Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

GVL

220 cm zou inderdaad moeten volstaan om niets boven de achtergrond te zien.
Maar het 'kijken in een doos' bij het rijden heeft toch iets, vind ik.

OlivierV

Peter, ik las hier over je project Hamsart, heb dat even opgezocht en mijn mond viel open van verbazing, zo'n mooi stukje modelbouw, eenvoud in al zijn schoonheid tesamen lijken mij een prima beschrijving.

Uiterst tof dat dit in je huidige project geïntegreerd gaat worden (volgens dat ik las).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Tijdens de maand mei wordt gewerkt aan afstelbundel Renory. Bundel Renory is opgevat als schaduwstation. In de toekomst zal deze volledig uit het zicht verdwijnen verstopt door de achtergrondplaat van lijn 41.
Het bundeltje zal geen functie krijgen tijdens rijsessies. Het doet enkel dienst als afstelbundel voor niet gebruikt rollend materiaal. Naast tijdperk III rij ik ook wel eens graag met diesels uit tijdperk IV. Aangezien dat niet samen gaat zijn uitwijkmogelijkheden geen luxe.



Als straks de lus op deze sectie van lijn 41 doorverbonden is zal bundel Renory enkel nog bereikbaar zijn door onder de baan door te kruipen. Niet handig, daarom werk ik eerst de bundel volledig af zodat deze volledig klaar is voor gebruik.



Na een half jaar bouwen is het er toch van gekomen om de eerste rails op de baan te kleven.
Als railmateriaal werd Tillig elite gekozen. Om de kosten te drukken werden wissels in bouwpakket gekocht. Het voordeel hiervan is dat deze net als flexrails in de gewenste bocht gelegd kunnen worden.
De kurk ondergrond werd vastgekleefd met FixAll van Soudal. Een lijm die elastisch blijft. Goed uitstrijken is nodig om geen hobbelig resultaat te verkrijgen. De rails zijn gekleefd met boekbinderslijm. Een lijm die snel werkt. Doordat hij licht elastisch blijft worden rolgeluiden van rijdende treinen gedempt.

Het Nederlandse testteam gespecialiseerd in het testen van wissels aan hoge snelheid is reeds aanwezig.




Jurgen

Ik blijf dit draadje met evenveel belangstelling volgen.

Hoe werk je eigenlijk aan de bouw van je baan? Ga je van links naar rechts (of omgekeerd) en werk je sectie per sectie af of doe je gewoon verder aan een gedeelte waar je op dat moment de middelen voor hebt?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kautenbach

.. ha, niet alleen met belangstelling, idd net nog ff weer Hamsart doorgelopen, zeer bewonderenswaardig en een enorme rijlengte! complimenten Peter, hoelang is de totale rijlengte, en zit je station Hamsart in het geheel opgenomen?

(erg jammer dat ie niet te zien zal zijn ;))

Binco

Blijft een knap project hoor!
En het ziet er allemaal heel steriel en degelijk gemaakt uit  ;)

Citaat van: PeterVG op 14 mei 2013, 12:59:58 PM
Het Nederlandse testteam gespecialiseerd in het testen van wissels aan hoge snelheid is reeds aanwezig.
Das ne goeie, Peter  ;D

PeterVG

#51
Zolang jullie geboeid blijven lezen is het mijn plicht om te posten ;D
Bedankt voor de fijne reacties.

Jurgen
Hoe begin je aan zulk een project? Door een treinzot te zijn zeker ;)
De systematiek die ik toepas is van onder naar boven.  Dat wil zeggen dat ik gestart ben met de ruwbouw van het laagst gelegen schaduwstation. Voor project 41 is dit Kinkempois. Vandaaruit werk ik gewoon verder naar boven. Dus systematisch de onderbouw van lijn 41 richting hogergelegen schaduwstation, Luxembourg dus.
Als je op boventstaande fotos kijkt is dit van links naar rechts en weer van rechts naar links. sorry, deze laatste zin was wellicht overbodig want licht verwarrend. Het bovengelegen dek moet trouwens nog gebouwd worden. Dit doe ik wellicht als laatste. Intussen kan het ondergelegen dek van sporen voorzien worden.

Wim
De totale rijlengte.
Tja die vraag had ik ook. Dus heb ik een keertje het baanplan op de vloer van mijn hobbykamer met een metertje afgewandeld. Het resultaat leek uit te komen op 100m. De industriële zijlijnen zijn hierin niet mee geteld.
Hamsart zal inderdaad een vaste standplaats krijgen in mijn modelbaan. Het station ligt aan een aftakkende lijn van hoofdlijn 41. Dat leek me een elegante oplossing.

2013 heb ik gereserveerd om project 41 eindelijk om te zetten in een exploiteerbare HO lijn 41. Of ik daarin slaag is nog maar de vraag.
2014 komt Hamsart terug in beeld.  De eindafwerking moet nog uitgevoerd worden zodat het baantje expo waardig is.

PeterVG


Ondanks een val van mijn keldertrap die eindigde op de spoedafdeling blijf ik hardnekkig verder werken aan project 41.



Alle aandacht gaat voorlopig naar een opstelbundeltje dat gesitueerd is in een lus van de modelbaan.  De sporen hiervan zijn gefixeerd. Momenteel wordt de bekabeling in orde gebracht. Een werkje dat ik aanvang met lange tanden maar het hoort erbij. Als straks de wisselbediening werkt kan de eerste trein eindelijk rijden.



Dit bundeltje was eerst niet gepland maar gaandeweg vond ik de extra opstelsporen een goede keuze. Door de bouw doe ik ervaring op die mooi meegenomen is.  Zo vind ik de afwerking met witte hardboard platen mooi ogen. Dezelfde werkwijze ga ik overal toepassen in de schaduwsecties van de baan.

Michael

Peter een echt levenswerk, ik blijft dit volgen, succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Ziet er goed uit Peter.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

respect voor je aanpak Peter, die witte platen doen het idd prima ;)

dani

.... van een grondige aanpak gesproken.   En ik ben ook even gaan kijken naar Hamsart en een stukje van je blog...  chapeau !
Je lokale bouwmarkt of houthandel heeft hier zo te zien al een flink centje aan verdiend.   Je pakt het zoals reeds vermeld, heel grondig aan en de basis voor je baan zal dan ook jaren mee gaan.
Het is fijn om te zien hoe mensen plezier ervaren aan het bouwen en dan ook grondig en enthousiast te werk gaan.   Zelf ben ik meer een "impulsieve" bouwer, maar dat neemt niet weg dat ik diep respect heb voor banen als deze.     Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, ook al zal dat zo te zien nog even op zich laten wachten.   Het mag ook allemaal niet te snel klaar zijn, anders is de lol er vanaf.

Hopelijk heb je niets over gehouden aan de val van de trap en ben je snel weer op de been om te klussen aan je mooie traject !

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Van doorzettingsvermogen gesproken!

Het schaduwstation ziet er al netjes uit, de witte wand doet z'n werk goed!

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

GVL

Oogt professioneel, Peter!

conducteur

Hopelijk niets gebroken ofzo?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum