Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Lijn50

Knap gedaan Peter.
Philippe

Stedahult

Mvh. Steef

Kautenbach

Schitterend gedaan Peter,

evan

Ik had het al ns via een ander kanaal vermeld, maar via deze ook nog ns.  Top werk Peter
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

gewoon prachtig werk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

grove den

Indrukwekkend , leerzaam en een genot om te lezen en te kijken!
Zoals Floris al schreef dat je bij het uitvergroten van de foto's nog steeds ziet dat alles " klopt...vorm, kleur ,textuur.....

mahtoska1


PeterVG

Momenteel worstel ik met het aankleden van de onmiddellijke omgeving rondom het tunnelportaal dat ik recent gebouwd heb. Vlot gaat dat niet aangezien ik onbetreden paden bewandel. Rondom het portaal zijn 3 segmenten gebouwd. Afneembare landschapbakjes welke naadloos in mekaar overgaan. Hierdoor kan ik het landschap modeleren op de werktafel. Ja mijn rug was recent weer pijnlijk dus wijk ik niet af van deze werkwijze. Tijdrovend maar het kan niet anders.

Tunnel Huyotte

De bakjes worden gevuld met blokken gesneden uit isolatiebeplating. Ze werden verlijmd met spuitlijm. Dit gaat goed alleen heb ik de bus niet kunnen opwerken. Na het bereiken van dit resultaat heb ik er een volledig verstropte bus aan overgehouden welke nog half gevuld is. Hebben jullie tips om de busopening goed vrij te houden. Ik heb ze een dertigtal keren kunnen vrij houden met de Pur cleaner maar nu lukt het niet meer.

Tunnel Huyotte 2023-03-07_10-25-16

Intussen kunnen we starten met het modeleren van rotsen op de schuimblokken. Om hiervoor inspiratie op te doen ben ik het grote voorbeeld nog een keertje gaan bezoeken.
Ik ben er nog altijd niet uit hoe ik deze klus best aanpak.

IMG_1461
Tunnel @ Liotte
Liotte @ L 42

Alan On Track

De vorm zit er al goed in in elk geval.  ;). T'zijn mooie rotsformaties, ik ben benieuwd wat dit zal geven.
Modelbouw is een kunst

evan

Citaat van: PeterVG op 07 maart 2023, 10:37:03 AM

De bakjes worden gevuld met blokken gesneden uit isolatiebeplating. Ze werden verlijmd met spuitlijm. Dit gaat goed alleen heb ik de bus niet kunnen opwerken. Na het bereiken van dit resultaat heb ik er een volledig verstropte bus aan overgehouden welke nog half gevuld is. Hebben jullie tips om de busopening goed vrij te houden. Ik heb ze een dertigtal keren kunnen vrij houden met de Pur cleaner maar nu lukt het niet meer.






Knappe update weer Peter,

Ik werk ook met de bus lijm zoals jij.
Je zegt 30 keer gereinigd voor die verstopte. Dat is best veel hoor.   Dan werk je toch telkens met kleine beetjes en dat is niet echt opportuun voor het systeem. 
Hier in de werkplaats bereid ik eerst alle stukken voor en dan is het doorwerken.  Zo wordt er gemakkelijk een halve bus verbruikt.    Als ik dan de bus reinig is het de dag erna bruikbaar voor weer een halve bus te verwerken.   Maar een bus in dertig of meer keer gebruiken zijn best kleine porties en dan blijft er telkens wel wat restjes achter met alle gevolgen van dien...


Succes met je vervolg ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

Bedankt voor uw antwoord Evan.
Dan ga ik best op zoek naar een andere lijmsoort voor dit fijne rotsvorm werk. Ik werk organisch en pas mijn rotsen gaandeweg aan tot iets wat me bevalt. Dat gaat inderdaad in kleine stukjes. Het is niet voor niets dat alles bij mij zo lang duurt >:(

erwin9

Peter,
Het heeft toch geen belang dat het snel gaat!  Beter traag en goed, en zo kun je met volle teugen genieten van je hobby!
Want als het af is, dan kan je alleen nog maar rijden ....  :D.
En als we zien tot wat een mooie resultaten dat "traag werken" gaat, dat mag absoluut gezien worden!

Doe maar "traag" verder  ;)
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

stoomlokje

Peter,
bussen kopen met schroefdraad op , daarop een spuitpistool plaatsen, en dan kan je er maanden mee verder.
Je hoeft dan alleen maar het kopje van het pistool even af te krabben zodat het gaatje vrij komt, als je ze terug wil gebruiken , anders direct na gebruik het kopje van het pistool eventjes in de aceton doppen (véél goedkoper dan PUR reiniger )

RUNE

Peter, om te schuimblokken tegen elkaar te lijmen gebruik ik cellulose klei, sculptamould e.d.
Eerst enkele tandenstokers of satestokjes in de blokken steken, cell klei erop en tegen elkaar drukken, laten drogen en verder af werken met de cellklei/sculptam.
Lukt prima en je maakt aan wat je nodig hebt (weinig weggooien)

Martin Welberg

Daarom heb ik een lijmpistool gekocht Peter, die zijn eenvoudiger schoon te maken en langer houdbaar doordat je hem afsluit.