Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Steam.N

Proficiat, Peter !!!
Dat doet wel iets, die eerste ritten op je nieuwe baan  :P

Veel plezier met de verdere uitbouw.
Natuurlijk kijk ik met nieuwsgierigheid uit naar je verdere exploten  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

Ah den mijlpaal is gehaald.  ;D ;D
Het is en blijft een zeer interressant project wat ik zal blijven volgen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

PeterVG


Hartelijk dank voor de aanmoedigingen heren.
De voorbije week had ik vakantie. Daarvan heb ik dankbaar gebruik gemaakt om goed door te werken aan de onderbouw van project 41.



De doorgang naar het afgewerkte schaduwstation werd dichtgetimmerd. Daardoor krijgt de eerste van de twee te bouwen peninsulas stilaan haar definitieve vorm. Peninsula is een engelse vakterm die vertaald "schiereiland" betekend. De tongvormige baansecties kunnen zo inderdaad omschreven worden. Als er iemand een mooie nederlandse benaming heeft voor zulke baansecties dan had ik die graag gekend.
De bouw van de kopsectie heeft heel wat uurtjes zaagwerk gevraagd. De spoorlijn ligt hier niet alleen in diverse bochten maar ook in hellingen. Het werkje ging gepaard met heel wat denkwerk. Maar nu de onderbouw klaar is om rails te ontvangen ben ik zeer tevreden met het resultaat. De draagsectie voor de achtergrondplaat is eveneens grotendeels ingebouwd.
Lijn 41 die als hoofdlijn dubbelsporig wordt uitgevoerd komt in de voorgrond te liggen. Zij kent hier een doormeter van 2m. Vlak naast de hoofdlijn komt een aftakkend industriëel lijntje. Dit start rechts in een goederenbundel en loopt naar de linkerzijde van de baaninham om er een haventje langs de Maas te bedienen.

OlivierV

Mooi werk al weer Peter!

Maar peninsula, komt van het Latijn peninsula, peninsulae, wat als leenvertaling naar het Nederlands gekomen is als schiereiland. Ook in het Spaans wordt een schiereiland peninsula genoemd. (Om toch maar even aan te tonen dat ik afgelopen jaar iets bijgeleerd heb.)

We blijven volgen!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

niko

Mooie constructie . En proficiat met je mijl paal .
mvg Niko

renstimpie

Proficiat met je mijlpijl...:D   Zowel dit als Hamsart blijft een project waar we veel kunnen van leren.

Tim

renstimpie

@Peter,

Even een vraagje over je wisselbediening.   Het afstellen, ging dit gemakkelijk?

Alvast bedankt

PeterVG


Tim, het afstellen van de mechanische wisselbediening is eenvoudig.

Doordat tijdens het bouwproces de wisseltongen in neutrale stand vastgeplakt zijn met tape wordt het afstellen vereenvoudigd. Tijdens het bouwproces van het stangmechanisme bouw je alles in neutrale stand.
Dit wil zeggen in het midden van de uitzwaai bewegingen.
Hierdoor is afstellen meestal al niet meer nodig.
Is bijregelen toch nodig dan kan dit zeer simpel dankzij schroefjes.
Wellicht maakt een beeldverhaal veel duidelijk.
Dat kan je vinden op:

http://hamsart.blogspot.be/2013/06/mechanische-wisselsturing.html

Zijn er nog vragen na het lezen van deze bouwbeschrijving blijf er niet mee zitten en vuur ze af.


renstimpie

Ik ben nu aan het voorbereidende werk bezig :) voor mijn eerste wisselaandrijving.     Moest ik nog vragen hebben,  dan stel ik ze zeker.

Tim

PeterVG


Na 10 maanden bouwtijd wordt het traject van lijn 41 stilaan zichtbaar.
Dankzij mijn breedhoeklens kon ik huidige baantoestand in 1 beeld vangen.



