Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

svvander

Goed gevonden! (Wat het voorzien bij de houtconstructie betreft: ik denk persoonlijk dat dit een betere oplossing is... de rest waterpas, de verkanting in de hoek dat ge wilt)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

HO_COMP_FAN

Mooie creatieve oplossing Peter. Maar dat zijn we gewoon van Lijn 41.
Benieuwd naar het resultaat met treinstellen erover te jagen.
Horen / zien we wel ten gepaste tijde.
Succes.
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

PeterVG

#1277


Het verloren hoekje langs lijn 41. Meer bepaald het eerst gebouwde deel van mijn modelbaan. Het houtwerk werd overdreven stevig uitgevoerd. Overal stonden poten waardoor de onderzijde van de baan verloren ging als opbergruimte. Erger nog, het werd een verzamelplek voor zwerfvuil. Een bron van ergernis waar ik niet meteen een oplossing voor had. Nochtans bleek die eenvoudiger dan gedacht. Gewoon de overschot aan poten uitdunnen. Intussen ben ik zover dat bijna alle overtollige poten weg zijn en de stabiliteit van de baan geeft geen krimp. De voorbije 10 jaar is er dan ook veel rondom gebouwd. Achteraan 3 verdiepingen modelbaan. Bovenaan verlichting wat samen opgeteld meer dan voldoende stevigheid blijkt te geven.
De 2 resterende poten in de voorgrond zijn intussen ook verwijderd. Waardoor plots ruimte ontstaat voor een onderdek. Inspiratie om dit te vullen heb ik al. Sprimont station met bijhorende dorpsoverweg lijkt me wel leuk. Dat zou mooi passen bij de rest van het onderdek.


Huyotte, Chaussée des Forges

Na het uitdunnen van overtollige poten onder dit hoekje van mijn baan was ik gelanceerd. De zin om de houtstructuur verder uit te werken was zo groot dat ik er tijdens mijn zomervakantie werk van heb gemaakt. Een leuk werk om de hitte van de zomer te ontvluchten in een koele kelder. Met afvalhout van de lasersnijder en wat hardboard uit mijn stock verkreeg ik 4 meter baan klaar om sporen te ontvangen.


Huy Chaussée des Forges, 2013

De inspiratie vond ik te Hoei namelijk de Chaussée des Forges naast lijn 126. De vorm werd aangepast aan de ruimte die ik voorhanden heb. Voor één keer hoef ik niet veel toegevingen te doen. De huisnummers 40 tot 80 kunnen vrij correct nagebouwd worden met op de voorgrond de Hoyoux die ik doormidden snij.
Bovenaan ligt de spoorlijn. In tegenstelling tot lijn 126 leg ik lijn 41 hier dubbelsporig. Wat het grote voorbeeld ook niet meteen geweld aandoet aangezien de uitrit van Huy Sud hier 2 sporen kende. Eén ging immers naar de goederenaansluiting van Thiry. Een bedrijf dat machines voor de papierindustrie vervaardigde. Doordat met een rolkraan lasten werden overgeladen van spoorwagens naar een dieper gelegen smalspoor een must om na te bouwen in HO. De onderbouw van de rolkraan is nog steeds te bezoeken. Al werd intussen wel het metalen frame waarop de rolkraan reed verwijderd.





Helaas heb ik geen foto's van de rolkraan zelf. Als hier iemand kan helpen dan zou ik dat zeer waarderen. De aansluiting is pas buiten dienst gegaan op 11 juli 1983. Ergens moet er dus wel fotomateriaal te vinden zijn.

<a href="https://geoportail.wallonie.be/walonmap#SHARE=E6D0BCFD5BE1B82AE053D5AFA49D3F12" rel="noreferrer nofollow">geoportail.wallonie.be/walonmap#SHARE=E6D0BCFD5BE1B82AE05...</a>

Floris

zover t 70 jaar later nog dezelfde kraan was hier een plaatje waar je weinig aan hebt! :P

https://www.geneanet.org/cartes-postales/view/44834#0

belgische industrie uitveteren, een prachtige hobby.

PeterVG

De kraan werd eind jaren dertig vernieuwd. Wat je ook kan zien aan de nieuwere betonnen muren
Het is van de tweede rolkraan dat ik fotos zoek.


ACFI

Check misschien eens op TMM.

cousin_hub (Seb Hubert). Heeft daar vorig jaar ook een draadje over opgestart.

https://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,11525.msg1036292.html#msg1036292

Met plannen en foto's.

ACFI

doomslu

Aangezien jouw laatste link niet werkt hier een poging met een werkende link. Hopelijk naar de juiste plaats?...

geoportail.wallonie.be/walonmap
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Citaat van: doomslu op 29 augustus 2022, 08:55:00 AM
Aangezien jouw laatste link niet werkt hier een poging met een werkende link. Hopelijk naar de juiste plaats?...

geoportail.wallonie.be/walonmap
en dan Catalogue du Geoportail > Données de base > Photos et imagerie > Orthophotos 1971 en Orthophotos 1978-1990 (couverture partielle)
en je ziet wel iets van een schaduw van een kraan. Vind t wel een echte rik martens-constructie.  :P

Alan On Track

Dat wordt een fraai stuk baan. De compositie rivier - straat - huis -spoor is hier ook zeer interessant.
Modelbouw is een kunst

PeterVG

#1285
Bedankt voor het opzoekwerk mannen. Er zitten zeker bruikbare foto's tussen. Nu heb ik eindelijk een beeld van de portaalkraan.

De voorbije weken heb ik gewerkt aan een model van de voetbrug zoals je ze kan vinden in Huy Sud langs lijn 126.



De ruwe vorm van de voetbrug van Huy Sud aangepast aan de kromming van mijn baanplan. In golfkarton werd een testversie uitgelaserd. Niet meteen voor herhaling vatbaar wegens het grote aantal vonken dat gepaard gaat met het laseren van dit medium. Maar goed de vorm van de brug bevalt me wel.

Wie goed kijkt ziet dat de basisplaat van de spoorlijn verbreed werd. Oorsprongkelijk was hier dan ook geen halte gepland. Maar doordat dit deel van de modelbaan in een uithoek ligt kreeg ik een petitie in de bus van de preiserbevolking. Met de vraag om de voetbrug te verbinden met een perron. Eigenlijk geen gek idee dus ben ik gezwicht en heb ruimte gemaakt voor een perron.
En zo komt het aantal halteplaatsen langs lijn 41 op 7.
In de verte kan je een proefversie van het tunnelportaal van Liotte ontdekken. Vandaar dat ik niet lang moest nadenken over de naam van deze halteplaats. Het werd Huyotte, een samentrekking van Huy en Liotte.



Na veel tekenen en rekenen ontstond dit bouwpakket op maat van lijn 41. Zoals je ziet zaten er in de eerste versie nog heel wat foutjes.
Wat ik zeker terug tot leven wilde wekken was de extra doorgang voor voetgangers. Bij het grote voorbeeld werd deze doorheen de tijd dichtgemetseld. Maar om een betere doorgang naar de perrons te verkrijgen is deze bij Huyotte open gehouden. Visueel geeft dit ook meer karakter aan de brug.



Jullie hadden het hier al gelezen in de vraagrubriek. Ik heb problemen met het laseren van dun karton. De nieuwe krachtige laser is zelfs op minimum snelheid en minimum lampkracht te krachtig om karton te laseren. Na het proberen van diverse bindmiddelen bleek "mat medium" verdund in alcohol bruikbaar. Niet ideaal maar een pak beter dan verdunde houtlijm. Op de foto zie je het resultaat van verdunde houtlijm. Het karton zwelt en de gelaserde steentjes komen los. Het verdunde mat medium vloeide netjes in de groeven van het gegraveerde karton terwijl dit in zijn juiste vorm gehouden werd.



De verbeterde versie van het bouwpakket met natuursteen gravure
De natuurstenen muur werd uit architectenkarton gebouwd. De passende vorm werd met de laser uitgesneden. Daarna werd langs één zijde de kartonlaag afgepeld. Met de rug van een exacte mes graveerde ik de voegen. Dankzij de vorm van het mes geeft dat vrij rechte voegen wat het resultaat mooi realistisch maakt. Aanvullend nog wat gaten in de natuursteen hakken met een stalen punt en het graveerwerk is klaar. Stevigheid krijgt het geheel na een laag levis grondverf.



De eerste kleurlagen geven meteen een heel ander beeld.
De stenen van de spoorboog zijn gevormd uit gelaserd karton wat bekleed werd met plamuur. Er stond nog een restje fijn vulmiddel in de kast. Een overschotje van het dichtplamuren van de achtergrondbeplating. Met een bevochtigd oud varkensharen penseeltje waarvan de haren flink uit mekaar staan werd het voegmiddel in pure vorm lichtjes op het karton getamponeerd. Door het penseeltje te bevochtigen kan je het niet alleen achteraf makkelijk reinigen maar het verdund het plamuur ook een beetje. Experimenteer met de hoeveelheid water op de borstel en je verkrijgt andere effecten op de kartonnen stenen.



Het grote voorbeeld te Huy sud gelegen op lijn 126. Zoals je ziet past een gele 60 perfect onder het brugje. Op de foto is het de 6106 van TSP. Maar de 6047 heeft meer recht van spreken. De loc was begin jaren 80 met gele livrei in dienst vanuit Kinkempois. Daarbij was één van zijn taken het rijden van de staalrollentrein naar Marchin waardoor hij onder dit brugje passeerde.

Trouwens wat het verkeer op Gouvy betreft dat ik wil uitbeelden op mijn modelbaan. Wij jongelingen weten niet beter dan dat de reeks 55 heer en meester was op deze lijn tijdens het dieseltijdperk. Daarbij doen we de reeks 60 oneer aan. Tot het IC/IR plan in 1984 reed de reeks 60 de treinen tussen Luik en Gouvy in het reizigersverkeer maar ook in het lokale goederenverkeer. Tel daarbij dat er amper doorgaand verkeer was in de reizigersdienst tussen Luik en Luxemburg en dan weet je dat heel wat treinverkeer op lijn 42 gereden werd door de reeks 60 van Kinkempois.


Michael

Peter de voetbrug vind ik zeer geslaagd, wordt ook weer een mooie blikvanger op je baan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

HO_COMP_FAN

Het wordt weer een prachtig stukje !   Mooi verslag van je afgelegde parcours.

Top !
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

PeterVG

De werken aan de voetbrug liggen intussen stil in afwachting van het leggen van de sporen en het perron. Daarna kan de brug verder gedetailleerd worden zodat ze passend ingewerkt kan worden. De borstwering zal als laatste opgebouwd worden.



Hoe de voegwerken werden uitgevoerd:
Als voorbereiding werd de brug in glansvernis gezet. De onderliggende verflagen uit acrylverf werden hiermee verzegeld. Anderzijds zorgt het vernis voor een glad oppervlak wat het reinigen van overtollig voegsel vergemakkelijkt.
Opvoegen werd uitgevoerd met een papje vulmiddel. Fijn plamuur uit de bouwmarkt werd lichtjes verdund met een weinig water tot een viscositeit vergelijkbaar met platte kaas. Een grijze kleur werd bekomen door enkele druppels acrylverf in licht en donker grijs naar wens toe te voegen. Om een monotoom voegsel te voorkomen mengde ik gelijktijdig enkele tinten grijs voegsel die ik op het werkstuk nat in mekaar liet overvloeien.
Het voegpapje brengen we in meerdere stappen aan. Niet teveel ineens omdat de oppervlakte van de stenen meteen zuiver gemaakt moet worden. Hiervoor was een bevochtigd wattenstaafje handig. Wanneer de natuursteenmuur onvoldoende vernis kreeg blijft het architektenkarton lichtjes poreus en daardoor moeilijk schoon te maken.

mark7758

Ziet er weer goed uit. Complimenten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.