Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Dirkh


PeterVG

Even terug in de tijd

Citaat van: PeterVG op 04 juli 2022, 10:02:15 AM

Wissels met verkanting in een dubbelsporige hoofdlijn, hoe moet je dat aanpakken in model?

Je kan er tijdens de planning rekening mee houden en de basis houtconstructie van je modelbaan in de juiste hoek bouwen. Dat heb ik dus niet gedaan. Gewoon niet aan gedacht dat het een optie was. Mijn grondplaat ligt steeds waterpas in de dwarsrichting van het spoor. Nu had ik toch graag verkanting in de inritwissels van mijn station. De hoofdlijn ligt hier in een flauwe bocht met een hellingshoek van 1%. Hoe krijg je hier verkanting in. Ik heb het probleem lang voor me uitgeschoven. Meestal helpt dat ;-)

Op facebook zag ik foto's van Rony Eggermont die de juiste verkantingshoek plamuurde onder zijn spoor. Dat bracht me op dit idee om de verkanting onder de wissels aan te brengen.

Nadat ik de wissels uitgetekend had op de grondplaat ging ik aan het rekenen. Om de 5cm rekende ik uit hoeveel het spoor zou moeten stijgen. De bedoeling was dat de wissels die versporing mogelijk gaan maken op de hoofdlijn mooi gaan afhellen en daarbij aansluiten op de verkanting van de omliggende sporen. Na wat rekenwerk wist ik hoeveel hoogte langs de zijkant van de rails verhoogd moest worden. Een tekening werd gemaakt van de latjes die hiervoor pasten. Dankzij de lasersnijder was het mogelijk om deze exact op maat te maken. Plakken en plamuren volstond om tot dit resultaat te komen.
We zijn nu klaar om kurk te kleven en spoor te leggen.
Probleem elegant opgelost.







Een jaar later heb ik lijm op overschot waarmee flink wat sporen gekleefd konden worden. Hoog tijd dus om dit experiment verder uit te werken.



De inritwissels van station Poulseur heb ik gebouwd uit wisselbouwpakketten van Tillig.
Tillig artikelnummer 85445
Wissels met een lengte van 40cm. De bouwpakketten van Tillig zijn enigsinds flexibel. De wissel kon daardaar aangepast worden aan de straal van 2m985 waarin het hoofdspoor ligt. Om de bielzenmat van de wissel in deze vorm te houden tijdens de bouw van de wissel plooide ik deze met een gelaserde mal in de juiste bocht. Met de dwarsliggers in de juiste vorm drukte ik de bielzenmat in een brede rol plakband. In deze plakband blijft de wisselmat kleven en zal daardoor de juiste kromming behouden blijven tijdens de verdere opbouw van de wissel.



Zo werden 2 wissels met een passende overgang opgebouwd. Daarna was het enkel kleven op het voorbereide bed en de wissels met verkanting zijn klaar om uit te testen.
Je kan op deze foto goed zien dat de hoofdlijn in een helling toekomt. De plaat rechts van de hoofdlijn ligt waterpas.





Een blik op hoofdlijn 41 tussen de uitrit van Poulseur en Huyotte dat achteraan in de bocht ligt. Daar zal een halte gebouwd worden.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

leuk leerzaam werk op een heel fraaie baan, trouwens leuke wagon jij daar staan hebt  ;)

PeterVG



Alweer een bus lijm opgewerkt. Of anders gesteld er ligt 30 meter spoor extra. Daardoor liggen er heel wat wissels meer en begint mijn versie van Ougrée vorm te krijgen. Van Peter Verlooy kocht ik dit seinhuis gebouwd naar de plannen van Schijnpoort. De uitrit van de bundel aan mijn staalfabriek lijkt me wel een goede plaats om dit kunstwerkje een plaats te geven.
In de achtergrond resin afgietsels die ik 10 jaar terug in serie aangemaakt heb. Ze zijn gebaseerd op een oud fabrieksgebouw dat nog steeds in Renory langs lijn 125A staat. Of ik ze ga gebruiken weet ik nog niet. Intussen zijn we vertrouwd met lasergraveren......



Het grote voorbeeld waarop ik me geïnspireerd heb.
Als ik de foto bekijk dan lijkt het of mijn model van de gevel wat te klein is uitgevallen.
Trouwens als er iemand fotomateriaal heeft van dit gebouw tijdens tijdperk III dan ben ik hier zeer benieuwd naar.

mark7758

Vanuit Frankrijk blijft het ook een bewondering waard.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

PeterVG

De rotswand rond het tunnelportaal van Huyotte krijgt stilaan vorm.
Ik heb lang gesukkeld om een werkwijze te vinden welke mooi gedetailleerde rots in HO als resultaat geeft. Gips leek me teveel gedoe. Wegens vuil en moeilijk controleerbaar wat betreft de juiste droogtijd om te modelleren. Dus zocht ik een alternatief. Sculptamold heb ik geen ervaring mee maar ik geloof niet in het product. Te vezelachtig om mooi gedetailleerde rotsen mee te bouwen vermoed ik. Dus dacht ik isolatieschuim als medium een kans te geven. Dat gaat maar lang dat het duurt om daar een mooi resultaat mee te bekomen. Ik ben intussen weken bezig om een klein rotswandje te bouwen. Telkens opnieuw stukken kleven en weer wegsnijden en als laatste modelleren tot een rotsstructuur.
Dit lijkt me echt de ideale methode om een keldervullende dubbeldeksbaan van rotsen te voorzien.



Foto: Nog steeds werk in arbeid.
Links is de vorm gefixeerd met grondverf voor alle ondergronden.
In het midden is de rotsvorm klaar voor fixeren.
Rechts dient nog verder vorm gegeven te worden.

mark7758

Niet verkeerd peter. Ga door. ;D
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

Ha! een stukkie ougree! kicke. Dit gebouw is ondertussen helaas weg, trouwens. Heb nog ergens een bordje uit de puinhopen gevist.
DSC_2814 by Floris Dilz, on Flickr

ramdani

isolatieschuim komt toch uit een spuitbus (zoals purschuim), ik vermoed dat je een ander isolatiemateriaal gebruikt omdat je het kleeft;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

PeterVG

Basf styrodur verkleefd met houtlijm

PeterVG

De werken aan lijn 41 liggen tijdelijk stil. De werken aan de rotswand rond het tunnelportaal van Hiotte hebben veel energie gevraagd een beetje op adem komen moet ook wel eens kunnen. Evan had me nieuwe moed gegeven om deze klus verder te zetten maar intussen zijn andere projecten om de hoek komen kijken die voorrang verdienen. Het was hier reeds gemeld 20 en 21 januari gaat er een modelspoorexpo door in Mol. Daar wil ik graag aan deelnemen en dat vraagt de afwerking van enkele zijprojectjes. Al lang wilde ik een wagen ombouwen tot filmwagen. Dat is er nu eindelijk van gekomen. Op lijn 41 heb ik een testrit gemaakt die ik graag wil delen. Zo merken jullie dat ik momenteel ook bezig ben Roco 62'ers een update te geven zodat ze aan de huidige standaard kunnen beantwoorden. Maar dat is dan weer een heel ander project.


Martin Welberg

Peter, kun je de framerate van de camera veranderen, naar 25fps of een veelvoud daarvan?

PeterVG

Helaas niet Martin
Er kan niet veel versteld worden aan de camera.
Ik erger mij aan het geflikker ten gevolge van de ledlampen. Iets meer scherpstellen in de voorgrond had ook beter geweest maar het is roeien met de riemen die ik heb.
Het ding is intussen ook alweer een paar jaar oud. Als er iemand een tip heeft voor een goede camera voor dit werk hoor ik het graag.

Martin Welberg

https://www.dji.com/nl/dji-action-2

vind dit persoonlijk een aardig ding, veel mogelijkheden en niet al te groot.