Welk merk van rails

Gestart door janieburton, 17 december 2012, 14:46:25 PM

Ludwig

Citaat van: Stefan Appelmans op 19 december 2012, 16:19:11 PM
Aha, iedereen is opnieuw bezig te vechten, behalve Luc... 8)
Ik ga dus opnieuw een beetje schrijven over mijn ondervinding.

Als ik herbegonnen ben met treinen was dus ook de vraag: "Welke rails?"
Ik wist op voorand dat ik veel rollend materiaal in beurzen ging kopen, kwestie prijs...
Dus in princope code 100 rails. Zonder bedding, het is altijd mooier zelf de bedding te maken, maar dat is niet echt de kwestie.

Als merk: Peco. Veel keus in de wissels, virtueel al het nodige is verkrijgbaar, live frog of niet. Uitgezondert voor wie echt speciaale dingen wilt maken.  :)
Ik heb hierboven gelezen dat es alleen flexrail verkrijgbaar is. Neen, in code 100 hebt je ook de "basis rails", Setrack, waar R2 en R3 kleine radius zijn, maar toch redelijk, teminste ter opzichte van mijn baan, in de kelder,  waar ik ook maar 1,45m breedte heb. Ik had ook aan Tillig gedacht, maar vond de "niet onderbroken" lamellen van de wissels, en vooral die van de "englse wissels", korter, een beetje stijf.
De wissels zijn t'huis handbedient, met "tiretten".

Ik had eerst een keerlus gemaakt, dienende voor de twee kanten van de baan, en daar konnen de "Setrack" wissels 22,5° goed dienen, met de zefde radius dan R2: 438mm. Ik kon dus 4 wissels op de keerlus gebruiken zonder "de cirkel" te vervormen of te onderbreken. Maar dat is ook niet het problema.

Er is nu echt de keuze in de rails, van alles. Zeer goed maar men moet (vooral de beginner) goed nadenken, en beter, raad vragen. En dan begint het.

Bon, ik heb dus code 100. Zoals boven gezegd, als je geen code 75 er naast hebt liggen, goed verweerd, is het "niet zichtbaar" en alles rijdt er op... Alhoewel...
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt, valt het voorste wiel nog gemakkelijk in de gleuf van het hartstuk... Dus dat is het problema omgekeerd... ::) Nooit tevreden...

Wat dan? Wat men NU koopt, nieuw, rijdt perfect over code 75 rail. Behalve Mârklin, Hamo, en soms Trix... Als je geen specialist van de bijtel bent, begin geen Mârklin loc in twee rails te willen veranderen. En als je echt je geld wilt verspillen, laat het doen door een specialist maar DRENG GOED AAN dat de flenzen OOK moeten verandert worden...

Als je in beurzen koop, daar is van alles, het beste en het slechtste, vergeet daar vooral niet een stukje code 75 rail in zak te hebben, en te proberen vooralleer te kopen.
Men koopt gemakkelijk de loc dat men al lang naar zoekt, maar er zijn soms oude en nieuwe versies. Luister niet naar de verkoper, probeer zelf!
Dus opletten!

En prettig Kerstmis! Wat is er te drinken bij U t'huis? :P

Pannepot, een heerlijk biertje om te de gusteren bij dit leerrijk draadje.  ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

janieburton

Het antwoord van Stefaan Appelmans is klaar en duidelijk mbt tot Peco rails.

Zijn er forumleden die Fleiscmann Profi rails gebruiken en die speciaal daarvoor hebben gekozen en er  tevreden over zijn?
 

krispy

Ik dacht dat Erwin daarmee werkt ( mol cargo is daarmee gebouwd volgens mij , klopt dit erwin ? )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

#33
Yep klopt volledig Krispy , en ik ben heel tevreden over mijn volgens sommige " speelgoed" Fleischmann Profi-rails.  ;)

En dat je geen mooi ballastbed kan maken met rails die al een bedding hebben , flauwekul hoor , maar ik ga niet mee in deze eindeloze discussies.




SuSke

Een voordeel van rails met aangegoten bedding is dat je bij het ballasteren alleenaan de buitenkant van je rails werkt en dus minder tot geen problemen hebt met ballast tegen de binnenkant van je rail (onsporende wagens) en de uitvoering rond de wissels is ook veel eenvoudiger want je blijft weg van de kritieke punten.

Verder is het heel eenvoudig: keuze is koop.

Dat het goed lukt als je er de nodige aandacht aan geeft bewijzen de foto's van Erwin en foto's vanop de club (met Tillig Elite code 83)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Als je rails met bedding gebruikt , dan heb je idd wel een pak minder werk , en als je de heren van Fleischmann Duitsland hier op bezoek hebt gehad om te zien hoe ik mijn profi-rails heb verweerd en heb voorzien van ballast , dan weet je dat je goed bezig bent. ;)

Huugooke

Om me ook nog eens te mengen in het grote rail-debat.
Qua railhoogte zou ik nooit het laagste profiel kiezen. Het beperkt je mogelijkheden qua loc's tot de modellen met kleine flenzen.
Dat je die mooie ouwe (occasie?) loc nooit zal kunnen laten rijden is voor mij een breekpunt.
En nu geen gezever over die paar tienden millimeter aub. Het hele modelspoorgebeuren is een zaak van compromissen qua afmetingen. Om over de rest maar te zwijgen.
En drie keer "qua" gebruikt.

ysbeer

Citaat van: Huugooke op 21 december 2012, 21:16:37 PM
En nu geen gezever over die paar tienden millimeter aub.

