Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

ems

Boeiend! Je werkt erg netjes; ik blijf het volgen!
Groet, Edwin

PeterVG


Zoveel fijne reacties, bedankt heren.
Nee hoor niets gebroken tijdens mijn snelle trapafdaling.

De drang om eindelijk een trein te zien rijden drijft me verder. Vandaag voorbereidingen getroffen om schakelaars op het hardboard baanfront te installeren. Omdat er weinig plaats is om deze netjes te solderen als ze eenmaal op hun plaats hangen heb ik een kartonnen mal gemaakt. Hierop solderen kon in alle luxe aan de werktafel.
Hopelijk krijg ik nu geen ruzie met mijn dochtertje. Het verpakkingskarton van haar eerste bestekset bleek van prima kwaliteit om als ondergrond te dienen.




PeterVG

#62
De eerste wissel van project 41 is klaar voor gebruik.
Er werd geen gebruik gemaakt van een wisselmotor. De aandrijving van de wissel werd volledig handmatig uitgevoerd. De aangewende mechanische methode werd uit crisisnoodzaak ontwikkeld door mijn spoorvriend. Het resultaat beviel me en dus pas ik het systeem zelf toe. Dit op plaatsen waar de inbouw van een duurdere wisselmotor geen meerwaarde brengt. Voor slechts enkele euros ontstond dit resultaat.

http://www.youtube.com/watch?v=hjXOIt6EISc

Gebruikt werden:
- mini tuimelschakelaar
- messingbuis 2mm
- staaldraad: 0,8 en 1mm
- ontmantelde lusterklem

Een bouwbeschrijving volgt in de toekomst. Voor ik ze schrijf wil ik eerst ervaring opdoen. Die komt vanzelf als ik de rest van de wissels afwerk die toegang geven tot het net gebouwde schaduwstation.

Het leuke aan deze bedienmethode is dat je echt het gevoel krijgt een wissel om te leggen.
Dankzij de schakelaar kan de wissel gepolariseerd worden.





argilla

Citaat van: PeterVG op 16 juni 2013, 23:42:28 PM
De eerste wissel van project 41 is klaar voor gebruik.
Er werd geen gebruik gemaakt van een wisselmotor. De aandrijving van de wissel werd volledig handmatig uitgevoerd. De aangewende mechanische methode werd uit crisisnoodzaak ontwikkeld door mijn spoorvriend. Het resultaat beviel me en dus pas ik het systeem zelf toe. Dit op plaatsen waar de inbouw van een duurdere wisselmotor geen meerwaarde brengt. Voor slechts enkele euros ontstond dit resultaat.

http://www.youtube.com/watch?v=hjXOIt6EISc

Gebruikt werden:
- mini tuimelschakelaar
- messingbuis 2mm
- staaldraad: 0,8 en 1mm
- ontmantelde lusterklem

Een bouwbeschrijving volgt in de toekomst. Voor ik ze schrijf wil ik eerst ervaring opdoen. Die komt vanzelf als ik de rest van de wissels afwerk die toegang geven tot het net gebouwde schaduwstation.

Het leuke aan deze bedienmethode is dat je echt het gevoel krijgt een wissel om te leggen.
Dankzij de schakelaar kan de wissel gepolariseerd worden.


Peter, een prachtige oplossing,  degelijk en goedkoop neem ik aan. Goed gevonden  ;) Hou ons op de hoogte van je test ervaringen want het is een interessante oplossing
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

evan

#64
Knap Systeem Peter  :)

Ik kwam laatst deze tegen met een vermoeden dat het jou werk was:
http://www.youtube.com/watch?v=OQaY6ibpwFg

Het is blijkbaar dus hetzelfde Youtube-kanaal... :)  Ik vroeg me dit af omdat het jou stijl lijkt van bouwen.  Is het een oudere baan van je of is het dezelfde?

Knap man! :o :) ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Ha Peter, eenvoud siert, leuk en degelijk systeem.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

#66
Fijn dat het treksysteem in de smaak valt heren.

Evan,
De baan op dit filmpje is niet mijn werk hoor. Het is mijn loc die er zijn eerste 100m als test mocht rijden. Maar het is leuk dat je het filmpje aanhaalt. De bouwer van deze baan heeft immers het wisseltrek systeem ontwikkeld voor deze baan. Er was immers geen budget om alle wissels te voorzien van wisselmotor. ;D
Maar zoals jullie zelf kunnen zien werkt dit handmatig mechanisme perfect.
Deze baan werd trouwens in twee jaar tijd in mekaar geknutseld tot de staat waarin ze in dit filmpje te zien is. Dat wil zeggen volledig technisch in orde om te rijden. Een huzarenstuk als je weet dat de totale lengte van de hoofdlijn 100m bedraagt en de bouwer op zijn eentje werkt.
Nog dit, velen denken dat ze geen plaats hebben voor zulk een baan. Denk dan nog maar eens goed na want door de autos uit de garage te weren en in dubbeldeks te werken kom je al een heel eind zoals het filmpje duidelijk toont.

Wat mijn baan betreft. Ze is duidelijk geïnspireerd op deze. Maar met 2 jaar bouwtijd ga ik niet toekomen. Zelf ben ik niet de snelste bouwer. De verwachting is dat ik 4 jaar nodig zal hebben vooraleer ik mijn traject volledig kan afrijden.




PeterVG


Een heuglijk moment.

Na een half jaar knutselen is de eerste spoorbundel van project 41 vrijgegeven voor exploitatie.
Het doet deugd om weer te beschikken over enkele meters spoorlijn waar ten alle tijden over gereden kan worden. En het goede nieuws is dat de rijlengte alleen maar gaat toenemen. Het begin was duidelijk de grootste kaap om te nemen. Nu we vertrokken zijn zal het wel loslopen met bouwen.



De eerste trein die over lijn 41 mocht bollen was deze type 53. Het locje moest nog uitvoerig getest worden. De rijkwaliteiten zijn zeer goed. Dit rangeerlocje gaat nog veel werk voor de boeg krijgen in de toekomst.
Voorlopig zal hij een rustig bestaan kennen in zijn doos. Het wordt tijd dat er wat sporen verschijnen buiten het schaduw deel. Nu we wat vertrouwd zijn met Tillig wissels in bouwpakket kunnen we daar mee starten.



Kautenbach

gefeliciteerd met deze mijlpaal! veel plezier met de bouw en we blijven uiteraard met bijzonder veel nieuwsgierigheid op dehoogte van je vorderingen ;)

Peter

Dit gaat een prachtige baan worden, dat voel je zo. De heel verzorgde schaduwstations en het niet zichtbare gedeelte zijn  hier het beste bewijs van.
Ik volg dan ook met spanning je verdere vorderingen en wees voorzichtig met je trap.
Ik heb op mijn zolder alvast een leuning rondom het trapgat geplaatst zodat erdoor vallen praktisch uitgesloten is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Top, blijf volgen !

Gerolf

Proficiat met je mijlpaal, Peter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Zal ongetwijfeld een moment van genoegdoening geweest zijn, Peter.
Kijk al uit naar je volgende updates.

Michael

Peter op naar de volgende mijlpaal, deze heb je gehaald. Proficiat.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

OlivierV

'k Ga der 'n pintje op drinken denk ik zo. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan