Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelspoor overpeinzingen.

Gestart door Ludwig, 23 december 2012, 11:41:51 AM

Ludwig

Deze morgen was het weer zover, een aantal rijtuigen die ik al een tijdje in mijn bezit heb eens uitgeprobeerd op mijn 3 rail (k rail baan).
Kommer en kwel, ontsporen niet deftig over wissels te krijgen koppelingen die niet goed samen werken....
Voor mij vanaf nu alleen maar materiaal van de grote fabrikanten, ik weet best dat daar ook wel eens problemen met zijn maar naar mijn bevindingen veel minder.
En ook nemen ze al eens een loopje met de waarheidgetrouwheid van wat ze uitbrengen.
Ik heb niet veel tijd voor de hobby en dan te zitten knoeien met materiaal dat niet goed werkt dat is me er teveel aan.
2 railrijders zullen er misschien minder last van hebben maar op 3 rail is het dikwijls een geknoei.
Het is niet de bedoeling hier bepaalde merken te gaan opsommen die het goed doen of minder goed doen want daar komt toch gedonder van.
Ik vraag me wel af wat voor jullie het belangrijkste is, een baan die zonder problemen kan functioneren of de realiteit zo ver mogelijk benaderen met alle ongemakken erbij?
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Citaat van: Ludwig op 23 december 2012, 11:41:51 AM
Ik vraag me wel af wat voor jullie het belangrijkste is, een baan die zonder problemen kan functioneren of de realiteit zo ver mogelijk benaderen met alle ongemakken erbij?
Een baan die zonder problemen functioneert is voor mij uiteraard het belangrijkste.
De uitdaging is dan om de realiteit zo goed mogelijk te benaderen zonder ongemakken  ;)
Slecht bollend materieel probeer ik te verhelpen. Lukt dat niet (en het ligt niet aan mijn baan) dan gaat het of in de vitrinekast of in de verkoop.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Rijden en vooral goed rijden is voor mij de hoofdzaak.
Of een lok 1 mm te kort is of dat de streep rechtsonder blauwachtig grijs is i.p.v grijsachtig blauw zal mij een zorg zijn
Ik rij 2 rail en dus wil bijna alles wel goed rijden,slechte merken ken ik niet meer.
Bijna al het nieuwe materiaal heeft goed rij eigenschappen.
Echte ontsporing komt bij mij nauwelijks voor.
wim

ERVIN

Ik deel de mening van ysbeer , vooral rijden is hier de hoofdzaak , er staan hier locs op mijn baan die meer dan 300€ hebben gekost , zulk een duur " speelgoed" moet opbrengen hé , dus elke dag is het hier een drukte van jewelste , en ja alles moet perfect rijden , anders zoals Gerolf aanhaalt , verkopen die handel.

Ook hier komen ontsporingen heel zelden voor , en als het dan toch gebeurt dan is het meestal mijn eigen schuld , te snel over een wisselstraat o.i.d.  ;)

Om een voorbeeld te geven , enkele jaren terug waren er heel wat collega's die problemen hadden met de Mehano containerwagons , vooral in onbeladen toestand gingen die dingen heel snel uit de rails , ikzelf heb hier nooit geen problemen mee gehad , ik ben toen éénmaal bij een collega op bezoek geweest die daar echt grote problemen mee had , maar toen ik zag hoe hij zijn sporen had aangelegd wist ik al onmiddelijk hoe dat kwam , slecht aangelegde sporen , veel te krappe bochten en de snelheid waarmee hij zijn goederentreinen liet rijden , na een dagje breken en terug opbouwen was zijn probleem van de baan.

thor

Ludwig, gekend probleem welk je omschrijft, één en ander kwam bij mij ook al eens voor. Ik mag zeggen dat mijn baan vrij goed ligt, en ontsporingen komen amper voor.
Niettegenstaande bezit ik een aantal wagons welke nog al eens kuren durfden vertonen...
Bij sommige rijtuigen heb ik dan extra gewicht in de compartimenten geplaatst en wel ter hoogte van de wielstellen, daarmee waren dan die problemen weer opgelost. Bij enkele goederenwagons had ik zowel ontsporingen als loskoppelen, met het plaatsen van andere koppelingen heb ik die problemen eveneens kunnen oplossen.
Veel tijd nam dit niet in beslag en kan er duchtig en probleemloos gereden worden.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

argilla

ook hier een gekend probleem van de ( sommige) rijtuigen. Zeker op code 75 kan je alleen met RP-25 rijden de welke niet onder "alle" modellen aanwezig zijn.
De baan ligt er erg goed bij maar toch zijn er goederenwagens of personenwagons die ontsporen. Als je dan nader bekijkt zijn het de wielen ...vervangen en hop verdwenen die ontsporing.

Wat Gerolf en anderen zeggen is juist; een baan zonder problemen en probleemloos rijden is de hoofdzaak.
Een ander punt is dat de wagons geen wat ik noem "modelgewicht" hebben. Daar zijn tabellen voor en met wat extra gewicht is veel te voorkomen. Het kan gek klinken maar voor het gebruik weeg ik de mijn wagons en kijk de wielen na.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 23 december 2012, 14:27:15 PM
Zeker op code 75 kan je alleen met RP-25 rijden
Alweer? In een ander draadje heb ik al 3 keer verteld dat dat flauwekul is.
Bovendien is dat hier helemaal niet aan de orde, want Ludwig rijdt 3-rail.

Ludwig, wat voor wielen zitten er onder die modellen? Op een Märklin baan blijken wielen volgens het Märklin profiel toch het beste te voldoen. Ook de B-maat moet correct zijn.

Havoc

Niet over wissels gaan en koppelingen die niet "compatibel" zijn wijzen op een aantal zaken die simpel na te kijken zijn:
- meet de flensdikte en binnenkant tussen de wielen. Check of dat tussen en wisseltongen, puntstukken en vleugelrails gaat. Ook of er genoeg diepte is voor de hoogte van de flens door te laten.
- de hoogte van de koppelingen is niet gelijk. Malletje maken en checken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ludwig

Het is vooral bij het duwen dat het op de wissels fout gaat.
Sommige rijtuigen en wagons gaan simpelweg niet over de wissels omdat ze de puko's raken .
Sommige locomotieven lopen bij het traagrijden vast op de wissels.
Allemaal bekende fenomenen maar je geraakt er soms wel een aan geërgerd.
Neem ik materiaal van Marklin of b.v Roco dan zijn er nagenoeg geen problemen.
Neem ik materiaal van de kleinere fabrikanten loopt het dikwijls mis.
Vraag me eigenlijk af of al het 3 rail materiaal dat wordt verkocht eigenlijk ooit wel een 3 rail heeft gezien
in de ontwikkelingsfase.
Het modelgewicht is inderdaad een belangrijke factor heb ik al gemerkt.
En de juiste wielen, tja als de fabrikanten ze voorzien, maar dat is niet altijd zo.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

cyberbeast

Ik heb zelf de laatste tijd slecht ervaringen met Märklin, die puur aan slechte eindecontrole te wijten is.
Zeker 50% van mijn modellen gaven problemen toen ik die thuis testte.
Ik vraag nu eerst in de winkel of ze het model kunnen laten rijden want het is toch steeds een eindje om weer naar de modeltreinwinkel terug te keren.
 

thor

doe een seen test met je rijtuigen en wagons op een baan van een kennis of vriend, die in drie-rail op andere sporen rijdt dan jij.....
kan me moeilijk inbeelden dat het aan je rijtuigen ligt, je kan wel eens pech hebben met een bepaalde reeks voertuigen, doch niet met allemaal, toch?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

SuSke

Hier weer een die denkt dat hij het groot lot gekocht heeft en nu tracht een grote vis aan de haak te slaan:

https://www.benl.ebay.be/itm/203298651922?hash=item2f558b3f12:g:2~MAAOSwTSlgRStw

kostprijs x 10 op 3 - 4 jaar tijd ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

50€ verzendingskosten vanuit Frankrijk is ook niet mals. Ik heb enkele weken geleden eentje weten gaan voor 1100€ inclusief taxprijs van een befaamd veilinghuis in Duitsland. Dus zoals de Sus zegt is het inderdaad prijsx10. Dikke winst maar wie koopt dit aan 10 000€ als je het voor rond 1000 kunt kopen maar misschien vind die wel zo'n zot die dat bedrag wilt betalen als hij zijn advertentie lang genoeg laat staan... wie weet. Die verkoper heeft misschien wel geld nodig voor wie weet wat.
Mvg


755philippe




mardig23

10000€, zeer heftig! :o

Die halen op Catawiki de laatste jaren nog 700€ met veel moeite ::)
Mvg Karl

evan

En waren daar niet veel motorproblemen mee?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.