Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 41 groeit

Gestart door PeterVG, 25 december 2012, 13:28:02 PM

Floris

ja, dit blijft tamelijk heldhaftig!

mahtoska1

Het blijft een indrukwekkend project. En dit met zeer veel zorg afgewerkt.

Chrisrail

#1022
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Kautenbach

Machtig, als die trein met geluid over deze baan ronddreunt.... ;)

PeterVG

#1024
Het knutselwerk van mei 2020

Het plan was om het tweede schaduwstation bedrijfsklaar te krijgen.



Daarvoor moest eerst de doorgang die intussen een duckunder geworden was helemaal dicht gemaakt worden. Hier is het zover. De basisplaat ligt klaar om te bevestigen. Voortaan moeten we om de ganse baan heen wandelen om in het werkterrein van de mol te komen. De mol is de persoon die tijdens rijsessies alle treinen klaar zet voor machinisten van dienst. Verre toekomstmuziek in coronatijden, helaas



Sporen plakken, ik doe dat met Soudal Fixall. Komt nooit meer los.
Je moet dus wel echt zeker zijn dat je je baan nooit meer afbreekt. Ik ben dat niet van plan, het is toch niet te doen.
De ledlampen die het onderste schaduwstation belichten zijn keukenmodellen. Ook handig voor dit werk.



Hier zijn alle spoorwerken uitgevoerd en ben ik bezig met het afwerken van lijn 163 op weg naar zijn eigen schaduwstation dat achter de blauwe hemel in de achtergrond gelegen is.



Plaatsing van de laatste schakelaar. Klaar voor inbedrijfname na een flinke poetsbeurt.



Klaar, hier ben ik dus 8 jaar geleden begonnen met de start van de baan. Nu toont dit deel zich als afgewerkt... fijn gevoel
Nu de rest nog :-)



Bundel Kinkempois onderaan telt 14 sporen en ligt op 114 cm hoogte.
Bundel Troisvierges bovenaan telt 13 sporen en ligt op 171 cm hoogte.
Beiden zijn verbonden langs de linker zijde met 75 m hoofdspoor waarvan 66 m zal aangekleed worden met scenery. Dit zal lijn 41 worden. De spoorlijn kent 5 stations: Ougrée, Val St Lambert, Poulseur, Roanne Coo en Gouvy.
Langs de rechter zijde zijn beide bundels verbonden via een helix met 1,6% hellingsgraad. Onder en boven de 2 m brede helix werden keerlussen gebouwd.
Bedoeling is de lijn uit te baten als punt naar punt spoorlijn. De helix zal enkel gebruikt worden om goederentreinen met zichtbare of lege belading steeds voorbeeldgetrouw in de juiste richting te kunnen laten rijden. Bijvoorbeeld het cokesvervoer uit Aken naar Luxemburg. Beladen treinen spoorden steeds richting Gouvy en leeg naar Luik. Dankzij de helix kunnen we dit voorbeeldgetrouw op een makkelijke manier uitvoeren. De meeste treinen zullen de keerlus nemen om terug te sporen langs de hoofdlijn.

Tussen beide bundels zweeft lijn 163 op weg naar opstelbundel Bastogne. De eerste wissel daarvan is aan de rechter zijde nog net zichtbaar. Links loopt lijn 163 via diorama Villeroux naar Gouvy, aftakpunt met lijn 41.

Klik maar eens een paar keer op bovenstaande foto om alles van dichtbij te bekijken.

modelbaanHO

Proficiat met deze mijlpaal.
Blijft een indrukwekkend project.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Alan On Track

Waanzinnig! Fantastische baan al! Ondertussen zit ik hier te denken hoe ik op een ruimte van 220X80 cm iets kan bouwen met een beetje spoorwegplezier  ::)

Moet er nog veel spoor gelegd worden?
Modelbouw is een kunst

PeterVG

Bedankt mannen
En of er nog veel spoor gelegd moet worden.
Ik schat dat er nu 200m ligt. Dat is ruw geschat ongeveer 1/3 van wat er uiteindelijk komt te liggen.
Nog even sparen dus voor ik weer wat spoor kan kopen. :o
In de aan te kleden sectie ligt nog maar heel weinig spoor.
Ik ben al blij dat de schaduwsectie nu volledig klaar en operationeel is.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Citaat van: modelbaanHO op 23 mei 2020, 14:19:58 PM
Proficiat met deze mijlpaal.
Blijft een indrukwekkend project.

Vind-ik-ook  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Imposant. Knap en strak werk.

Michiel

Majestueus! En zo netjes, helder en strak! Mijn respect voor de beheersing en volharding. Indrukwekkend.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Hoedje af, strak werk.

Erik.

doomslu

Citaat van: Michiel op 23 mei 2020, 16:33:13 PM
Majestueus! En zo netjes, helder en strak! Mijn respect voor de beheersing en volharding. Indrukwekkend.
Volmondig mee eens.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Pfoe, puik werk Peter, zelfs zonder scenery is het mooi!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan