Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

evan

Topwerk weer Peter.

Dezelfde werkwijze van tunnelkokers is ook toegepast tijdens de bouw van de baan "Rosebecq" en werkt prettig en netjes.  ik Heb ze toen met Redutex bekleed in plaats van Slaters, maar het principe is hetzelfde.

Ik kijk uit naar de volgende update
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

Dat portaal is echt geslaagd

railrunner

Hey Peter,

Ik lees met veel aandacht de ontwikkeling van je imposante baan.  Wat ik geweldig vind is hoe je bijzonder gedetailleerd beschrijft hoe je een en ander bouwt en de beschrijving van het tunnelportaal is hier weer een prachtig voorbeeld hiervan.  Het is telkens een genot en verrijkend deze verslagen te lezen.  Dank voor je tips!

Kautenbach

Mega gaaf Peter, super om te volgen idd, enorm knappe prestatie qua uitvoering en sfeer ;)

RUNE

Dat wordt alsmaar beter, Top Peter.
O ja, de Chouffe staat koud.  ;) 8)

arnaud

Peter...
Absoluut "génial" de weize jij kan de helling (relief?) van de steenen te doen (mijn obsessie ook ;))) )
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Jurgen

Citaat van: PeterVG op 12 december 2022, 18:54:22 PM







Nog niet klaar en al meteen besmeurd met graffiti in de tunnel.  ::)
---------------------

Iedere keer weer genieten toch, deze baan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

weeral mooi werk geleverd en bovendien zie je wat ne mens zoal eet tijdens zo'n project !  ;)

PeterVG


De laatste bouwstenen die gebouwd dienden te worden aan het tunnelportaal van Huyotte waren de dekstenen en de sierstenen van het tussenverdiep.
De dekstenen werden als 3D print uitgevoerd. Op zich niets mis mee buiten dat we weinig ervaring hebben met 3D tekenen. Dit liep zo stroef dat we voor de stenen van het tussenverdiep teruggrepen naar gelaserd karton. Een pak sneller in uitvoering tot de schuine overgang tussen de 2 laagdiktes in beeld kwam. Op de foto is deze zichtbaar als wit plamuur. Dit aanbrengen bleek een precisie werkje dat enorm tijdrovend was. Dus in de toekomst komt de optie 3D print weer in beeld voor dit soort werk. Maar ja, ik zit niet graag lang achter een beeldscherm :-(


Om de plamuurlaag zo netjes te krijgen werd in de naad tegen de hogere rand een styreenstrip met de juiste hoogte gekleefd. Hierdoor had ik een rand waartegen het plamuur gesmeerd kon worden. Na alles af te plakken wat niet met plamuur besmeurd mocht worden werd gestart met plamuren. Daarvoor gebruikte ik eerst fijnplamuur uit de bouwmarkt. Een tweede en zelfs derde beurt waren nodig na veel schuurwerk. Als eindlaag werd met vallejo plamuur de laatste gaatjes gevuld.


Het kleuren van de stenen:
De grondlaag werd gespoten met Vallejo surface primer 73.615. Een grijze tint welke naar mijn smaak de typische blauwe schijn van Belgische natuursteen weergeeft.
Om lichtere vlekken in de steen te verkrijgen mengde ik vallejo lichtgrijs met vallejo wit tot een licht grijze tint. Deze bracht ik her en der drybrushend aan. Als laatste stap werd met de airbrush een donkergrijze waas over de top van het werkstuk gespoten. Dit alles werd verzegeld met glanslak.
Een prima basis voor verdere verwering.


Het portaal werd ingewassen met voegmiddel.

Tot nu toe heeft het tunnelportaal een poreus karakter dat flink verf aanzuigt. Het voegmiddel dat we aanbrengen zal hier fel aan kleven. Om dit te vermijden spuiten we glanslak over het werkstuk. Door de glanslak moet het oppervlak mooi glad aanvoelen. Hierdoor kan overtollig voegmiddel makkelijk afgeveegd worden.
Als voegmiddel gebruik ik fijn voegmiddel uit de bouwmarkt. Met een beetje water maken we de pasta iets lopender. De kleur passen we aan naar wens met een drupje verf. De smeerpasta kan met een oud penseel over het werkstuk en in de voegen gesmeerd worden. Met wattenstaafjes verwijderen we overtollige pasta en halen de stenen weer naar voor.

DFS

Het was misschien een tijdrovend klusje, maar wel de moeite waard precies...

mark7758

Blijft geweldig mooi om te zien.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

HO_COMP_FAN

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

RUNE

#1317
Prachtig Peter  8) De perfectie !!!!

Floris

schitterend hoe dit gewoon moeiteloos overeind blijft als je inzoomt op flickr. heerlijk!

erik de noorman

Een ware kunstenaar aan het werk knap gedaan en leerrijk.

Erik.