Auteur Topic: Lijn 41 groeit  (gelezen 177525 keer)

Offline ERVIN

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: ERWIN
Re: Lijn 41 groeit
« Reactie #975 Gepost op: 04 november 2019, 23:24:13 pm »
Heel knap gedaan Peter , en zeker iets om te onthouden , ik blijf met volle aandacht volgen.

Offline Floris

• Forumlid
  • Voornaam: Floris
« Reactie #976 Gepost op: 04 november 2019, 23:37:51 pm »
interessant, zo'n stap tussendoor met glansvernis. Ben benieuwd hoe dat verdergaat! Mijn ervaring met olieverf op acryl is dat acrylverf eigenlijk prima bestand is tegen terpentine, maar de ene acrylverf is de andere niet natuurlijk. (ik gebruikte tamiya)

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
« Reactie #977 Gepost op: 05 november 2019, 07:36:14 am »
Die bakstenen zien er "echt" uit! Prachtig!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline PeterVG

• Forumlid
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
« Reactie #978 Gepost op: Gisteren om 19:11:52 »
interessant, zo'n stap tussendoor met glansvernis. Ben benieuwd hoe dat verdergaat! Mijn ervaring met olieverf op acryl is dat acrylverf eigenlijk prima bestand is tegen terpentine, maar de ene acrylverf is de andere niet natuurlijk. (ik gebruikte tamiya)
Vallejo air rechtstreeks aangebracht zonder grondlaag is mechanisch niet sterk. De beschermlaag in vernis is echt wel nodig. Glansvernis schuift lekker voor latere pinwash verwering. Achteraf wordt met matvernis alles afgewerkt.

Offline PeterVG

• Forumlid
    • Modelspoor fotocollectie
  • Voornaam: Peter
« Reactie #979 Gepost op: Gisteren om 19:16:16 »

Aan de slag met verven van Golden om een geloofwaardige lucht op de achtergrondplaat te verkrijgen.
Vooraf heb ik wat testen uitgewerkt maar niets beviel me. Aangezien ik zowat 80 meter achtergrondplaat moet voorzien van lucht zocht ik een methode die makkelijk reproduceerbaar is en snel uit te voeren. Het resultaat moet vergelijkbaar zijn ook al zit er een lange periode tussen uitgevoerde stukken. Meteen de ganse baan afwerken zit er niet in ;-)
Uiteindelijk leek een spuitpistool uit de bouwmarkt mij de beste keuze. Goedkoop en snel om mee te werken. Met dit materiaal is de gespoten verf niet superfijn verdeeld maar voor de lucht vind ik dit geen probleem. Het totaalbeeld is goed en dat is hetgeen wat ik zocht.

De acrylverven van Golden zijn spuitbaar. Golden heeft een aangepast gamma verven voor spuitwerk in de "High Flow" reeks. Maar ook de gewone "Fluid" reeks kan mits verdunning met airbrush medium gespoten worden.
Ik meng Manganees blauw met wit. Meerdere tinten meng ik met steeds meer wit. De lichtere blauwtint gebruik ik boven de horizonlijn. Meer naar boven in de hemel gebruik ik meer blauwere tinten.
Een egaal blauwe mooiweer hemel spuiten gaat mijn kennis te boven. Ik ga voor een opentrekkende hemel waar hoge wokensluiers in zitten.
Ik werk weer volgens de methode besproken in Modelspoormagazine 114. Ze bevalt mij prima.
We starten met een egale lichtgrijze achtergrond waar blauwe partijen in gespoten worden. Rustig opbouwen in kleine spuitmomenten zodat geen druipsporen ontstaan.

Hoge wolkensluiers ontstaan wanneer je een verse blauwe verflaag weer deels gaat wegwrijven met een prop keukenpapier. In kleine stukken werken is hier belangrijk. De acrylverf droogt snel waardoor je niet veel tijd hebt om de wolken weg te wrijven.

Met de airbrush heb ik na het grove werk met het spuitpistool wat details gespoten. Blauwe gaten in het wolkendek met blauwe kleur. Witte wolken accentueren met witte verf. Grijze accenten onderaan wolken met zeer lichtgrijze verf. Steeds werd eventueel aangepast door wrijven met een papierprop.

Een zeer bemoedigend resultaat ontstaan op een zeer korte tijdspanne. Iets waar ik voor vreesde blijkt makkelijk uit te voeren.
Alweer wat korter bij het einddoel.

Offline 59erke

• Forumlid
  • Voornaam: koen
« Reactie #980 Gepost op: Gisteren om 20:13:09 »
ziet er inderdaad zeer goed uit, doet me eigenlijk denken aan mijn achtergrond voor "La Gleize" doch deze werd gemaakt met behulp van gewone Motip spuitbussen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan