moet de bedrading gesoldeerd worden.
Nog heel wat werk voor de boeg. Eigenlijk zou ik Hamsart moeten afwerken voor de expo van Leuven. Maar ik heb nu eenmaal zin om lijn 41 werkende te krijgen.

De Roco type 90 is de plaatsvreter uit mijn collectie. Door zijn starre wielbasis zwenkt hij veel uit. Ideaal dus om het ruimteprofiel te testen als je rails legt. Om dezelfde reden staat het I6 rijtuig van roco in de bundel. De 45 is de junior uit de collectie. Hij wilde graag op de foto.

Alles bij mekaar gaat de bouw van dit schaduwstation 2 tot 3 maanden tijd vragen. 50 cm boven schaduwstation Kinkempois komt schaduwstation Luxembourg. Een kopij van het onderliggende. Alweer drie maanden bouwtijd voor de boeg.....

14 sporen telt de bundel. Doordat de bundel in een bocht ligt dalen de nuttige lengtes van de sporen van 5 naar 2m.

conducteur

Amai, de moeite :o  opstelsporen tot 5m ::)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

Hallo Peter,
Mooi maar veel werk.
Als ik je een raad mag geven : ik zie dat je de originele wielgeleiders in kunststof van Tillig gebruikt. Die komen hoger dan de railkop. Mechanisch reinigen gaat dan niet. Ik heb die bij mij allemaal vervangen door messingprofiel 2  x 1 (0,5 mm dik). Die komen juist onder de rail en geven geen problemen met bvb. kuiswagons ed.
Wel vastkleven met een drupje sekondenlijm en vooraf bruneren met een aangepast middel (zuur) of verven of in schaduwstations natuur laten.



Uploaded with ImageShack.us

Erik

PeterVG

Dat is een goede tip Erik.
Komt zeker in aanmerking. In realiteit zijn de wielgeleiders ook hoger. Maar het ongemak bij reiniging is een reden om op jouw systeem over te stappen.

renstimpie

miljaar.... ik blijf dit indrukwekkend vinden... :)  Succes...  een trouwe blogvolger...

Tim

TBCédric

Dat is wel een vooruitgang. écht een grote baan. Veel succes!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Netjes en evenwijdig aangelegde sporen.
Indrukwekkend
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

indrukwekkend weer  ;) en dan is dit de 1e, hoeveel treinen rijden er straks wel niet ::)

renstimpie

Hoi, Peter,

Het was aangenaam om je even te ontmoeten te Wommelgem.   Ik kan het blijven zeggen..  Jouw werk is een inspiratie...

Tim

OlivierV

Ik vond het al zo verdacht stil rondom project 41, nu na stilte komt de storm, een storm in de vorm van 14 opstelsporen met een lengte variërend tussen de 5 en 2m.
Hallo kroket is alles wat ik hier op kan zeggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Durango

Dat is een indrukwekkend bouwwerk.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PeterVG

#116
Tijd om modulebaan Hamsart af te werken.

Aangezien het modulebaantje ingewerkt gaat worden in de grote baan die we "lijn 41" gedoopt hebben mag de afwerking van Hamsart hier getoond worden.
Het grootste nog op stapel staande project is de afwerking van het stationsgebouw. De voorbije dagen hebben we het dak gebouwd zodat de ruwbouw klaar is om te schilderen.



Aangezien het stationsgebouw van Sart Lez Spa mij niet kon bekoren koos ik een alternatief stationsgebouw voor mijn modulebaan. De keuze viel op Grand Halleux. Historisch valt dit te verantwoorden en het gebouw oogt vele malen mooier. Gelukkig lijkt dit gebouw zeer sterk op dit van Vielsalm waardoor het makkelijk was om een bouwtekening te tekenen van een verdwenen gebouw.

Een postkaart uit mijn collectie toont het station van Grand Halleux (L42) in betere tijden:




Steam.N

Mooi Peter !
Wat me de ogen uitsteekt zijn de mooie bogen  ;)   Knap gedaan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG

Dit project sleept al lang aan. Deze foto toont de bouw van het station zoals het eruit zag bij de start in 2009.



Een mens raakt al eens ontmoedigd en stort zich dan op andere aspecten in de hobby. Resultaat is dat er plots een houten skelet staat in je hobbyruimte van wat ooit een grote modelbaan gaat worden. Anderzijds begin je na een lange periode met frisse moed en een klare kijk aan dat oude project. En dikwijls blijkt het dan plots wel te vlotten.


PeterVG

Citaat van: Steam.N op 25 november 2013, 21:30:16 PM
Wat me de ogen uitsteekt zijn de mooie bogen  ;)

Jean daar worstelde ik ook mee tot ik op een keer op de modelspoorclub een collega aan het werk zag.
Het is simpel.
Je snijdt uit een slaters plaat een strook uit met de breedte van één baksteen. De strook moet uiteraard voldoende lang zijn om de ganse lengte van de boog te vullen. Het buigen van de strip gaat vanzelf als je tussen elke steen met een scherp mes inkepingen maakt. De diepte van de kerf bepaalt de kromming van je boog.
Daarna is het enkel zaak om je boog in te passen in de muur. Dus moet je vooraf uit je muurplaat de boog uitsnijden om er je boog te kunnen inpassen. Voor de boog gebruikte ik niet de plaat met Vlaams verband van Slaters maar gewoon brick van Slaters. Anders zaten er wel erg veel stukken en geen hele stenen in de boog. Dit verklaard meteen het kleurverschil tussen de platen in mijn gebouw.