Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Welk merk van rails

Gestart door janieburton, 17 december 2012, 14:46:25 PM

doomslu

Hoi Klaas, ben even gaan meten, de flenzen van de Lima's zijn 1,3 mm  :(
Wat die Märklins betreft: natuurlijk gebruik je die niet op een 2-rail baan.  ;) Maar ik was als 2-railer toch verbaasd dat Märklin nog zo'n hoge flenzen gebruikt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Als die Lima's van na 1980 zijn, en 1,3 mm hoog, dan heeft Lima lekker zitten knoeien.

Märklin flenzen zijn standaard 1,35 mm hoog. En dat kunnen ze niet veranderen. In wissels volgens het C-rail systeem zitten nl. stukken spoorstaaf die van kunststof zijn. De wielen krijgen daar spanning van een metalen strip die op de bodem van de groef ligt. De flenzen rijden over die strip, en als ze de flenzen lager zouden maken, dan werkt die truc niet meer.

janieburton

Ik twijfel of ik Fleiscmann Profi rails gaat nemen en de luierik uithangen of Peco te kiezen,ik heb nog veel materiaal van voor 1980 van Fleischmann en ik denk dat ik dan voor code 100 zou gaan.

Iemand die met kleuren bezig is zegt als de rails gepaintbrusht zijn met donker roestig kleur dan valt een code 100 niet zoveel op.
 

Dirky

... voor sommige mensen valt code 100 zelfs op als je het licht hebt uitgedaan Janie. :)

Ik zou de vraag stellen: "Waar wil ik naartoe?"

komen er later Faller huisjes op schaal 1/100  op de baan? Rijden er dan ook wagonnen rond met een verkeerde lengteschaal? Stoor ik me daar niet aan? Dan ga je gerust voor code 100.
Wil je later echter wat meer realisme dan is het nu het moment om de keuze voor later te bepalen. Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!

Hoe dan ook, het blijft JOUW keuze die je met JOUW geld koopt!

argilla

Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen. Dat voel je heel goed als je met de hand effe het rijtuig voort duwt. Zij doen het prima in mijn schaduwstation onder de baan, maar die hebben 100.

Verder denk ik niet dat hier een "hetze" tegen 75 of 83 gevoerd wordt. Wij vertellen gewoon onze ervaringen. Ik heb zelf  75 rail en 100 rails liggen  van Peco en ben er zeer tevreden over.( Volgende baan is waarschijnlijk een  Proto-87 type. Maar dat is een andere discussie)

Morop is niet zaligmakend. Een veel betere norm naar mijn mening is de NMRA norm. Stukken beter.  Maar dat is ieders eigen mening. Iedere fabrikant interpreteert de norm Morop nogal eens naar zijn hand volgens mij en dat  meet je oa aan de afronding naar boven en naar onder van de maten van het model. Fleismahnn is anders dan Lima en Trix en Hamo in zijn flens maten . Weleenswaar om mm maar toch.
.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 19 december 2012, 08:58:24 AM
Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen.
Ik had daaruit al de conclusie getrokken dat Lima heeft zitten knoeien. Mijn ervaring is dat flenzen die voldoen aan de Morop norm niet over de railstoelen ratelen. Er is genoeg ruimte.
Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Morop is in zoverre zaligmakend, dat als iedereen zich er aan houdt, alles uitwisselbaar is.
Ik snap niet goed wat er aan de NMRA norm zoveel beter is. Als je de zaak analyseert zie je dat het enige wezenlijke verschil de flenshoogte is. NMRA gaat uit van maximaal 0,6 mm, terwijl de Morop 1,2 mm als maximum toestaat. Maar bij Morop is 0,6 mm ook toegestaan. In de nieuwste versie van de norm is dat als minimum aangegeven.

Bij modern materieel is er ook geen verschil in flenshoogte. Roco en Fleischmann en Lima en Trix, Piko, Mehano, allemaal 1,2 mm. (op die misser bij de M2 rijtuigen na)
Een verhaal apart is Hamo. Daar zitten Märklin flenzen onder, 1,35 mm hoog.  Hamo's zijn omgebouwde Märklin modellen. Daarbij worden aan één kant de wielen voorzien van een isolatiebus, maar aan de flenshoogte en de B-maat doen ze niks. Dat is dus echt geknoei.

doomslu

Ik sprak wel van M4-rijtuigen, die een stuk moderner zijn dan de M2.
Ongetwijfeld zijn de flenzen van de wielen onder de M2 ook te groot...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 19 december 2012, 02:07:24 AM
...ik heb nog veel materiaal van voor 1980 van Fleischmann
Dan zou je eens de moeite moeten nemen om te meten hoe hoog de flenzen werkelijk zijn. Een andere optie: koop één lengte Peco code 75 en kijk wat er gebeurt als je dat materieel er over laat rijden.

