Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

PeterVG

Modelbouw is voor mij een golfbeweging. Na een piekjaar in 2020 is 2021 een absoluut rustpunt. Even tijd nemen voor het bewonderen van het grootbedrijf en het aanvullen van de fotocollectie. Tussendoor heb ik wat wolkjes gespoten op de achtergrond maar meer heb ik niet uitgestoken  ;D

L41 Luxclouds by Peter Van Gestel, on Flickr


Metpetergaathetbeter

en binnen een aantal jaar te zien in MSM onder het motto banen die nooit de kelder verlaten !  ;) Wij wachten gewoon geduldig af voor nog meer fraais van dit !

mahtoska1

Ach, wie heeft dat niet zo up en downs in de hobby. Dat hoort er bij.

Mooie achtergrond trouwens.

PeterVG

#1189
De landschapsegmentbakjes rond het tunnelportaal worden voorzien van landschap.
Een onderlaag van styrodur om op te vullen.
Daarna modelgips om rotsen in detail uit te werken.
De mosterd hiervoor haalde ik hier:
https://www.youtube.com/watch?v=Ckn7gWsfyyU&list=LLmRA3hmy3VFr0nIUO_OuHHA&index=17&t=481s









Dit stukje baan ligt 170cm hoog vlak tegen de muur. Om comfortabel te werken kan ik de segmenten afwerken op de werktafel en ze daarna inpassen rond het tunnelportaal. Het vraagt allemaal wat meer tijd maar je krijgt er werkcomfort voor terug.

SuSke

Inderdaad een rug- en nekspiersparende methode  ;) ;)

Het geheel oogt ook mooi en spleten werk je vlot weg met wat groensel op strategische plaatsen.
Benieuwd naar het eindresultaat  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Geert

Knap Peter, en bedankt voor de link.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Die tunnel is weer uiterst minieus en ingenieus gebouwd, Peter. Boeiend om naar te bekijken. Knap
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

het wordt steeds indrukwekkender daar in de "droge" mini Ardennen !

Kautenbach

Je werk blijft errug inspiratievol, Peter, lekker bezig  ;)

PeterVG



Waar ik naartoe wil met het smalste stukje modelbaan in mijn kelder?

Dit zijn de data:
Smalste stuk uitgewerkte scenery:  18cm
Afstand spoormidden tot rand modelbaan:  7cm.
Hoogte modelbaan tot vloer 168cm.

Hoe kan je dit attractief en zinvol uitwerken.

Dit was mijn idee:
Uitgehouwen tracé doorheen hoge rotswanden

Voordeel
1. Vieuwblock:
Visuele scheiding tussen 2 scènes.
Luxemburgs hoogland en Luxemburgs dal

2.Afscherming:
Tegen stoten en vallen bij passage van mensen op enkele centimeters van de trein

3. Visueel attractief:
Mooie inkijk in de rotsdoorvoering doordat deze op ooghoogte ligt. De lijn ligt in een een bocht. De kijker staat buitenbocht waardoor vanuit 3 zijden mooie invalshoeken mogelijk zijn.





Floris

lijkt me een goed plan zo.  8)

Roderik

Leuk idee om de trein tussen die rotspartij te laten rijden zodat hij soms een aan het oog onttrokken wordt. Dat plaatst hem meer IN het landschap. In de realiteit staat er ook altijd van alles voor.
Top werk Peter!
Always be modelling!

Fred

Zelfs de ruwbouw levert bij jou prachtige foto's op.  Geweldige compositie met die doorkijk.
Frederic

PeterVG

Intussen is er een lengte van 2 meter rotswand gemoduleerd. Daarmee is de steenkapper bijna halfweg. Het oefenen op de niet zichtbare zijde is afgelopen. Voor echt nu want het uithouwen van de zichtbare rots staat voor de boeg.
Om even terug te komen op mijn vorige post waar ik aanhaalde dat er 3 mooie inkijkhoeken zijn op dit lijnstuk. Dat wil ik graag even illustreren  ;D



Blijven klikken op de foto om deze te vergroten



Zoals reeds aangehaald heb ik het spoor met opzet tot vlak tegen de rand van de modelbaan laten afbuigen om een extra inkijk in de rotswand te bekomen.
Heb ik speciaal mijn baard geschoren lijk ik nog op de Sint :(

Nog iets totaal naast de kwestie. De eerste foto ontstond met stacking. Wat wil zeggen dat 11 foto's genomen werden elk met diafragma 14 waarbij het scherpstelvlak telkens opgeschoven werd. Via het stacking programma worden de foto's gestapeld tot één scherp beeld. Nu had ik hiervoor speciale software, een stackingprogramma.
Wel dat is niet meer nodig. Deze software zit eveneens in de standaard Canon software en zelfs beter dan in mijn oud stacking programma.
Wie het wil proberen, hier kan je het vinden:
Canon Photo Professional 4 is het programma waarmee ik werk.
Ik fotografeer Raw en daarmee kan dit programma aan de slag. Raw is niet echt nodig vermoed ik maar het geeft meer mogelijkheden.
Je maakt je opnames op statief!!!
De opnames moeten exact hetzelfde zijn op vlak van beeldkeuze, daarom werk ik met vaste brandpuntsafstand.
Je maakt diverse opnames met het scherpstelvlak steeds opgeschoven tot je in elke foto een deel van het onderwerp scherp hebt.
Je laad de fotos in naar het bewerkingsprogramma van Canon.
Je selecteerd samen alle fotos en kiest dan "Tools" in de menubalk boven. Dan Depth Composition, start depth composition tool.
Even wachten en je foto is klaar.
Volledig naast de kwestie maar hopelijk hebben jullie er wat aan en krijgen we in de toekomst wat meer gestapelde fotos.
Deze procedure is simpel en vrij snel dankzij de standaard software van Canon.