Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

OlivierV

Wat je zegt maakt zin Peter.

Beter een mooie baan met 10 locs/treinstellen/treinen dan een een verzameling van 200 locs die in een doosje ligt en nooit rijdt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

correcte redenering Peter,
Toen ik nog van plan was een H0 baan te maken rekende ik per "treinstel minder", 50 m spoor meer (tillig flex rails) of 10 wissels meer...
Het is dus een bewuste maar zeer duidelijke keuze!

veel succes de komende jaren... ;)

Cedric

Erg mooi project en heel leerzaam om te volgen  :D
Ik ben er zeker van dat dit een prachtige sfeervolle baan gaat worden

Blijf ons op de hoogte houden met foto's  ;) ;D

PeterVG


Hoe ik het tracé van mijn modelspoorweg snel en accuraat aan het basisframe bevestig.

Eerst werd het basisframe gebouwd. Hierop zal een basisplaat bevestigd worden in de voorgrond van het baantje. Op een hoogte van 119 cm zal een industrëel lijntje rangeermogelijkheden bieden. Langs de achtergrondplaat loopt de hoofdlijn. Dit is uiteraard de denkbeeldige lijn 41 die Luik met Luxemburg zal verbinden. De hoofdlijn ligt in deze sectie in een hellingsgraad van 1%. Daardoor zal ze op dit deel van de modelbaan stijgen van 127 naar 132 cm.



Om de hoofdlijn in een strakke helling te kunnen leggen gebruikte ik volgende methode.
Eerst werden enkele steunen op de perfecte hoogte gemonteerd. Dit werk is vrij eenvoudig als je kan beschikken over een kruislaser. De horizontale as wordt op een ijkpunt afgesteld waarna de verticale steun van de hoofdlijn makkelijk te monteren is op de juiste hoogte.



Als ook een tweede verticale steun gemonteerd is kunnen alle tussengelegen steunen zonder passen en meten accuraat bevestigd worden. Daarvoor maakte ik een tijdelijke mal die opgebouwd is uit lange planken. Die hoeven niet aan mekaar gelijmd te worden. Door de kracht van de lijmklemmen blijven ze perfect gepositioneerd.



Nu is het positioneren van een verticale steun kinderspel. Het volstaat om goed tegen de onderkant van de mal te drukken terwijl je de steun met een lijmklem vastzet. Daarna kan de steun vastgeschroefd worden.



De onderbouw voor de dubbelsporige hoofdlijn is klaar voor verdere afwerking.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stedahult

Mooie constructie! Dat is geen afraffelwerk.
Mvh. Steef

Havoc

Is dat voor echte treinen of modellen? Het serieusere houtwerk zou ik zeggen. Denk niet dat het gaat doorzakken. In de bouw gebruiken ze zo geen steunen voor een dak...
Met vakantie voor onbepaalde duur.


PeterVG

De onderbouw is het fundament van je baan. Daar op besparen beklaag je je achteraf met zekerheid. Niet alleen valt een verzakking in een afgewerkt landschap op als zeer storend.  Ook kan het de oorzaak zijn van ontsporingen.
Aangezien ik deze baan binnen 40 jaar nog als favoriete tijdverblijf in dienst wil hebben maak ik ze met plezier extra sterk.
Dit is geen expo modulebaantje dat een kort leven beschoren is maar meer een schaakbord voor rangeerfreaks waar je niet op uitgekeken zal raken ;)



ERVIN

Ik wist dat Peter hier geen knoeiwerkje van ging maken , zoals ik gewoon ben van hem , zal ook dit weer tot in de puntjes afgewerkt gaan worden , het vakwerk dat je hier nu ziet is nog maar een begin hé.
Maar zoals je zelf schrijft Peter , besparen op je onderbouw mag je nooit doen , ik spreek , jammer genoeg , uit ervaring.

PeterVG




De bouw van lijn 41 gaat de volgende maanden noodgedwongen door in een lager tempo. Gebrek aan hobbytijd zal nog enkele maanden mijn honger om te bouwen alleen maar aanscherpen. Intussen kan het baanplan verder rijpen.Deze doorkijk geeft een goed idee van het opzet van de baan. Smalle lange panden zorgen voor een maximale rijlengte. Om saaiheid in het baanontwerp te weren heb ik getracht om recht lopende baanranden tot een minimum te beperken. Dankzij de open bouwwijze lukt dit makkelijk. Als straks de achtergrondplaat tegen de verticale dragers hangt en de voorgrond afgeboord is met een dunne buigzame plaat zal het uitzicht van de baan totaal anders zijn.De weinige tijd die ik in april aan de hobby kon besteden werd geïnvesteerd in het herwerken van fouten in het baanplan. Nu deze aanpassingen achter de rug zijn kunnen zaagmachine en schroevendraaier weer aan het werk.

GVL

Nu al een indrukwekkend zicht, Peter.
De staanders zullen ook een fries met verlichting dragen, neem ik aan?  Ben benieuwd naar die uitvoering.
Groeten.

Steam.N

Ziet er enorm goed uit, Peter.
Ik wacht met ongeduld op volgende update !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterVG


Bedankt Jean en Gino.
Een frieslijst met verlichting aan de verticale liggers heb ik overwogen. Maar ervaringen opgedaan met modulebaan Hamsart hebben me overtuigd om ze bij de vaste baan weg te laten. Een frieslijst is voor  een grote jongen als ik hinderlijk bij de eindafwerking en bediening van de baan. Bij Hamsart kan ik daar een mouw aanpassen doordaat de frieslijst demonteerbaar is. Voor een vaste baan lijkt een demonteerbare frieslijst alleen maar veel extra werk.
Verlichting is echter uiterst belangrijk voor de baan. Daarom heb ik een alternatief plan klaar. Boven het midden van de wandelgangen komt een lint van TL-lampen met warm licht te hangen tegen het plafond. Dit moet volstaan om de baan mooi uit te lichten.
Er zal dus geen frieslijst zijn om de bovenrand van de achtergrondplaat te verbergen. Optisch niet ideaal maar doordat de achtergrond doorloopt tot een hoogte van ongeveer 2m20 hoop ik hiervan niet veel hinder te hebben.

OlivierV

Ik blijf toekijken met open mond.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan