Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG

Citaat van: Michiel op 04 maart 2017, 11:45:24 AM
Citaat van: PeterVG op 03 maart 2017, 14:28:00 PM
...Deze eerste sectie kent een helling van net geen 3%. Een beetje noodgedwongen omdat er onvoldoende rijlengte was voor een mildere helling.
Onvoldoende rijlengte voor een kleinere helling? Dat snap ik niet. Mij lijkt er voldoende tussenruimte voor een extra lus, en de helling terug te dringen tot pakweg 1.5%. Ik denk dat je van die 3% toch eens spijt zal krijgen. (denk maar aan kort licht twee-assertje alla 91 met een leuk sleepje dat halfweg de helling blijft doorslippen....)

Maar ik bewonder je ruwbouw. Erg amerikaans van baanstijl, maar uiterst zorgzaam en netjes gebouwd. Indrukwekkend, fascinerend concept.  8) 8) 8)

Inderdaad Michiel in de helix was er zeker nog plaats voor een extra lus om de helling terug te brengen naar 1,5%. Maar de flessenhals in de helling zit niet in de helix maar in de sectie om de helix te omzeilen. Het stijgende spoor naar het bovendek moet de helix even verlaten omdat een keerlus eveneens gebruik maakt van de helix. En die keerlus ligt vlak, dus die ligt in de weg. De uitwijksectie is 3% omdat deze route niet langer kan. Dus vond ik het zonde om in een extra lus te investeren omdat even verderop de helling toch 3% is. Al gauw 70 euro bespaard. Trouwens de treinen die deze helling nemen zullen maximum 1m lang zijn. 3% hellingsgraad leek mij acceptabel voor een industrielijn. Als een 91 dat niet aankan dan hoort die niet thuis op mijn baan. Alweer enkele honderden euros bespaard. Kunnen de modellen van VBV zulk een helling echt niet aan met een paar wagentjes ?

PeterVG

#571
Intussen is de basis van de volgende ring gelegd.
Een vlakke keerlus op 114cm welke gekoppeld zal worden aan het schaduwstation. Zo kunnen mijn stoomlocs steeds met ketel voorop rijden.
De ring heb ik breder gemaakt zodat er plaats is voor een tweede spoor. Een cirkeltje zodat ik eindelijk de mogelijkheid heb om nieuwe locs in te kunnen rijden.




vyncky

Goed dat de jury een kritisch oog houdt  ;)

hoeveel spoor heb je eigenlijk al liggen? Kan je al (rond) rijden?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Citaat van: vyncky op 05 maart 2017, 12:17:36 PM
Goed dat de jury een kritisch oog houdt  ;)

hoeveel spoor heb je eigenlijk al liggen? Kan je al (rond) rijden?

Yannick
Ik denk dat er al vele meters spoor liggen maar dat er van rondrijden tot  nu toe nog geen sprake is...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG

Inderdaad, ik schat dat ongeveer 10% van de baanlengte al voorzien is van sporen. Uiteindelijk moet de totale baanlengte is van een 100m worden. Als straks de klimspiraal klaar is zal de beschikbare baanlengte al flink toegenomen zijn. Streefdoel is om in 2019 te kunnen rondrijden. Hopelijk lukt het me.

vyncky

Dat zal wel zeker? (met al je verlof dat je hebt op BASF :p)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Floris

100 meter? dan is dat kleine popke op de foto alweer groot voor dat er allemaal ligt!  :o

Gerolf

Citaat van: PeterVG op 05 maart 2017, 12:54:30 PMStreefdoel is om in 2019 te kunnen rondrijden. Hopelijk lukt het me.

Dat is nog bijna 2 jaar als je het op begin 2019 houdt. Lijkt me haalbaar, of moet er nog veel getimmerd worden ?
In elk geval veel succes met de verdere bouw  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

#578
Er moet nog heel veel getimmerd worden Gerolf. Erg is dat niet want ik vind het heel fijn om te doen.
Even een rustmoment want vers verlijmde sporen die wat tijd vragen om uit te harden. Dus heb ik even tijd om fotos te nemen en hier te plaatsen.



Om de sporen in de helix vast te lijmen gebruik ik Fixall van Soudal. Niet dat ik dat zou aanraden. Maar in mijn geval lekker handig. De lijm is makkelijk aan te brengen en het spoor zuigt zich meteen vast. Het is helemaal niet nodig om klemmen of iets dergelijk te plaatsen om de sporen op hun plaats te houden. Eenmaal uitgehard lijkt de flexibele lijm ook vrij goed het geluid te dempen.
Nadeel is dat het nooit meer los kan. Vind ik dat toch net een voordeel zeker want welke gek gaat deze baan ooit afbreken, ik al zeker niet ;-)





eddy

Indrukwekkend Peter, 8)

groeten eddy

Michiel

Ingenieuze spagetti van sporen wordt dat. Goe bezig, en vooral erg verzorgd!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

zelfs clubs zouden jaloers zijn van zoveel lopende meters spoor en vooral het propere werk ! ;)

Peter

Citeerwant welke gek gaat deze baan ooit afbreken, ik al zeker niet

Zeg dat niet te vlug  :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

mahtoska1


Chrisrail

#584
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }