Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Conrad aandrijvingen monteren onder M

Gestart door n/a, 01 januari 2006, 18:29:22 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door duracell2

vraagje!waarom nieuwe wissels om bouwen zijn ze al defect?C rails zijn toch zo oud niet begrijp niet goed?



Omdat M?rklin na al die jaren nog steeds geen betrouwbare wisselaandrijving maakt, het gebeurd te vaak dat het wissel weigert om te gaan, omdat de eindafschakeling weer eens geen contact maakt. En dat gebeurd altijd bij die wissels waar je erg moeilijk bij kunt.
Of tijdens een demonstratie of een open dag ofzo[;)]

En daarbij komt ook nog eens het prijsverschil, de Conrad aandrijving waar we het over hebben kost slechts 4,95 per stuk bij afname van 10 stuks of meer. Of anders 5,95 per stuk.

Wim.

laurens66

En anders meer dan ? 20 mits je ze ook nog onder de tafel wil plaatsen.

edit: Bovenstaande voor K-rail en ca. ? 15 voor C-rail.

n/a

citaat:
Geplaatst door Davy

In elk weet waar je aan begint. De aandrijvingen van C-wissels zijn in elk geval beter dan die van de K-wissels.




Zo moeilijk is het niet, in het geval van de K-Wissel, er wordt alleen wat aan de handbedienings mechanisme wat aangepast, die er weer af en de normale aandrijving er weer op en geen mens heeft er weet van als het mislukt.

Voor de C-Rail hetzelfde allen zit er dan een sleufje in de onderplaat, voor de rest blijft het wissel geheel intakt, dus ook hier kan de normale aandrijving er zo weer onder.

Wim.

n/a

Ik bedoel daarmee dat de losse aandrijvingen van K-wissels van Marklin echt knudde zijn. Maar dat de problemen bij C-rails een heel stuk minder vaak voorkomen. Kijk maar bij ons c-rail gedeelte van de modulebaan en bij de nu afgebroken oude c-rail clubbaan. Ook daar hebben de c-rail aandrijvingen zich vrij goed gehouden. Ondanks dat de stroomvoorziening voor die aandrijvingen knudde was. Maar bij zwaar gebruik zijn externe aandrijvingen zoals van Konrad wel aan te bevelen.

Gerolf

Twee nadelen aan een conrad-aandrijving:
- voor een motor-aangedreven aandrijving gaan ze toch te snel
- vrij lawaa?erig.
De aandrijving met extra schakelaar (die van 5,95 dus) is zeker nodig om je hartstuk om te polen. Een tweede schakelaar voor een terugmelding moet je dan nog zelf bijplaatsen (microswitch - bij Opitec aan 62 cent indien per 10 gekocht)
Ik heb er zelf een tijd terug 10 gekocht, maar die verdwijnen in mijn schaduwstations, en krijgen een eigen sturing (met ?chte terugmelding)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

laurens66

Heb je al eens geprobeerd om te spanning te verlagen bij die wisselmotoren, dat gaat een stuk beter, dit doe je gewoon met een rijregelaar.

n/a

Wij gebruiken ze op de modulebaan en dan speelt geluid een minder grote rol. Ze maken inderdaad behoorlijk wat lawaai.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door laurens66

Heb je al eens geprobeerd om te spanning te verlagen bij die wisselmotoren, dat gaat een stuk beter, dit doe je gewoon met een rijregelaar.

Geloof ik best. Ik denk dat de aanbevolen spanning inderdaad te hoog ligt. Voor mezelf zal ik die motortjes op 5 volt laten lopen, maar misschien moet ik dan de interne weerstandjes aanpassen.
Het zal hoe dan ook niet voor deze week meer zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Twee nadelen aan een conrad-aandrijving:
- voor een motor-aangedreven aandrijving gaan ze toch te snel
- vrij lawaa?erig.
De aandrijving met extra schakelaar (die van 5,95 dus) is zeker nodig om je hartstuk om te polen. Een tweede schakelaar voor een terugmelding moet je dan nog zelf bijplaatsen (microswitch - bij Opitec aan 62 cent indien per 10 gekocht)
Ik heb er zelf een tijd terug 10 gekocht, maar die verdwijnen in mijn schaduwstations, en krijgen een eigen sturing (met ?chte terugmelding)



Voor Marklin is deze natuurlijk niet nodig en volstaat de goedkopere, en die heeft een eindafschakeling. Dus terugmelding is in de prijs inbegrepen.

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door laurens66

Heb je al eens geprobeerd om te spanning te verlagen bij die wisselmotoren, dat gaat een stuk beter, dit doe je gewoon met een rijregelaar.

Geloof ik best. Ik denk dat de aanbevolen spanning inderdaad te hoog ligt. Voor mezelf zal ik die motortjes op 5 volt laten lopen, maar misschien moet ik dan de interne weerstandjes aanpassen.
Het zal hoe dan ook niet voor deze week meer zijn.



De aanbevolen werkspanning is 12V, en in het grootbedrijf gaat het wissel ook met een behoorlijke klap om. Alleen als je periode I rijdt gaat het te snel[;)]
Dus allemaal flauwekul, het wissel gaat gewoon in 200 ms om en dat is gelijk aan fabrieks aandrijvingen. Gaat het langzamer, dan mag je de totale tijd welke nodig is om een wisselstraat van 10 wissels om te leggen eens optellen. Zullen de preisers niet blij van worden.

Wim.

Klaas Zondervan

In het grootbedrijf ligt de omlooptijd van een wissel tussen 0,5 en 1 seconde.
Ergens in Belgi? heb ik eens bij een wissel gestaan dat veel langzamer ging, deed er bijna 5 seconden over.
Ga je daarentegen naar een groot rangeerterrein zoals Kijfhoek, daar hebben ze hydraulische aandrijvingen. Speciaal met het doel om de wissels snel om te laten gaan, binnen 0,1 seconde.

De Conrad aandrijving is voor een motoraandrijving tamelijk snel, en ik kan me voorstellen dat sommigen dat teleurstellend vinden.
Maar ja, als je een echte motoraandrijving koopt, b.v. de Tortoise, dan ben je wel een klap meer centen kwijt.

Gerolf

citaat:
dan mag je de totale tijd welke nodig is om een wisselstraat van 10 wissels om te leggen eens optellen

D?t vind ik pas flauwekul ... waarom zouden wissels in een wisselstraat ??n voor ??n omgezet moeten worden?
Enneuh ... wat Klaas zegt over wisselaandrijvingen klopt ook. Dat ?n de prijs van een Tortoise heeft me doen besluiten om een eigen ontwerp te maken [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
dan mag je de totale tijd welke nodig is om een wisselstraat van 10 wissels om te leggen eens optellen

D?t vind ik pas flauwekul ... waarom zouden wissels in een wisselstraat ??n voor ??n omgezet moeten worden?
Dat ?n de prijs van een Tortoise heeft me doen besluiten om een eigen ontwerp te maken [^]



Dit verhaal gaat erover dat het ook mogelijk is om bij M?rklin wissels de relatief goedkope wisselmotor aandrijvingen van Conrad te kunnen gebruiken. Voor diegene die het wissel langzamer willen laten omgaan is het verlagen van de spanning een goede optie. Hoe een ieder dat toepast op zijn baan moet hij of zij voorzich zelf maar bepalen.

Het gaat er dus om dat je met weinig moeite en middelen de minder betrouwbare aandrijving van M?rklin kan vervangen, en daarbij blijft de schakeltijd tenopzichte van die aandrijving gelijk. Het doel is dus niet om de wissel langzamer op te laten gaan, maar om hem betrouwbaar om te laten gaan. Als het over de omlooptjd van een wissel moet gaan, open dan een ander draadje.

Wim

Gerolf

Aha ... dus ik had het niet mogen hebben over de nadelen van een Conrad ... wel ja [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Aha ... dus ik had het niet mogen hebben over de nadelen van een Conrad ... wel ja [xx(]



Niet iedereen ziet het als nadeel, maar je mag het best bespreken.

Wim.