Welk merk van rails

Gestart door janieburton, 17 december 2012, 14:46:25 PM

GVL

Peco. Heb nog nooit iets anders gebruikt (behalve de M-rails van de Märklin startset die ik kreeg toen ik 8 was ...).
Uitgerijpt, bedrijfszeker materiaal, plezierig om mee te werken. Ben begonnen met code 100 maar vele jaren geleden op code 75 overgeschakeld (in combinatie met Weinert RP25 wielen) om visuele redenen. Esthetische minpuntjes volgens mij -- iets te veel kunststof ter hoogte van de aandrijving en de wisseltongen die uit plaatmateriaal gemaakt zijn (ipv massief). Peco zou eens moeten investeren in een HO railsysteem dat écht fine scale oogt.
Ik denk dat je heden ten dage met gerust hart met Peco code 75 kunt starten.
Groeten

Ronald

Citaat van: GVL op 26 december 2012, 10:13:16 AM
Peco zou eens moeten investeren in een HO railsysteem dat écht fine scale oogt.


Het code 83 voor de US rijders oogt in mijn ogen "finescale" genoeg. Als je echt Finescale wilt zijn er mogelijkheden genoeg maar moet je veel meer de specialistische kant op en kun je niet meer voor 2 tientjes per wissel klaar zijn. Dan praat je over hele andere bedragen maar ook een heel andere benadering van de hobby. En dat wilde de topicstarter niet ;)

conducteur

Laten we eens stoppen met te discuteren over welke code het beste is. Dat zal toch een eeuwige discussie zijn. De TS is op zoek naar een code 100 systeem, en vraagt of iemand ervaring heeft met bepaalde spoorsytemenen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 26 december 2012, 10:08:59 AM
FL* heeft een ballastbed maar dat is eigenlijk te smal.
Inderdaad, en daardoor zijn ook de dwarsliggers te kort. Of je dat storend vindt moet ieder voor zich uitmaken.

Op onze clubbaan hebben we van alles door elkaar liggen. Flexrail van GT, werd indertijd via Lima op de markt gebracht, maar ook van Peco, en wissels van Peco en Piko. Wissels van Peco zijn robuuster, maar die van Piko zijn ook goed bruikbaar op een vaste baan.

Wat de code-kwestie betreft, daar hebben we het al uitgebreid over gehad, maar ik wil er nog één keer iets over zeggen. Het verhaal van voor of na 1980 zegt mij niet zo veel. De Morop is in 1954 opgericht, en al vrij snel daarna gingen fabrikanten de normen volgen. Dus ik zou eerder zeggen: voor of na 1960.
En in plaats van erover te discussiëren zou je ook kunnen meten en proberen. Dan kom je erachter dat je moeite moet doen om flenzen te vinden die niet aan de Morop normen voldoen. Of je moet wel erg ouwe meuk hebben.

Ronald

Citaat van: conducteur op 26 december 2012, 10:51:21 AM
Laten we eens stoppen met te discuteren over welke code het beste is. Dat zal toch een eeuwige discussie zijn. De TS is op zoek naar een code 100 systeem, en vraagt of iemand ervaring heeft met bepaalde spoorsytemenen.

Rian, de discussie code/railsysteem is niet helemaal van elkaar los te koppelen..... 't hoort nu eenmaal bij elkaar. En er is nu al zoveel over geschreven dat TS toch al wel een beeld moet hebben van wat en betaalbaar is en voor hem haalbaar.

niko

Ik heb voor roco line rails zonder balastbed gekozen zijn mooi niet te duur en vlot verkrijgbaar.

mvg niKo
mvg Niko

niko

#66
Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM

Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.


Welke rails van Roco zijn code 83. Zijn het de Roco line rails zonderballastbed ?
Als het de roco line's zijn en ik het goed begrepen heb kan je rocoline rails zonder ballastbed in combinatie gebruiken met peco code 83?
Zou het dan mogelijk zijn de  Rocoline rails eventueel te combineren met tillig code 83?
Ik stel de deze vraag om dat ik twijfel om verder te gaan met de rocoline rails als deze te combineren valt met tillig of peco code 83 om dat hun wissel gamma veel uitgebreider is dan die van Roco.

mvg niKo
mvg Niko

argilla

#67
Citaat van: niko op 08 maart 2013, 14:44:47 PM
Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM

Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.


