Uiteraard zitten jullie met veel vragen rond dit grote project. Daar zal ikzelf de volgende tientallen jaren ook wel mee zitten. Gaandeweg komen de oplossingen wel. Niet de juiste mentaliteit denken jullie. Die loopt vast op één of ander struikelblok. Daar ben ik niet bang voor. Jarenlang is er denkwerk uitgevoerd vooraleer effectief te starten. De bouw van Hamsart heeft me ervaring opgeleverd en het vertrouwen dat ik nodig had om te starten. Verder heb ik een goede helpdesk die met een analoog garagevullend project bezig is. Dus om op jullie vragen te antwoorden.
Sporenplan:
Het lijkt vreemd maar dit is er niet op papier of digitaal medium. Zoals reeds aangehaald in voorgaande tekst is dit enkel op de vloer geplakt. Om het enigsinds definitief te maken wordt het wel overgetekend op tafelpapier. Dat kan tevens dienen als zaagmal voor moeilijke vormen. Eénmaal de basisconstructie staat mag het baanplan uit afplaktape op de grond verwijderd worden. Uiteraard vervelend voor jullie om te volgen. Maar net daardoor zo veel uitdagender.
Vaste baan <--> modulair
Dit project is niet haalbaar in modulaire versie. Enkele secties worden uitgevoerd in dubbeldeks uitvoering. Naast de schaduwstations zal er ook een industriële lijn deel uitmaken van een dubbelniveau. Een modulaire versie zou hier alleen maar voor kopbrekers zorgen. Nee dit is mijn droomkelder hier moet het gebeuren, in een vaste baan.
Stelvoeten:
Ja die zitten er onder. Eigenlijk uit voorzorg. De hobbyruimte blijft een kelder. Ook al is het een waterdichte betonkelder je weet nooit of je plots geen water maakt. Om te voorkomen dat de houtconstruktie in het water staat zijn er onderaan enkele centimeters rubber en ijzer voorzien. Het stelmechanisme is handig bij de opbouw om alle poten exact van hoogte te maken maar dit was niet de hoofdreden
Zware houtconstruktie:
Ja, daar neem ik liever wat reserve. Zoals geschreven zijn enkele secties dubbeldeks uitgevoerd. Diegene die ik nu aan het bouwen ben heeft aan de schaduwzijde twee niveaus. Om de bovenste te kunnen hangen heb ik stevige balken gebruikt. Een hangend bovendek is visueel veel mooier want het onderdek blijft daardoor vrij zichtbaar.
Verder worden de zware hoofdbalken gebruikt om de achtergrondplaat aan op te hangen. Aangezien de baan veel bochten kent moet die achtergrond gebogen worden. Vandaar liever een balk extra om de krachten op te vangen.
Een bovendek op 172 cm is wel heel hoog.
Klopt, maar ik maak de baan voor mij en ze moet in de eerste plaats ergonomisch zijn. Als rugpatient moet ik er van bij de start rekening mee houden dat alles vlot te bereiken is. De schaduwsectie van mijn baan zal enkel bereikbaar zijn via een duikonder. De aangeklede sectie maakt grofweg een rondje langs de randen van de keldermuur. De schaduwzijde aan de achterkant kan enkel bereikt worden door onder de baan door te kruipen. Om in de toekomst problemen te vermijden zal die duikonder zo hoog mogelijk liggen. Vandaar ben ik aan die 172cm gekomen. Daardoor heb ik ook voldoende ruimte om het onderliggende schaduwstation op 114cm nog goed te bereiken. Want als ik iets wil voorkomen is het moeilijk bereikbare plaatsen. Wellicht zal een klein podium op wieltjes gebouwd worden om de 172cm steeds goed te kunnen bedienen.
Hierbij heb ik al enkele vragen beantwoord maar er zullen er wellicht nog vele overblijven.