Doe dat dan ook niet.
Of vertel precies (heel precies)wat op lage rails niet rijdt.
Met sommige en mooie oude e.d breng je alleen verwarring.
wim



Huugooke

#38
Ik heb zojuist aan een forumlid een mooie BR56 van Fleischmann laten zien. Een prachtig model, mooi gedetailleerd, goede rijeigenschappen, zowat splinternieuw want stond in de kast... Maar hij rijdt niet op zijn sporen vanwege de te hoge flenzen, het model is meer dan twintig jaar oud. Hij vond het echt jammer.
Dat bedoel ik dus.

itchy

Ik ben net overgeschakeld van Fleischmann profi naar een combinatie van Tillig en vooral Peco. Voor mij gaf de ruime beschikbaarheid van wissels met (relatief) grote boogstraal de doorslag, niet zozeer het railprofiel. Bij Fleischmann zit je vast aan 18 graden en +/- 80 cm radius. Het hangt er allemaal vanaf waar je zelf belang aan hecht; er bestaan geen 'goede' of 'slechte' rails volgens mij...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

TBCédric

Ooh  jawel!!!!!!!!! Neem NOOITmaar dan ook NOOIT mehano rails. Die zijn echt slecht : maae 1  boogradius, slechte wissels, maar 1 soort rechte rails, slechte connectie . Dus cortom mehano  rails vrakken echt
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Bert Ossevoort

Schitterend hoe deze discussie voor de zoveelste keer wordt gehouden ,met tevens de zelfde vast standige meiningen,
en daarom een beetje laat stap ik toch ook even in ,
Heb zelf vroeger als eerste H0 de startset met fleischmann profirail gehad ,schitterende rail zeker als je in het begin niet zo handig bent of bij een grote baan een hoop werk bespaart ,voor het uiterlijk hoef je het niet te laten ,en als ik UIC 60 railprofiel bekijk in het echt is de rail niets tehoog ,maar ja als we op een oud zijlijntje met lage rails willenrijden oke keuze voor zich .
Want kijken we dan ook naar de immitatie railbevestiging [bedoel dan biels spoorstaaf]?
Zelf ben ik een aantal jaren geleden heropgestart met H0 ,na een uitstapje lgb,mijn keuze is op Piko gevallen,
keuze genoeg in soorten wissels zelfs een symetrisch wissel en radiussen voor de bochten die ik ook kon gebruiken,
nog twee voordelen spoorhoogte gelijk aan code 100 en van boven de kop breedte code 83 dus na verouderen van de rail lijkt het een fijne [van formaat] spoorstaaf ,nu nog een heel ander aspect wat voor mij ook de doorslag gaf de betaalbaarheid ,baan ontwerp met 40 wissels ,dan is een wissel voor een kleine 13 euro voor mij  ook heel belangrijk ,en tot slotte de discussie flenshoogte ,rij met oudere fleischmann goederen wagons die nu wel goed rijden en dus niet over de bielzen ,oke is een keuze om de wielen niet aan de norm aan te passen ,dat is een persoonlijke keuze ,
tot slotte de aandrijving van de wissels doe ik gewoon van onder de baan met peco spoelen ,dus degelijke aandrijving met een betaalbaar railsysteem waarop alles goed rijdt.
Maar ja dat is mijn meing ,en die is gelukkig voor iedereen anders ,daar er anders weer enkele berdijven failliet zouden gaan...
Bert.   

Klaas Zondervan

Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 11:50:11 AM
...en als ik UIC 60 railprofiel bekijk in het echt is de rail niets tehoog ...
Als ik zo'n opmerking lees, dan kan ik het niet laten om te gaan rekenen. :)
UIC 60 is 172 mm hoog. In H0 wordt dat 1,98 mm, en dat is code 77. Dus code 75 komt zelfs voor het zwaarste grootbedrijfprofiel nog het best in de buurt. Voor alle andere profielen zou je een nog lagere code moeten nemen.

Bert Ossevoort

Helemaal goed ,zou zelf denken code 80 ,maar prima code 77 ,dus daaruit blijkt dat we allemaal niet op schaalhoogte rijden ,en dat is wat ik er mee bedoelde ,alleen de finecalers komen in de buurt .
Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!
Succes met de raildiscussie,
Bert.

itchy

Citaat van: Bert Ossevoort op 22 december 2012, 14:31:42 PM
Helemaal goed ,zou zelf denken code 80 ,maar prima code 77 ,dus daaruit blijkt dat we allemaal niet op schaalhoogte rijden ,en dat is wat ik er mee bedoelde ,alleen de finecalers komen in de buurt .
Maar persoonlijk vindt ik dit allemaal wat ver gaan ,daar ik niemand hoor over een radius die we neer leggen ,wel een paar tiende mm hoogte waarover we een discussie voeren ?!!
Succes met de raildiscussie,
Bert.
Heu Bert ik had het net wel over spoorradius en niet over railhoogte  ;)  Dat is toch waarom ik niet verder doe met de Fleischmann Profi's (enkel wissels aan 18°/R80). Eigenlijk zou ik het liefst het Peco/Tillig assortiment hebben met een Fleischmann Profi ballastbed eronder  8) . Een mens kan niet alles hebben..
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail