Welk merk van rails

Gestart door janieburton, 17 december 2012, 14:46:25 PM

Bert Ossevoort

Sorry Itchy ,zal toch op letten wat ik neer type,daar ik eigenlijk gewoon het bochten werk bedoel ,want een wisselboogstraal is vaak bij de grootserie rails leveranciers al de grootste straal in het assortiment ,maar een gewone bocht ...daar mogen de treinen dan met beperkte snelheid doorheen en het flauwste wissel dat wij neerleggen misschien met max 40 kilometer per uur ???
Dus deze reaktie niet allemaal serieus op reageren het is mijn visie en daarom doe ik niet zo moeilijk ,we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen ,maar bouw waar u een goed gevoel bij krijgt!!  dan geniet je er zeker het langste van .
Bert.

ysbeer

Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 14:31:42 PM

Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!

Bert.

Inderdaad waar,maar als jij een auto het met een kleine deuk er in,dan betekend dat nog niet dat je dan de verdere auto ook maar van deuken moet voorzien.
Een grote boogstraal is bij de meeste van ons onmogelijk (geen plaats)
Dus dan ook maar geen rails op schaal (of beter op schaal) ????
vreemde redenering vind ik.
wim

Ronald

Wim, ieder zijn ding toch? Ik rij op code 100 en 83 in H0, en op 80 in 0N30. Moet zeggen dat als de codering lager wordt in de grotere schalen dit zeker zijn invloed heeft op het uitzien (=ziet er veel beter uit). Voor rijden maakt 't geen fluit uit behalve dan dat de RP25 wielen bij de wissels de neiging heeft "er in te vallen". Maar heel erg stoort mij dat niet zo.

Dus lekker doen wat je zelf wilt. Dus als je merk A van rails lekkerder vind rijden moet je die gewoon nemen ipv de andere merken. Dat zal altijd een kwestie van persoonlijk afwegen blijven. Ik ken lui die 250 euro voor een Ho-Pur wisseltje neertellen en die dan ook nog zelf moeten bouwen in een "painstaking" proces..... dus ik bedoel maar :) ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 23 december 2012, 13:13:59 PM
...behalve dan dat de RP25 wielen bij de wissels de neiging heeft "er in te vallen".
Twee mogelijke oorzaken: òf je gebruikt de verkeerde RP25, òf de vleugelrails staan niet op de goede afstand.

Ronald

Klaas, 't gebeurd niet bij elk wissel en ook niet bij elke loc. Wat ik weet is dat bij Cornfield Yard (Peco code 100) 't soms te zien is. Maar nogmaals, mij maakt het niet zoveel. Als een baan verder netjes loopt en er leuk uitziet neem ik dit voor lief  ;)

Ik heb inmiddels 3 H0 banen gebouwd in code 100 en er maar bar weinig commentaar op gekregen. De meesten zagen pas dat het wat grover profiel was als ze het of vroegen of van dichterbij zagen. Voor mij het bewijs dat met een beetje extra aandacht code 100 er best goed uitziet (en rijdt).

Ja, een lager profiel draagt zeker bij tot een fijner totaalbeeld maar kan soms beperkingen meebrengen als je met ouder materieel rijdt. En dat is wat een ieder zelf moet uitmaken en beslissen of dat voor hem of haar goed is of niet.

Zo hou je wel diversiteit in de hobby :D :D ;)

ysbeer

Citaat van: Ronald op 23 december 2012, 13:13:59 PM
Wim, ieder zijn ding toch?

Helemaal waar,maar dat was niet het probleem.
Als iemand rails wil leggen van 1 cm hoog moet hij dat zeker doen.
Maar dan niet gaan beweren dat er over andere dan die 1 cm rails niets wil rijden dat ouder is dan 1 jaar of zo.
DAT is onzin,en zet de nieuwkomers op het verkeerde been.
wim

Ronald

Dat is zo maar volgens mij is dat zo niet gezegd toch? Er is gewaarschuwd dat ouder materieel niet over lagere profielen wil en dat is materieel wat dan niet aan de Europese normen voldoet (Morop / Nem). Daar is op die manier geen precieze leeftijd aan te hangen

Ik kan alleen voor RP25 wielen spreken en dat wil bijna over alles...... ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 24 december 2012, 09:17:36 AM
Dat is zo maar volgens mij is dat zo niet gezegd toch?
Dat is wel gezegd. Er is hier bij herhaling beweerd dat NEM-wielen niet over code 75 willen rijden, en daarvan heb ik ook bij herhaling beweerd dat dat onzin is. Ik heb zelf mijn hoofdspoor in code 75 liggen, en daar kan al mijn materieel over. Alleen een paar  plastic Lima wielstellen ratelen over de stoelen, maar plastic wielen moet je niet meer willen.

Op de zijsporen heb ik handgespijkerde code 70, en daar is maar 1 mm hoogte beschikbaar. En dat is dan de reden dat ik toch alles aan het ombouwen ben naar RP25.

