Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

doomslu

Citaat van: eve op 29 augustus 2013, 21:42:34 PM


Erik
(eerbiedige stilte, volle bewondering, bewust van de eigen nietigheid...)
Mag ik me hier bij aansluiten?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG


Heren, een eerbiedwaardige stilte is niet nodig. Laat me eerst maar eens bewijzen hoe ver ik kom met mijn waanzinnig project. Voor alle duidelijkheid, ik ben niet begonnen met het idee dat deze baan ooit af MOET zijn. Dat op zich zou al waanzin zijn. Nee, ik zal al blij zijn als het rijtechnisch deel in orde is. De hoop is dat ik binnen 5 jaar van Kinkempois naar Luxemburg kan rijden. Of dat zal lukken zien we wel. Het MOET niet maar de motivatie is er wel om het te doen slagen.
Daarna zie ik wel hoe de landschapsbouw zal vorderen.

Yannick, de kelder is 159m² groot en heeft een L-vorm. Daarvan is een groot deel nu reeds gevuld. In het midden staat de trap en daarrond zal de modelspoorweg rijden. Eerst werd het baanplan getekend van de modelbaan en daarna pas het huis. Al heb ik achteraf wel aanpassen gedaan aan het baanontwerp wat uiteraard te verwachten was.

Gerolf

Prachtig project, Peter.
Zeer knappe constructies. Je ziet dat hier een doorwinterde bouwer aan de slag is.  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Vakmanschap: een ander woord heb ik er niet voor.
Met vriendelijke groeten
Peter

Kautenbach

ik ga er op zn minst vanuit dat je ook dranghekken 1:1 en een kassa, verkeersbegeleiders ect klaar hebt staan ;D

die heb je straks hard nodig, erg indrukwekkend, qua omvang, opzet en gezien jouw uitwerking wordt ie naast groot, vooral prachtig mooi om naar te kijken

conducteur

Citaat van: Kautenbach op 30 augustus 2013, 15:07:00 PM
ik ga er op zn minst vanuit dat je ook dranghekken 1:1 en een kassa, verkeersbegeleiders ect klaar hebt staan ;D

die heb je straks hard nodig, erg indrukwekkend, qua omvang, opzet en gezien jouw uitwerking wordt ie naast groot, vooral prachtig mooi om naar te kijken
Vind ik leuk +1
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Binnen enkele jaren forummeeting in Peter z'n kelder.  8)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Inspirernd werk Peter!  Ik geniet in stilte met bewondering van je getoonde werk.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

jakke

Citaat van: OlivierV op 30 augustus 2013, 16:19:07 PM
Binnen enkele jaren forummeeting in Peter z'n kelder.  8)

Ik heb al veel bewondering voor het werk , te zien op de foto . Ik hoop ook deze prestatie ooit in het 'echt' te zien .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Steam.N

Zeer indrukwekkend, Peter !
Een kanjer van een project, bovendien mooi en snel uitgevoerd !!!
Met dergelijke baan ga je jaren plezier hebben, niet allen met de opbouw, maar ook met het rijden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG


De bouw van de grote modelbaan die lijn 41 moet worden gaat tijdens de volgende 12 maanden aan een lager tempo door. De reden is simpel. Modulebaan Hamsart die in het grote project een plekje zal vinden moet over een jaar beurswaardig zijn. Vooraleer het zover is moet nog heel wat werk verzet worden.
Vanochtend haalde ik Hamsart vanonder haar plasticfolie vandaan waar ze 10 maanden verbleven heeft.



Verbijsterend was dat de afschermende folie geen goed idee bleek. Hamsart bleek vol te staan met schimmel. Blijkbaar heeft de folie gezorgd voor een microklimaat waar schimmel in kan groeien. Het vreemde is dat de microorganismen enkel groeiden op zwarte recuperatieballast van de NMBS. En dan nog alleen op die delen die 10 jaar terug geballast zijn. De baan heeft jarenlang in een vochtige kelder gestaan zonder dat er schimmel groeide. Eén jaar onder folie gaf dit resultaat. En dit voor alle duidelijkheid in een minder vochtige nieuwe betonkelder. De nieuw geballaste secties met hetzelfde goedje gaven geen schimmelgroei. Allemaal heel vreemd en het stemt tot nadenken.





Gelukkig kon ik de schimmel makkelijk verwijderen met behulp van een penseeltje en alleszuiger. Alleen is het af te wachten of de schimmel niet terugkeerd.

Het reinigingsproces in beeld gebracht.

http://youtu.be/t7_ODfKyzAA

Kautenbach

hoi Peter,

Gelukkig, blijkbaar heb je een manier gevonden om de schimmel te verwijderen.

Ik vermoedt ook dat juist het onder de beschermende folie de boosdoener is, weinig ventilatie, en misschien neemt dan juist dat fijn (natuurlijk?) materiaal vocht op? Ik heb met een net opgeleverd nieuwbouwproject mn les ook geleerd, ik hoop voor je dat met goed ventileren de schimmel niet meer terugkomt. Wel vreemd dat het alleen op de oudere delen voorkomt, andere poreusere lijm gebruikt?

Toch blijven ook deze foto's mooi om te kijken. Over een jaar, waar ga je naartoe? Je blijft in Belgie?

OlivierV

Ik dacht ergens op het internet gelezen te hebben van iets met Genk ofzo, wel allemaal vage hersenspinsels.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG

#103
Wim

De zwarte ballast werd verlijmd met sterk verdunde houtlijm (25%) en dit zowel voor het oude als het nieuw verlijmde ballastbed. Teveel lijm gebruiken is geen optie want dan kleurt het ballastbed onnatuurlijk. Nu is het inderdaad nog poreus en dat is net mooi maar blijkbaar ook gevoelig voor schimmel.
Hamsart zal slechts één beurs doen en die zal zeer waarschijnlijk in Leuven liggen  ;)
Belofte maakt schuld, ditmaal zal ik geen papa worden tijdens het weekend van de expo.

Martin Welberg

Misschien later nog 's een keer licht indruppelen met een schimmelwerende primer / voorstrijk. Merk Alabastine is in Belgie volgens mij niet te koop maar heeft bv een primer / voorstrijkmiddel voor vochtige ruimten...