Lijn 41 start uiterst recht vanuit schaduwstation Kinkempois. Via het tracé in de voorgrond wordt de aangeklede sectie bereikt. Deze situeert zich achter de achtergrondplaat achteraan de foto. Daarna plooit de lijn terug om zo de ganse kelderruimte te doorlopen.
Het eindpunt van de lijn ligt op een tweede dek wat in de voorgrond gebouwd zal worden boven het huidige tracé. U leest het goed rondrijden zal op mijn baan niet mogelijk zijn.
Overal is het spoor goed bereikbaar. De modelbaan is immers opgebouwd volgens het meewandel concept.



De eerste achtergrondplaat aan de peninsula is geplaatst. Nog even en het schaduwstation in de peninsula is niet meer zichtbaar.



De achtergrondplaten rondom de peninsula zijn geplaatst. Enkel het spoor doorheen de achtergrondplaat verraad de aanwezigheid van het schaduwstation in het hart van de peninsula.




Het plaatsen van de achtergrondwand.
Dankzij een vooraf nauwkeurig gebouwd slip en steunsysteem was deze klus snel geklaard. De achtergrondplaat rust op het basisframe. Op plaatsen waar een spoor door de achtergrond verdwijnt werd een slip voorzien in de basisplaat van de spoorberm.



De achtergrondplaat was hierdoor ook in de bocht van de peninsula simpel op haar plaats te schuiven. Het nauwkeurig aftekenen van het gat voor de spoordoorvoer werd hierdoor een eenvoudige klus. Eenmaal de opening was uitgezaagd kon de achtergrondwand simpelweg op haar plaats geschoven worden en vastgeshroefd aan de verticale steunbalken van de baan.



Het schaduwstation in de peninsula. Een ideaal plekje om je te verstoppen. Alles bij de hand, treinen en bier.



De eerste aangeklede sectie van lijn 41 zal deze goederenbundel met reizigershalte zijn. De bundel is een vrije interpretatie van diverse inspirerende scenes die zich rondom de Luikse staalindustrie bevinden.
De constructie van de bundel vraagt veel tijd omdat ik ervoor koos het mezelf moeilijk te maken. Om saaiheid in het baanplan te vermijden is enkel de bundel recht. De aansluitsporen liggen in hellingen net als de hoofdlijn. Om het oog extra te verwennen ligt de hoofdlijn in een lichte boog. Veel passen en meten was nodig maar stilaan krijgt de bundel vorm.
Vooraleer de sporen gelegd worden zal eerst de achtergrond geschilderd worden. Een bewuste keuze om comfortvol aan de achtergrond te kunnen werken. De baan is hier immers zowat 75cm diep. Een diepte die ik tracht te vermijden maar hier kon het niet anders. Om zonder rugpijn aan de achtergrond te kunnen werken voeren we het schilderwerk nu uit terwijl delen van de bodemplaat nog niet gemonteerd zijn.


eve



Erik
(eerbiedige stilte, volle bewondering, bewust van de eigen nietigheid...)

oebr

Citaat van: PeterVG op 29 augustus 2013, 21:30:49 PM

Na 10 maanden bouwtijd wordt het traject van lijn 41 stilaan zichtbaar.
Dankzij mijn breedhoeklens kon ik huidige baantoestand in 1 beeld vangen.

Mooi beeld, mooie reportage en vooral heel mooie realisatie !!!

Citaat van: PeterVG op 29 augustus 2013, 21:30:49 PM
U leest het goed rondrijden zal op mijn baan niet mogelijk zijn.

Prima idee, maakt zo'n baan dubbel zo realistisch.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

mark7758

Complimenten Peter. Geweldig.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

vyncky

Knap peter!
wat ik me al de hele tijd afvraag, hoe groot je hobbyruimte is(+/- de afmetingen). Het lijkt echt een enorm project!
Ik ben benieuwd naar de verdere afwerking...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Zeer groot project! wel een redelijk tempo
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.