Ronald

Dan heb ik dat niet goed gelezen, excuses ;)

Bert Ossevoort

#54
Inderdaad waar,maar als jij een auto het met een kleine deuk er in,dan betekend dat nog niet dat je dan de verdere auto ook maar van deuken moet voorzien.
Een grote boogstraal is bij de meeste van ons onmogelijk (geen plaats)
Dus dan ook maar geen rails op schaal (of beter op schaal) ?
vreemde redenering vind ik.
wim

Dat verhaal van de auto laat ik even voor wat het is want die begrijp ik niet helemaal [zal aan mij liggen geef ik toe]
Ik ga even terug naar de rubriek modelspoor beginners ,en de vraag =soort rail ,en dan vind ik dat je naar beschikbaarheid ,en makkelijk toepasbaarheid en de prijs moet kijken ,
daarop zelf ook  mijn keuze gemaakt ,want in het verdere verhaal ,is niet op schaal ;
flenshoogte materieel ,breedte loopvlak wielen ,ballast te grof ,bovenleiding niet op schaal ,afstand tussen de buffers niet correct ,geen schroef koppeling maar een immens groot ding ,zo kan ik nog even doorgaan ,en dat is wat ik bedoel en heb daarop mijn mening samengevat dat ik dan over een paar tiende niet moeilijk doe ,
tot slotte

het is mijn visie en daarom doe ik niet zo moeilijk ,we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen ,maar bouw waar u een goed gevoel bij krijgt!!  dan geniet je er zeker het langste van .

wat ik nog een keer herhaal ,Bert.

lb99

Ik heb zelf piko zelf vind in het erg handig dat er geen ballastbed bij zit want dat kan je zelf bepalen hoe je het maakt.

janieburton

Bert Ossevoort schrijft: "we kunnen gewoonweg niet alles op schaal bouwen"

Zoals ik ergens al had vermeld heb ik nog veel loc's van voor de jaren 1980 en wil ik die ten gepaste tijden ombouwen naar DCC.

En om die reden zou ik code 100 nemen, en ja voor de puristen is het mischien vloeken maar ik denk dat men altijd een compromis moet sluien in de modelspoorwereld.

Ik hat graag de ervaringen gekend van de forumleden ivm het "merk" van rails( en niet de "code" ervaringen); ttz: beschikbaarheid bij de handelaars, bedrijfszekerheid, gebruiksgemak, voor en nadelen van bepaalde merken, enz....

mvg
 

Martin Welberg

Peco, robuust en bedrijfszeker..en betaalbaar.

conducteur


Ik ben ook voorstander van code 100, gewoon omdat modelbouw toch compromissen sluiten is, en je 100% zeker bent dat alle loc's zullen rijden, ook die Trix loc's of machines die de NEM niet volgt.

Ik zou kiezen voor Fleischman profi rail indien je:

       
  • Een spoorsysteem wilt met bedding (die al vrij realistisch is)
  • Een spoorsysteem wilt met vaste railelementen wil
  • eventueel aan te vullen is met flexrail
  • Gaat redelijk snel vooruit.
  • Goede kwaliteit, doch niet zo goedkoop.
Ik zou kiezen voor Peco streamline code 100:

       
  • Een spoorsysteem wilt zonder bedding
  • Een spoorsysteem wilt met een uitgebreide keuze aan wissels en kruisingen
  • Hoofdzakelijk uit flexrails bestaat
  • Wat meer tijd vraagt om te installeren (voor de 'echte' modelbouwer)
  • Niet te kloppen prijzen, uitstekende kwaliteit.
Verder wil ik nog vermelden dat je ook Piko code 100 hebt, maar ik denk niet dat de wissels van de beste kwaliteit zijn. Misschien kun je Piko rails aanvullen met Peco wissels. Dan heb je:



       
  • Een spoorsysteem zonder bedding
  • Een spoorsysteem met een uitgebreide keuze aan wissels en kruisingen
  • hoofdzakelijk uit vaste stukken bestaat
  • eenvoudig te installeren is, vanwege de vaste railelementen
  • De wissels: zeer goede prijs kwaliteit. Rails: ongeveer zelfde prijs als peco
  • nadeel: je zult mogelijk wat moeten aanpassen om de geometrie terug juist te krijgen omdat je twee systemen combineert.


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ronald

Zoals Martin al zei: Peco. Supersterk, super betrouwbaar en boven alles, redelijk geprijsd. FL* heeft een ballastbed maar dat is eigenlijk te smal. Verder is de geometrie van het systeem net iets te, daarmee bedoel ik dat de wisselhoeken net te scherp zijn. Peco heeft een small, medium and large radius. Daarmee heb je een aardige vrijheid om een baan aan te leggen.
Wissels hebben als grote voordeel dat er een veertje in het stelmechanisme zit. Daarmee hoef je niet perse een aandrijving te installeren maar kan het ook met de handen kun je op een later tijdstip beslissen om ze aan te drijven met het een of ander.

CiteerZoals ik ergens al had vermeld heb ik nog veel loc's van voor de jaren 1980 en wil ik die ten gepaste tijden ombouwen naar DCC.

Dan kon je niet om code 100 heen denk ik....  ;)

Piko; wissels ken ik niet maar de prijs is wel sterk.