Mijn modelspoor groevelijn loopt over een Ardens riviertje en heeft een passend brugje nodig. Aangezien de brug vlak naast de groeve ligt is een stijlvol brugje zeker gewenst. Ooit was het kunstwerk het uithangbord van de groeve. Na lang zoeken heb ik besloten dit brugje als voorbeeld te nemen. Het brugje ligt te Nonceveux langs spoorlijn 42.
Een natuursteen brugje gebouwd met steen uit de regio. Ideaal dus om op mijn modelbaan te plaatsen.

Lang heb ik getwijfeld over de materiaalkeuze voor het brugje. Voor de eerste keer echt aan de slag gaan met architektenkarton. Door de vorm van de brug zag ik dat niet zitten. De onderzijde van de brug is in baksteen. Die ronding nabouwen in architektenkarton leek me moeilijk te graveren. Dan maar terugvallen op mijn beproefde methode... styreen.
Om natuursteen te bouwen met styreen heb ik volgende methode gebruikt. Styreenstrips worden op maat gesneden. De breedte van de strips is +/- 4mm. Wat overeenkomt met de typische hoogte van ongeveer 35 cm voor natuursteen uit de regio. Er mag variatie op zitten want dat is in realiteit ook het geval.
De strips worden ingesmeerd met plasticlijm. Even wachten tot het styreen zacht is. Dan hakken met een graveerstift. Hakken tot het bovenvlak van de strip vol struktuur zit. Krassen met de graveerstift geeft groeven. Eventueel nog een keer insmeren met lijm om de strip zacht te houden.
Na een dag drogen kan je de strips bijschuren naar wens. Nu hoef je ze enkel op maat te snijden en op het werktstuk te plakken.
Het vraagt inderdaad veel tijd maar op een zomers terras is dit een aangenaam werk.