Citaat van: Dirky op 19 december 2012, 07:27:25 AM
Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!
Natuurlijk is er een way back. Als je code 100 hebt liggen, en je gaat uitbreiden, dan kan je daar altijd een andere code op aansluiten.

Klaas Zondervan

Bij de vergelijking Morop-NMRA ging ik alleen maar in op de maatvoering van wielen en flenzen.
Jij haalt nu de koppelinigen er bij, maar daar gaat het in dit draadje helemaal niet over.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 19 december 2012, 09:44:49 AM
Citaat van: argilla op 19 december 2012, 08:58:24 AM
Hierin heeft Luc gelijk. Ik heb ook M2 van Lima en die rijden wel op 75 maar........ zij rijden op de koppen van de railschoenen.
Ik had daaruit al de conclusie getrokken dat Lima heeft zitten knoeien. Mijn ervaring is dat flenzen die voldoen aan de Morop norm niet over de railstoelen ratelen. Er is genoeg ruimte.
Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Morop is in zoverre zaligmakend, dat als iedereen zich er aan houdt, alles uitwisselbaar is.
Ik snap niet goed wat er aan de NMRA norm zoveel beter is. Als je de zaak analyseert zie je dat het enige wezenlijke verschil de flenshoogte is. NMRA gaat uit van maximaal 0,6 mm, terwijl de Morop 1,2 mm als maximum toestaat. Maar bij Morop is 0,6 mm ook toegestaan. In de nieuwste versie van de norm is dat als minimum aangegeven.

Bij modern materieel is er ook geen verschil in flenshoogte. Roco en Fleischmann en Lima en Trix, Piko, Mehano, allemaal 1,2 mm. (op die misser bij de M2 rijtuigen na)
Een verhaal apart is Hamo. Daar zitten Märklin flenzen onder, 1,35 mm hoog.  Hamo's zijn omgebouwde Märklin modellen. Daarbij worden aan één kant de wielen voorzien van een isolatiebus, maar aan de flenshoogte en de B-maat doen ze niks. Dat is dus echt geknoei.



       Degenen die andere ervaringen hebben zouden dan eens moeten onderzoeken waar het probleem echt zit.

Overmaatse flenzen meer niet. ( of toch tenminste slechte MOROP maatvoering van de fabrikant) Dat is het probleem. Ziet U andere ??

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik zie geen ander probleem. Maar daarom heb ik ook steeds gezegd: flenzen die voldoen aan de Morop norm.
Als er fabrikanten zijn die daar de hand mee lichten, dan kan ik daar ook niks aan doen. Maar zoals ik eerder zei: ik kom nooit flenzen tegen die hoger zijn dan de norm. En ik kan je verzekeren dat ik heel gauw met de schuifmaat klaar sta als ik ook maar even twijfel.

Mijn verzet richt zich dan ook vooral tegen personen die hier roepen dat je voor code 75 speciale flenzen moet hebben. Ik zal het nog maar eens zeggen: dat is niet waar.

janieburton

#26
Citaat van: Dirky op 19 december 2012, 07:27:25 AM
... voor sommige mensen valt code 100 zelfs op als je het licht hebt uitgedaan Janie. :)

Ik zou de vraag stellen: "Waar wil ik naartoe?"

komen er later Faller huisjes op schaal 1/100  op de baan? Rijden er dan ook wagonnen rond met een verkeerde lengteschaal? Stoor ik me daar niet aan? Dan ga je gerust voor code 100.
Wil je later echter wat meer realisme dan is het nu het moment om de keuze voor later te bepalen. Eenmaal code 100 blijft code 100. No way back!

Hoe dan ook, het blijft JOUW keuze die je met JOUW geld koopt!

De waarheid zal denkelijk ergens in het midden liggen zoals een ander forumlid dit gezegde heeft als lijfspreuk.

Ik denk dat men bij modelspoor wel altijd een compromis zal moeten sluiten.

TTZ: als men het station "BONN" van Kibri koopt kan men dit station met het bijbehorende sporenplan, thuis, ook niet nabouwen zoals dat het er in werkelijkheid in Bonn uitziet, denkelijk zal men als men dit zou willen nabouwen in exact 1/87 moeten uitwijken naar een kleine hangar of parochiezaal.

Ik heb ook nog veel materiaal van voor 1980 dat helemaal niet op schaal is en dat ik niet wil wegdoen en waar ik zeer graag ooit nog wil mee rijden.

Dirky zegt ook: "komen er later Faller huisjes op schaal 1/100"; zijn de huisjes nu heden ten dage dan bij Vollmer, Kibri en Faller op de exacte schaal van 1/87.

Een kleine bedenking van mij: men spreekt altijd over op 1/87ste schaal lengte van een rijtuig maar is de hoogte van deze rijtuigen dan ook op de exacte schaal van 1/87, zijn de deuren en ramen van deze rijtuigen op 1/87ste, is de dikte van de opgezete handgrepen aan deze deuren dan ook op 1/87ste?(deze bedenking is misschien smerig van mij) 

Om eerlijk te zijn, ik  had nog niet echt nagedacht over de verschillende "code's" maar het was mijn bedoeling van mijn vraag om de ervaringen en meningen  te weten te komen van de andere forumleden over de verschillende merken met hun voor en nadelen en de gebruikszekerheid en de mogelijkheden om wissels te bedienen(ondervloers{peco, tortoise, etc} of gewoon zijdelings aangeplaatst).

Ik zal de raad van Klaas Zondervan opvolgen: "koop één lengte Peco code 75 en kijk wat er gebeurt als je dat materieel er over laat rijden."

Maar ik heb de indruk dat Dirky zich op zijn tenen getrapt voelt.
 

Dirky

Geen idee Janie waarom je denkt dat ik op de tenen getrapt zou zijn? :D

Elke discussie over sporen slaat hier op het forum om in een discussie over codes. Wat ik je wou meegeven is dat je best eens goed nadenkt vooraleer de sporen te leggen. De sporen die er liggen kan je later niet zomaar vervangen door andere. 't Zou zonde zijn van het werk dat je deed.
En wat de uiteindelijke keuze van de code betreft, die hangt alleen van JOU af. Want het komt uiteindelijk uit JOUW portemonnaie... ;)

waar jij de waarheid legt, in het midden of iets er naast,... is jouw keuze!


Stefan Appelmans

Aha, iedereen is opnieuw bezig te vechten, behalve Luc... 8)
Ik ga dus opnieuw een beetje schrijven over mijn ondervinding.

Als ik herbegonnen ben met treinen was dus ook de vraag: "Welke rails?"
Ik wist op voorand dat ik veel rollend materiaal in beurzen ging kopen, kwestie prijs...
Dus in princope code 100 rails. Zonder bedding, het is altijd mooier zelf de bedding te maken, maar dat is niet echt de kwestie.

Als merk: Peco. Veel keus in de wissels, virtueel al het nodige is verkrijgbaar, live frog of niet. Uitgezondert voor wie echt speciaale dingen wilt maken.  :)
Ik heb hierboven gelezen dat es alleen flexrail verkrijgbaar is. Neen, in code 100 hebt je ook de "basis rails", Setrack, waar R2 en R3 kleine radius zijn, maar toch redelijk, teminste ter opzichte van mijn baan, in de kelder,  waar ik ook maar 1,45m breedte heb. Ik had ook aan Tillig gedacht, maar vond de "niet onderbroken" lamellen van de wissels, en vooral die van de "englse wissels", korter, een beetje stijf.
De wissels zijn t'huis handbedient, met "tiretten".

Ik had eerst een keerlus gemaakt, dienende voor de twee kanten van de baan, en daar konnen de "Setrack" wissels 22,5° goed dienen, met de zefde radius dan R2: 438mm. Ik kon dus 4 wissels op de keerlus gebruiken zonder "de cirkel" te vervormen of te onderbreken. Maar dat is ook niet het problema.

Er is nu echt de keuze in de rails, van alles. Zeer goed maar men moet (vooral de beginner) goed nadenken, en beter, raad vragen. En dan begint het.

Bon, ik heb dus code 100. Zoals boven gezegd, als je geen code 75 er naast hebt liggen, goed verweerd, is het "niet zichtbaar" en alles rijdt er op... Alhoewel...
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt, valt het voorste wiel nog gemakkelijk in de gleuf van het hartstuk... Dus dat is het problema omgekeerd... ::) Nooit tevreden...

Wat dan? Wat men NU koopt, nieuw, rijdt perfect over code 75 rail. Behalve Mârklin, Hamo, en soms Trix... Als je geen specialist van de bijtel bent, begin geen Mârklin loc in twee rails te willen veranderen. En als je echt je geld wilt verspillen, laat het doen door een specialist maar DRENG GOED AAN dat de flenzen OOK moeten verandert worden...

Als je in beurzen koop, daar is van alles, het beste en het slechtste, vergeet daar vooral niet een stukje code 75 rail in zak te hebben, en te proberen vooralleer te kopen.
Men koopt gemakkelijk de loc dat men al lang naar zoekt, maar er zijn soms oude en nieuwe versies. Luister niet naar de verkoper, probeer zelf!
Dus opletten!

En prettig Kerstmis! Wat is er te drinken bij U t'huis? :P
stefan.

Klaas Zondervan

Citaat van: Stefan Appelmans op 19 december 2012, 16:19:11 PM
Alhoewel als je met een tweeassige Brossel met RP25/88 wielen op een Code 100 wissel rijdt,
Voor H0 moet je ook RP25-110 gebruiken. De variant 88 is te smal en valt per definitie in het puntstuk.