Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

detaileren, vervuilen van reeks 60 KMB

Gestart door railman56, 20 december 2012, 22:00:52 PM

railman56

reeds enkele jaren ligt hier een model van kmb, ooit gekocht voor enkele euro's op een beurs. de loc was geschilderd met de kwast  :( en het chassis was gebroken. een probleem dat meerdere onder ons wellicht kennen. geen probleem want ik heb een vervangchassis in mechelen 2010 van PB gekocht. de verf heb ik reeds verwijderd door de kap in een fles met water, gemengd met enkele blokjes voor het vaatwasmachine, te laten weken. deze week ben ik begonnen met de werkzaamheden. ik had nog een loc van kmb staan en die heeft hier in het begin van het jaar nog probleemloos proefrondjes gereden maar nu is dit chassis ook zo krom als een banaan. niet gebroken maar op 4 plaatsen kromgetrokken. dus: nu heb ik er gelijk 2 om te behandelen en nog maar 1 goed chassis.
de bedoeling is om beide loc's te verweren, te detailleren en uiteraard terug rijvaardig te maken. bijgevolg heb ik enkele vragen:
1. heeft er iemand al ooit een chassis zelf gemaakt: afgegoten in resin, witmetaal, hars....? kan dit of is dit niet haalbaar? graag jullie meningen.
2. voor detaillering wil ik de trapjes met gele verf behandelen. verder vermoed ik dat er 2 uitlaten op het dak moeten komen maar ik vind geen duidelijke foto of dit klopt en hoe deze eruit zien. heeft er iemand hier foto's van of misschien info aan de hand van het model van VB?
3. voor de verwering mis ik nog enkele duidelijke foto's. ze moeten eruit zien zoals op het einde van hun loopbaan (midden jaren 80)
4. indien er nog tips zijn, zijn deze altijd welkom.
tekening van de bleser heb ik, msm 66 in verband met vervanging van het chassis ook en msm 78 met de produktie van VB. daar moet ik het voorlopig met doen....meer info altijd welkom.



binnenkort volgen wat foto's van de werkzaamheden
iedereen alvast bedankt voor de hulp
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

railman56

iedereen al aan het feesten?  ;D ;D
niemand die iets heeft dat kan helpen?  :(
hier hebben de preiser mannekes al wat gaatjes gemaakt in de buffers. met een handboortje en een boortje van 0,8mm. helaas zijn ze samen met de fotograaf nu in verlof.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Huugooke

Heb je al eens bij KMB zelf geïnformeerd? Staan op Internet.
Heb er een vervang chassis besteld voor een andere loc, kostprijs was lager dan de verzendkosten!

railman56

ha, bestaan die dan nog? ik dacht dat zij overgenomen waren door Roco?
daar een chassis bestellen is misschien wel een optie maar krijg je dan niet binnenkort hetzelfde probleem? ik dacht dit ergens gelezen te hebben. verder heb ik helaas ook geen referentienummer. ik zal dit eens proberen op te zoeken.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn


Break302

Vergis U niet, hier gaat het om Kleinbahn en niet om Klein Modellbahn.
Dit was vroeger een bedrijf maar zijn elk hun eigen weg gegaan.

Jos

guy holbrecht

Vrijwel alle 60ers van KMB krijgen vroeg of laat met dit probleem te maken. Toen dit bij mij ook het geval was, heb ik getracht een vervangchassis te bouwen mat plastikard. Na enkele pogingen er toch maar mee gestopt, want al wat ik ook probeerde, voldeed niet als chassis. Dan maar een vervangchassis van PB Messingmodelbouw aangeschaft. Het demonteren van een oude KMB reeks 60 en inbouwen van het nieuwe chassis nam hooguit een uurtje in beslag. Nu rijdt die machine perfecte rondjes op de modelbaan. Toen de 2 andere 60ers dezelfde problemen kregen, heb ik niet geaarzeld om nogmaals beroep te doen op PB Messingmodelbouw. Ondertussen zijn ze allemaal omgebouwd en rijden ze terug perfect. Enige minpunt, als je dat echt een minpunt kunt noemen, is de vrij hoge aanschafprijs van dergelijk chassis. Ik dacht de laatste maal rond de 60 euro betaald te hebben voor dit onderdeel. Dit  had ik er echter  wel voor over. Het enige alternatief was anders deze locs afstellen op een locomotiefkerkhof.

Groeten,
Guy

bollen neus

Marc zoals Guy het aangeeft, beste oplossing is de PB messing chassis aanschaffen, en tja aankoopprijs is misschien iets duurder maar als je met modellen wil blijven rijden is dit het beste wat je kan doen, nadien geen problemen meer aan. Natuurlijk alles heeft zijn voor en nadelen, niet alles is goedkoop en goed en soms ook wel omgekeerd. Maar "altijd" naar het goedkoopste grijpen is zeker nooit goed en daar spreek ik ook van ondervinding bij modelbouw van andere modellen hoor, beter één koop en de juiste dan 7 koopjes en nadien het kerkhof op moeten zetten (?) Anders een nieuw model van deze aanschaffen van ander merk zal een hele hoop meer kosten denk ik en dan heb je niet het plezier om het zelf af te werken zoals jezelf wil.
De keuze en knoop zal je echter zelf moeten doorhakken.
Veel plezier met dit project. ;)

Gerolf

Ik heb zo geen loc - en ben er niet rouwig om. Ik ken wel verschillende mensen die er een hebben, en op de club heeft iemand verschillende omgebouwd met een PB-chassis. Het lijkt me de enige fatsoenlijke oplossing.
Zo'n chassis zelf afgieten in witmetaal is misschien een optie, maar dat materiaal is toch een stuk zachter.
Zelf messing gaan gieten of frezen omwille van 60 Euro ...  :-\
Wat verweringsfoto's betreft: ik denk dat je via Google allicht heel wat vindt. Misschien zelfs op dit forum, of op HGBTF, of ... ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rixke rail

Citaat van: guy holbrecht op 23 december 2012, 11:08:58 AM
Het enige alternatief was anders deze locs afstellen op een locomotiefkerkhof.
Groeten,
Guy

Hallo Guy, (en Marc)
en wat dacht U van een dummy-loc maken voor een dubbeltractie ?
Chassis in plasticard en wat verzwaren, met het originele gewicht van de loc.
Ik heb ergens een filmpje van een sleep in die zin ...

HIERO

De KMB-loc staat in derde positie.
Moedelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

erik de noorman

Ik heb het chassis toen het gebarsten was in twee gebroken. Beide kanten van beide stukken een beetje bij geveild, drupje secondelijm en terug  in de kast gestoken. Bolt nog altijd perfect.

Erik.

railman56

ha, wakker geschoten.  ;D
bedankt alvast voor de tips.  ;)

Vergis U niet, hier gaat het om Kleinbahn en niet om Klein Modellbahn
hier komt letterlijk de aap uit de mouw ik dacht al dat er iets niet klopte. bedankt voor de opheldering, jos.

@guy en bollen neus: ik heb hier al 1 chassis van PB, ooit gekocht in mechelen en het klopt, 60,5 € + verzendkosten, en nog 3 stuks in voorraad bij PB. daarvoor koop je natuurlijk geen nieuwe loc.

@gerolf: ik heb geen ervaring met wit metaal. het was maar een hersenspinsel van mij om eventueel een andere oplossing te vinden (goedkoper dan PB). zou het niet kunnen? te zacht?
foto's vinden is inderdaad niet zo moeilijk, echter van de dakpartij........... nog geen goede gevonden. indien iemand van zijn model (van biervliet) foto's kan doorsturen dan ben ik gered.

@eric: een dummyloc had ik ook al eventueel in gedachte. vandaar mijn vraag of er al iemand ervaring had om het chassis af te gieten. in styreen lijkt geen goed idee, dat kan ik dus al schrappen.

@erik: jouw tip betreffende het lijmen had ik al gelezen. ga ik zeker proberen. buiten wat tijd en geduld kan ik niet veel verliezen.

hopelijk komen er nog wat bruikbare tips binnen zodat ik de best mogelijke oplossing kan vinden.
alvast allemaal bedankt voor het meedenken
marc


wat is het fijn om een beetje kind te zijn


Huugooke

Citaat van: Break302 op 23 december 2012, 00:02:30 AM
Vergis U niet, hier gaat het om Kleinbahn en niet om Klein Modellbahn.
Dit was vroeger een bedrijf maar zijn elk hun eigen weg gegaan.

Jos
Verkopen nochtans nog onderdelen, maar misschien niet van de Belgische.
Als het je geen mailtje waard is...

guy holbrecht

Eric,
Als ik een loc heb, moet die kunnen rijden. Daar ga ik van uit. Dus voor mij geen dummy, al is dat wel een oplossing waar ik niet heb bij stilgestaan.

Erik,
Prima dat je jouw chassis hebt kunnen lijmen.  Mijn ervaring met het KMB chassis is dat het metaal door het uitzetten vrij broos is geworden. Hier was het dus in meerdere stukken gebroken, zodat lijmen niet haalbaar was. Bovendien blijf je met hetzelfde bizarre metalen stuk in je loc zitten. Hopelijk gaat dit later niet voor hetzelfde probleem zorgen.

Zamac is (was) het zorgenkind van KMB. Niet alleen de locs hadden daar onder te lijden, maar ook hun Eaos bakwagens. Het revisiebedrijf op mijn modelbaan heeft er ondertussen al meer dan 20 behandeld, zodat ze, op ééntje na waar de schade echt te groot was, weer in dienst konden.

Groeten en beste wensen voor 2013
Guy