Modelspoor, praktijk > Ooit zal het klaar zijn...

Lijn 41 groeit

<< < (256/257) > >>

svvander:
Goed gevonden! (Wat het voorzien bij de houtconstructie betreft: ik denk persoonlijk dat dit een betere oplossing is... de rest waterpas, de verkanting in de hoek dat ge wilt)

HO_COMP_FAN:
Mooie creatieve oplossing Peter. Maar dat zijn we gewoon van Lijn 41.
 Benieuwd naar het resultaat met treinstellen erover te jagen.
Horen / zien we wel ten gepaste tijde.
Succes.

PeterVG:

Het verloren hoekje langs lijn 41. Meer bepaald het eerst gebouwde deel van mijn modelbaan. Het houtwerk werd overdreven stevig uitgevoerd. Overal stonden poten waardoor de onderzijde van de baan verloren ging als opbergruimte. Erger nog, het werd een verzamelplek voor zwerfvuil. Een bron van ergernis waar ik niet meteen een oplossing voor had. Nochtans bleek die eenvoudiger dan gedacht. Gewoon de overschot aan poten uitdunnen. Intussen ben ik zover dat bijna alle overtollige poten weg zijn en de stabiliteit van de baan geeft geen krimp. De voorbije 10 jaar is er dan ook veel rondom gebouwd. Achteraan 3 verdiepingen modelbaan. Bovenaan verlichting wat samen opgeteld meer dan voldoende stevigheid blijkt te geven.
De 2 resterende poten in de voorgrond zijn intussen ook verwijderd. Waardoor plots ruimte ontstaat voor een onderdek. Inspiratie om dit te vullen heb ik al. Sprimont station met bijhorende dorpsoverweg lijkt me wel leuk. Dat zou mooi passen bij de rest van het onderdek.

Huyotte, Chaussée des Forges

Na het uitdunnen van overtollige poten onder dit hoekje van mijn baan was ik gelanceerd. De zin om de houtstructuur verder uit te werken was zo groot dat ik er tijdens mijn zomervakantie werk van heb gemaakt. Een leuk werk om de hitte van de zomer te ontvluchten in een koele kelder. Met afvalhout van de lasersnijder en wat hardboard uit mijn stock verkreeg ik 4 meter baan klaar om sporen te ontvangen.

Huy Chaussée des Forges, 2013

De inspiratie vond ik te Hoei namelijk de Chaussée des Forges naast lijn 126. De vorm werd aangepast aan de ruimte die ik voorhanden heb. Voor één keer hoef ik niet veel toegevingen te doen. De huisnummers 40 tot 80 kunnen vrij correct nagebouwd worden met op de voorgrond de Hoyoux die ik doormidden snij.
Bovenaan ligt de spoorlijn. In tegenstelling tot lijn 126 leg ik lijn 41 hier dubbelsporig. Wat het grote voorbeeld ook niet meteen geweld aandoet aangezien de uitrit van Huy Sud hier 2 sporen kende. Eén ging immers naar de goederenaansluiting van Thiry. Een bedrijf dat machines voor de papierindustrie vervaardigde. Doordat met een rolkraan lasten werden overgeladen van spoorwagens naar een dieper gelegen smalspoor een must om na te bouwen in HO. De onderbouw van de rolkraan is nog steeds te bezoeken. Al werd intussen wel het metalen frame waarop de rolkraan reed verwijderd.

Helaas heb ik geen foto's van de rolkraan zelf. Als hier iemand kan helpen dan zou ik dat zeer waarderen. De aansluiting is pas buiten dienst gegaan op 11 juli 1983. Ergens moet er dus wel fotomateriaal te vinden zijn.

<a href="https://geoportail.wallonie.be/walonmap#SHARE=E6D0BCFD5BE1B82AE053D5AFA49D3F12" rel="noreferrer nofollow">geoportail.wallonie.be/walonmap#SHARE=E6D0BCFD5BE1B82AE05...</a>

Floris:
zover t 70 jaar later nog dezelfde kraan was hier een plaatje waar je weinig aan hebt! :P

https://www.geneanet.org/cartes-postales/view/44834#0

belgische industrie uitveteren, een prachtige hobby.

PeterVG:
De kraan werd eind jaren dertig vernieuwd. Wat je ook kan zien aan de nieuwere betonnen muren
 Het is van de tweede rolkraan dat ik fotos zoek.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie