Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

PeterVG


Mevrouw heeft een snijplotter en wil daar wel eens mee experimenteren. Daar heb ik wel oren naar. Voor echte modelbouwdoeleinden heb ik voorlopig geen opdrachten. Hamsart is dan ook ver gevorderd. Maar als aankleding van het front konden enkele stickers zeker verfraaiing brengen.



Tot vandaag was het zoeken om de juiste plek van de kadee ontkoppelmagneet te vinden tijdens rangeringen. Dankzij een sticker op het front van de baan kan je nu zien op welk spoor de ontkoppelmagneet in het verlengde gesitueerd is.



Het touwtje dat de magneet optrekt hangt in rust. Dit wil zeggen dat het luikje met de magneet niet tegen de sporen hangt en niet zal ontkoppelen.



Ditmaal is het luikje met kadee ontkoppelmagneet tegen de sporen getrokken. Duidelijk zichtbaar doordat een tweede kleinere parel nu het touwtje op de juiste afstand houdt om de magneet tegen de sporen te trekken.

Uiteraard kozen we als lettertype voor de cijfers het originele NMBS lettertype uit de stoomtijd.



De Kadee ontkoppelmagneet gezien langs de onderzijde van de baan. Om een goede werking te garanderen moet de magneet zo kort mogelijk onder de sporen geplaatst kunnen worden. Daarom heb ik in de multiplex grondplaat een gat uitgezaagd ter grootte van magneet. Met een luikje kan de magneet naar wens opgetrokken of neergelaten worden. Om te kunnen ontkoppelen moet de magneet uiteraard opgetrokken zijn. Een dun plasticplaatje onder de sporen was nodig om de sporen te kunnen ballasten.

Het luikje wordt getrokken met een simpel koordje. De juiste standen zijn langs buiten waarneembaar door parels die in het koordje kleven.

Geen spitstechnologie maar wel effectief.

Herwig

Nog 's een simpele, handmatige oplossing in ons, voor de rest, electro-digitaal tijdperk .

Metpetergaathetbeter

opnieuw sluikreklame !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

fraai werk en inderdaad een specialleke dat verkeer(s/d)bord nooit eerder gezien !  ::)

Groeten Peter ;)

GDE

Ik denk dat ik mijn vrouw ook zo'n snijplotter ga kado geven ;D . Wat een prachtafwerking ! Bedankt voor de tip van het systeem met de kadee magneet onder de rails .  Mijn electromagneten van kadee zal ik dan toch maar niet gebruiken  ;)

vyncky

Waar eens shiftrooster al niet voor kan dienen  ;D!

Knap systeem Peter. Hoe komt het hele systeem terug in de "rijstand"?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Yannick
Het luikje met de magneet valt vanzelf terug in de ruststand door de zwaartekracht als het touwtje gelost wordt.

krisds

Een geweldige oplossing! Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, maar dacht dat de oplossing weer wat geld zou kosten. Het helpt ook om mijn houding wat te veranderen. In plaats van geld uitgeven het verstand eerst aan het werk zetten.  ::)

PeterVG

De volgende maanden zal het hier nog stiller worden dan het al was. De werkzaamheden aan mijn grote baan zijn terug aangevat. Ditmaal aan een rustig tempo aangezien rugklachten langdurig werken niet toestaan. Door dezelfde rugklachten is de deelname van Hamsart aan de expo in Leuven geannuleerd. Voorlopig hou ik me bezig met het leggen van sporen en het daaraan verbonden bekabelen. Weinig tot de verbeelding sprekend waardoor jullie weinig van mijn vorderingen zullen horen.
Stilzitten doe ik echter niet :)

marc goovaerts

Spijtig voor Leuven. Maar nog spijtiger voor jou. Rugklachten kunnen inderdaad een ellende zijn. Moeilijk in diagnose, moeilijk in genezing.
Ik wens je een spoedige beterschap !

Steam.N

Verzorg je goed, Peter.
Rustig vooruitgaan heeft ook wat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Jammer om dat te horen Peter, doe het in ieder geval rustig aan he, een rug daar hebben we er maar 1 van..

Herwig

baansegmenten  (-bakken) kan je dan nog voor je op tafel plaatsen, is rugsparend.

(zo'n antieke vaste baan op 'n meter van de grond, dat is echt ondoenbaar om onderaan te bedraden...)

GDE

Peter heel jammer dat je er niet bij gaat zijn in Leuven met je baan . Ik wens je veel beterschap  ;)

PeterVG

Wie wil kan altijd een bezoekje brengen aan mijn treinkelder. Hamsart komt dan zo tot leven en je kan zelf treintje rijden.
Het voordeel daarvan is dat je meteen de werken aan de grote baan kan bekijken.

OlivierV

Hamsart was eigenlijk een van de hoofdredenen van mij om naar die expo te trekken .. Ach uitstel is geen afstel en een rug is een belangrijk onderdeel van je lichaam.

Verder prutsen en rijvaardig maken van je mastodontenbaan zal je ook wel voldoening geven, voor je het weet zal Hamsart aangesloten zijn op die baan en kan je van een ruwe op houten constructie liggende spoorweg naar een afgewerkt regiotje afzakken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan