Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

krisds

Geniet van de familiefeesten, dat besneeuwd diorama zal wel af geraken tegen kerstmis volgend jaar. Ik kan er wel een jaartje geduld voor opbrengen;..

PeterVG


PeterVG

#647
Achtergrond schilderen

De gebruikte methode is een variatie op de in MSM 114 beschreven methode. Ditmaal werd met zeer eenvoudig materiaal gewerkt. Deze methode is daardoor voor iedereen haalbaar.

De basislaag is een laklaag blauwgrijs. In mijn geval Nepaltouch van Levis, nr 6375

Verder heb je nodig:
acrylverf in de kleuren wit, blauw en eventueel zwart.
verdunningsmiddel voor acrylverf.
De verf die ik gebruikte was van het merk Golden.
Ik had een bus airbrushverdunner en heb die gebruikt. Wellicht werkt de methode eveneens met water als verdunner.
Als schildersmedium werd keukenpapier gebruikt.

Op een mengpalet worden wit en blauw gemengd tot de kleur van wens. De kleur van wens wordt verdund tot een zeer dun verfpapje. Als mengpalet gebruikte ik verpakkingskarton.
De verf werd met keukenpapier aangebracht. Papier is makkelijk bewerkpapier en daar maken we graag gebruik van. We kunnen het opproppen met veel voegen. Met een prop vol kreukels tamponeren we de verf op de achtergrond.
Steeds eerst het teveel aan verf afdeppen van het papier vooraleer we de achtergrond gaan tamponeren.
Een ander mooi effect bekom je door het blaadje keukenrol dubbel te plooien. Je bekomt een rechte kant die goed bruikbaar is om horizontale verfstrepen aan te brengen in de lucht.
We werken steeds met een weinig verf op het keukenpapier. Onmiddellijk wegvegen van vers aangebrachte verf op de achtergrond verzacht het resultaat.
Zelf start ik altijd eerst met donkerder blauw om de meer wolkenloze luchtdelen te laten ontstaan.
Het schilderen is een kwestie van doseren en overmaat snel wegvegen.

Oefen eerst op een proefstuk om de juiste techniek onder de knie te krijgen.

Om een meer vloeiend geheel te bekomen werd met de airbrusch wit opgespoten. Als mist boven de horizon en bij dikkere wolkenpartijen om de blauwgrijze grondkleur weg te werken.
Een meer heldere blauwe lucht kan eveneens met de airbrush gespoten worden.
Een meer donkergrijze kleur kan nuttig zijn onderaan donkere wolkenpartijen.


Probeer het een keer en geniet van het schilderen.

Villeroux, achtergrond schilderen by Peter Van Gestel, on Flickr

Klik 2x op de foto voor een duidelijker beeld

PeterVG

#648
De achtergrondtekening van Villeroux heeft een horizonlijn bekomen. De werkwijze was simpel.

De horizonlijn werd uitgezet door een licht potloodlijntje.

Vlak boven de horizonlijn werd met de airbrush witgrijs gespoten als mist. Niet te veel want er zullen nog lagen mist volgen.

Op de horizon werd een verre bosrand getekend.
Hiervoor werd acrylverf uit de kunsthandel gemengd in een donkerblauw kleurtje. Met de tip van een afgeschuinde kunstenaarsborstel werden fijne boomtoppen op de horizonlijn geschilderd. Naar onder toe maakt het niet uit dat de de horizonlijn niet mooi recht is. Latere verflagen werken dit weg.

Villeroux zal een sneeuwdiorama worden.
Vooral besneeuwde vlaktes liggen rond de spoorweghalte. Dat maakt het eenvoudig om snel een aanvaardbare achtergrond te bekomen.
Gewoon veel wit spuiten met de airbrusch zodat de sneeuwvlaktes er wit uit zien. Simpeler kan het niet. De horizonlijn en hoger werd afgedekt met een vel karton tijdens het wit spuiten van de velden.  Goed opletten dat je de horizonlijn goed afdekt tijdens het spuiten. Wanneer een beetje witte verf naar boven toe de bomenrij bedekt is niet erg. We willen dat deze in een lichte mist verdwijnt.
Een volgende stap zal toch zijn fijne witte mist over de horizon spuiten zodat de horizon in de diepte verdwijnte. Het harde blauw van de verre bossen moet immers achter een fijne mistlaag verdwijnen.

Later wil ik nog wat details aanbrengen in de witte velden maar dat hangt wat af van hoe het diorama er zelf gaat uit zien dus voorlopig is de achtergrond ok.

IMG_9432 by Peter Van Gestel, on Flickr

Pierre

Groet Pierre.


Kautenbach


PeterVG

#651
Hoe eenvoudig een laag NMBS perron bouwen in schaal HO.

We snijden uit evergreen styreenplaat van 0.75 of 1mm dikte een strip. De breedte van de strip is zodanig gekozen dat de bovenzijde van de strip ongeveer 4.6mm boven de dwarsliggers uitsteekt en dit wanneer deze strip langs het spoor geplaatst is.
Op deze strip kleven we langs de voorzijde bovenaan een strip met dikte 1mm /1mm. Dit zal de perronrand worden welke typisch wit of wit/geel gekleurd is.
Indien uitgehard snijden we van deze strip perronstukken welke op schaal 1m meten. Dit is ongeveer 11,7 mm in HO.
Eventueel kan je de stukjes in een basiskleur verven. Ik koos voor Revell 75, een betonkleur.

NMBS perronbouw by Peter Van Gestel, on Flickr

Om het perron makkelijk te kunnen plaatsen lijmde ik de perronstukken op rol aan mekaar. We leggen een lat op een papiertape. In de lijm van de tape plakken we de perronstukjes mooi tegen mekaar. De voorzijde van de perronstukjes ligt naar onder gekeerd. We kleven op de achterzijde fijne styreenstripjes als steun. Twee stuks volstaan, één bovenaan en één onderaan.
Het perron kan na uitharden van de tape gehaald worden. Het perron op rol kan mooi in een bocht of recht langs het spoor gekleefd worden.
De afstand van het perron tot de zijkant van het spoor bepaalde ik na rijtesten met rollend materiaal op 4mm.
Ik koos ervoor om een L-profiel uit styreen van 4mm tegen de zijkant van het spoor te lijmen. Tegen de opstaande rand van het profiel lijm ik de perronwand.

NMBS Perronbouw by Peter Van Gestel, on Flickr

Perronboord kleuren

stap 1
De basiskleur werd gegeven met Revell 75 betongrijs enamel.
De zijkant werd dekkend geverfd.
De topboord welke door de NMBS steeds wit gehouden werd kreeg wat drybrush strepen in verschillende dekkingsgraden met de grijze verf. Deze zal later als preshading doorschijnen om het wit te breken.

stap2:
Mig pigmenten in verschillende tinten bruin werden opgebracht en weer grotendeels weggeveegd.

stap3:
Met Vallejo Gloss varnish werd het pigmentpoeder gezekerd.
Hoeft niet echt gloss te zijn maar deze zat in mijn airbrush dus dat ging wat sneller.

stap4:
Als inspiratie voor de juiste tint perronkleur lag het boek reeks 45 van Nicolas collection open op p119.
Een waas van lichtbruin werd over het perron gespoten.
Gemengd uit vallejo air: 71.002 medium yellow (2 druppels) - 71.080 Rust (2druppels) - Vallejo verdunner ( 10 druppels) - Vallejo flow inmprover (1 druppel).
Hiermee werd een licht waas over het perron gespoten met de airbrush.

Stap5:
Met Vallejo Air wit en borstel werd de perronboord bovenaan wit geverfd. De grijze tinten blijven doorschijnen (preshading)

stap 6:
Nogmaals een zeer licht bruin waas spuiten ditmaal vooral over de witte boord om lichte verwering te bekomen.

stap 7:
zekeren met Vallejo Matt Varnisch

Klaar

NMBS Perronbouw by Peter Van Gestel, on Flickr


PeterVG



Bouwkit van Jocadis nog steeds verkrijgbaar bij Saroulmapoul.
Koop eens bij een Belgische webwinkel  ;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

eddy

Goe gedaan Peter,
wat komt er op het perron? Rode gravel of tegels?

groeten eddy

PeterVG

Bedankt mannen
Rode gravel Eddy

Kautenbach

Heldere bouwbeschrijving, kan zo als artikelcin MSM, welk merk  gravel doe je er strakjes op?

eddy

Heb eens gelezen,dat een gemalen terra cota bloempot realistische gravel zou geven.En direct op kleur.

groeten Eddy

PeterVG

Inderdaad, dat is de juiste kleur Eddy.
Ikzelf heb ooit een emmertje gevuld van een berg gravel en ben aan het zeven gegaan. ;D

59erke

Fijn modelbaangrind en schilderen met plakkaatverf in een mengeling van karmijnrood en donkerbruin.

De juiste verhoudingen weet ik helaas niet meer.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan