Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Marco Polo in Zeebrugge

Gestart door conducteur, 18 december 2012, 22:10:04 PM

conducteur


Het gaat hier niet over die oude ontdekkingsreiziger maar wel over iets toch wel bijzonder:Enkele foto's van de doop van het grootste containerschip in Zeebrugge die ik met jullie wil 'delen'. De afvaart van het schip heb ik ook gezien, maar daar heb ik jammergenoeg geen foto's van. Als je dit schip op je treinbaan wil: voorzie een kade die minstens 5m lang is (H0):


Het schip kan ongeveer 16000 TEU's laden, is 396 meter lang (eigenlijk dus kleiner dan Emma Maersk, maar die kan niet zoveel containers laden).


De doop: een van de twee sleepboten van dienst voor de doop:




Het schip, een kleine 400m lang was zo groot dat bijna niet op een foto past.



Niet zo duidelijk, maar helemaal rechts op deze foto kun je de grootste (en de op één na grootste) containerkranen ter wereld zien (het zijn niet die die dicht bij de boot staan):





Iemand schreef op mijn Facebook (waar ook enkele foto's staan):
In die 4e container aan stuurboordzijde, op 17e rij van achter te tellen, 7 hoog zit hoogstwaarschijnlijk iets uit China.





Er waren maar een paar plaatsen waar je kon staan om de boot in één geheel te fotograferen, welliswaar stonden daar vervelende objecten in de weg. Dus dan maar in stukken en brokken:





Het formaat van die sleepboot vertelt misschien iets over de groteorde van het schip, met momenten waaren het gelijk schaalmodellen:

















De twee sleepboten waren op allerlei rare manieren over en weer aan het varen. Alsof ze aan het dansen waren voor de doop. Dat leverde volgend beeld op:



De voorste sleepboot is een redelijk nieuw exemplaar. De achterste doet al enkele jaren dienst hier:























Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum