Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: Martin Welberg op 21 september 2023, 14:21:19 PMPeter, kun je de framerate van de camera veranderen, naar 25fps of een veelvoud daarvan?
Wat zou dat moeten opleveren? Ik vermoed dat de ledverlichting flikkert met 50 of 100Hz. Maar dat loopt nooit precies synchroon met de framerate van de camera, zodat je dat flikkeren blijft zien.

Peter

Ondanks de Led verlichting een prachtig fimpje, met uitstekend aangelegde rails zonder enige trilling.
Doe zo verder
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Citaat van: Klaas Zondervan op 21 september 2023, 22:32:14 PM
Citaat van: Martin Welberg op 21 september 2023, 14:21:19 PMPeter, kun je de framerate van de camera veranderen, naar 25fps of een veelvoud daarvan?
Wat zou dat moeten opleveren? Ik vermoed dat de ledverlichting flikkert met 50 of 100Hz. Maar dat loopt nooit precies synchroon met de framerate van de camera, zodat je dat flikkeren blijft zien.
nou, bij mijn klein klotecameraatje kun je t instellen en ik geloof dat ie bij mij inderdaad op 25 hz geen last van geknipper heeft, op 20 (of was t 30?) wel. Maar ja als je t niet kan instellen wordt t lastig.

Klaas Zondervan

Ik denk dat het probleem in de verlichting zit. Ouderwetse TL-buizen knipperen met 100Hz. Dat kan flikkeren opleveren als die niet synchroon loopt met de framerate.
Maar led verlichting zou niet moeten knipperen. Heb zelf een testfilmpje geschoten op mijn treinenzolder. Daar heb ik een mix van verschillende led-armaturen en geen flikker te zien.

Martin Welberg

De gemiddelde camera in een telefoon staat op de US framerate van 30fps, dat levert toch aanzienlijk meer problemen op als de PAL 25fps.
Heb ondertussen meer dan genoeg video geschoten om daar wat verstand van te hebben.

Klaas Zondervan

Ik twijfel niet aan je verstand. Maar voor mij blijft toch de hoofdzaak dat je beter verlichting kunt gebruiken die niet op 50 of 100 Hz staat te knipperen. Dan doet de framerate er niet meer toe.

DFS


adrievans

#1358
Citaat van: Klaas Zondervan op 22 september 2023, 12:55:01 PMDaar heb ik een mix van verschillende led-armaturen en geen flikker te zien.

wil je nu zeggen dat tl buizen beter zijn dan led lampen 8)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Nee, waarom denk je dat ik dat zeg? Ik zeg dat helemaal niet.
Klassieke TL armaturen zijn juist de slechtste lichtbron om bij te filmen.