Welke rails van Roco zijn code 83. Zijn het de Roco line rails zonderballastbed ?
Als het de roco line's zijn en ik het goed begrepen heb kan je rocoline rails zonder ballastbed in combinatie gebruiken met peco code 83?
Zou het dan mogelijk zijn de  Rocoline rails eventueel te combineren met tillig code 83?
Ik stel de deze vraag om dat ik twijfel om verder te gaan met de rocoline rails als deze te combineren valt met tillig of peco code 83 om dat hun wissel gamma veel uitgebreider is dan die van Roco.



hangt ervan af Nico. Als je oud materiaal hebt code 100. Heb je het nieuwe materiaal code 75 of ook 83. Die van Tillig zijn heus niet beter dan Peco's alleen zijn de Tillig een pak duurder.
Bij het oude materiaal krijg je anders problemen met de flenzen van de wielen, als je code 75 gebruikt. Peco heeft zeer goede rails en flex en wissels. Gebruik het altijd. In het schaduwstation onder de tafel liggen code 100 ( had nog een voorraad liggen en opgebruikt hiervoor).
Er zij wel aanpas stukken om bv van code 100 naar 83 of 75 tegaan voor Peco . Andere heb ik geen ervaring.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

niko

 Hoy Agrilla

al mijn materiaal is amper 1 jaar oud door de overstap van marklin , als ik het dan begrijp kan ik met mijn materiaal op peco code 75 rijden dan ?

mvg niko
mvg Niko

Klaas Zondervan

Ik heb op mijn spoorbaan ook code 75 van Peco liggen, en al het materieel van pakweg na 1970 rijdt daar problemloos op.

fredje

hallo, als herbeginner (ben een 30-tal jaar geleden gestopt met mijn spoorbaan( lima) toen er amper of geen sprake was van digitaal) ben ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie om een ideaal banenplan te beginnen . Ik heb ondertussen materiaal overgekocht van iemand die wegens tijdsgebrek alles wegdeed . Het merendeel bestaat uit '' Roco'' , waaronder een beginset digitaal kompleet met sporen en twee dieselloks eveneens digitaal . Daarbij nog een massa sporen van >> Lima en Fleischman << . Nu komt mijn vraag : kan ik iets met deze sporen doen als ik digitaal wil rijden of moet ik ze verwijzen naar de vuilbak of museum ??

                                groetjes : freddy   

Klaas Zondervan

Bij rails maakt het niet uit of je analoog of digitaal rijdt. Er zijn geen sporen speciaal voor digitaal.
Wel moet je op het materiaal letten. Rails van messing zou ik niet gebruiken, die corroderen te snel.

Frank_N

#72
Citaat van: doomslu op 17 december 2012, 20:29:11 PM
De keuze van rails heeft ook wat met persoonlijke smaak te maken.
Echt slechte rails zijn niet meer op de markt.

Dit zijn voor mij de criteria:

- er moet zeker flexibele rail in het gamma zitten. Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd.


Beetje late reactie, maar ik wil vooral de mening van Luc wat betreft de overgang van bogen/recht onderstrepen: ""Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd""
Zelf gebruik ik Minitrix wissels en verschillende bochten. De langere stukken zijn flexen van Ibertren.

Belangrijk is een bocht niet "star" (zoals bij het bekende ovaaltje in een startset) te maken, dat gebeurd in werkelijkheid ook niet. Dus eerst vanuit recht naar een flauwe bocht, dan ietsje scherper ;) Het spreekt vanzelf dat de eventuele "verkanting" wat mee moet "plooien"

Mocht ik nog eens opnieuw beginnen zou ik dat met N- Peco's rails en wissels doen. En dan bij voorkeur die waarbij het niet noodzakelijk is alle wielen te vervangen ::)
Groet van Frank

Herwig

#73

Peco-code 75-H0-rails:  werden door ons benut op baantje Wilsloo & OlieFant (de Petrol...):  het wissel-veersysteem is optisch niet aantrekkelijk, en zeker niet op (macro-)foto's. 
We hadden tevens technische problemen met het gebruik van het extra-PL-tussenelementje.

Voor een bescheiden nevenbaantje als Wilsloo en OlieFant verwijderden we ongeveer een-derde van de bielsen, bielsen die dan nog met een mesje of freesje   "beschadigd/verouderd"  werden .... . 
Uit de aard der zaak moet men hier op voorhand/bij voorbaat aan denken.

Verkrijgbaarheid Peco:  voor enkele jaren was dit triest in het Antwerpse, weet niet of het ganse gamma nu vlotter verkrijgbaar is?

groeten,
Herwig.

janjozef

met het verdwijnen van Collectorsbank zal Peco rails nog een groter probleem zijn.
Morgen op de beurs in Woluwe staat een waalse verkoper die het meeste bij heeft, en als je besteld heeft hij het zeker volgende maand bij, bij Van Biervliet de trap op en dan juist aan de overzijde van Van Biervliet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem