Welk merk van rails

Gestart door janieburton, 17 december 2012, 14:46:25 PM

janieburton

Graag had ik geweten welk de voor en nadelen zijn van volgende merken van rails.

Fleischmann Profi, met balastbed, eventueel nog te weatheren wel beperkte keuze wissels en heeft maar feitelijk maar 1/2 engelsewissel, wissel aandrijving aan de zijkant

Peco, een groot aantal wissels en wel een echte engelsewissel, moet nog wel gebalasteerd worden en geweathered, wissel aandrijving aan de zijkant of "ondervloers", een keuze uit een graat aantal gebogen sporen

Trix C-rail, beperkte keuze wissels ook met balastbed, dit moet zeker gewethered worden, wisselmoters worden gewoon onder de spoorbedding geplaatst

Piko, beperkte keuze wissels, echte engelse wissel, wisselaandrijving aan de zijkant moet gebalasteerd en geweatherd worden

Elk van de 4 merken heeft zo zijn voor en nadelen maar wat is de ervaring van de forumgebruikers met deze merken van rails?
 

argilla

ik gebruik Peco code 75 finescale rails. Heel tevreden met elktrofrog wissels en hele engelse wissel. Geen probleem als je de gebruiksaanwijzing volgt. Verder zijn er websteks als iets niet duidelijk is www.youtube.com/watch?v=qhItOVwfBDw

Een hele goede site is deze wel in het engels:http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm
Je hebt ook nog code 83 en 100 in Peco
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik geef zelf de voorkeur aan rails zonder aangebouwd ballastbed. Als je de rails een beetje mooi wil ballasteren, dan zit dat aangebouwde balalstbed eigenlijk alleen maar in de weg.
Ik gebruik zelf ook code 75 van Peco, maar dan alleen de flexibele rails. Wissels bouw ik zelf met behulp van code 75 spoorstaven.

Steam.N

Voor mij ook liever rails zonder aangebouwd ballast-bed.
Ik gebruik Peco Code 55  (N-schaal): wissels en flexibels
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Janie begin eerst eens te onderzoeken welk type rails u wenst te gebruiken.
Code 75 is finescale en vraagt om speciaal rollend materieel. Dan is er code 83 en 100.
Code 100 werd vroeger gebruikt. Fleischmann gebruikt die nog en is in verhouding tot het grote voorbeeld TE groot en eigenlijk verouderd.
Code 83 is b.v. ROCO rails en is al iets fijner van profiel.
Code 83 en code 100 kan op elkaar aangesloten worden mits gebruik van speciale raillassen.
Ik gebruik roco code 83 (beton) en peco 83 (hout) in zichtbare gedeelten.
Code 100 in niet zichtbare gedeelten en achtergronden.
Als het op rolgeluidproductie op aankomt maakt de fleischmann met balastbed meer lawaai dan een zonder.
Allee das mijn ervaring ermee.

Indien u geen wielen van rollend materieel wenst te vervangen (en begrijp dat dat veel geld gaat kosten) (zowel loks als rijtuigen cq wagons) dan is code 75 niet geschikt voor u.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Peco code 100: onverslijtbaar, beste prijs kwaliteit, code 100, daar kan alles over rijden. Duurt wat langer om te installeren omdat er enkel flexrails zijn. De beste keuze in mijn ogen als je een baan wil maken en daar veel tijd in wil steken. Je moet zelf de rails plooien, en schotteren.
Wil je met vaste spoorelementen werken, kijk dan eens naar de flm profi rail. Het ballastbed daarvan is op zich al redelijk realistisch en vergt niet zoveel werk om te installeren. Wel veel duurder...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#6
Ik gebruik nu Roco zonder bedding,die met bedding is niet op schaal.
Rail met bedding vind ik niet mooi.
Ben ik wel tevreden over ,maar als ik nu weer zou beginnen koos ik tillig of peco of weinert rails
Beide in duitsland goed te verkrijgen en redelijk van prijs.
Heel mooi en toch nog te betalen is weinert gleis (nieuw)
Bij al deze merken is geen aandrijving ,maar tegenwoordig zijn die overal te koop.
Koop nu geen code 100 rails meer tenzij je ook nog grammofoon platen koopt i.p.v cd en een telraam gebruikt. (ik bedoel het is verouderd)
Bedenk je goed,een maal gekozen kost veranderen veel geld.

HET IS ONZIN,dat op code 83 je wagens en loks niet kunnen rijden,alles (ik bedoel alles) alles dus van na 1985 rijdt op code 83
Ik hoop dat het beweren van die onzin dat alleen code 100 dat garandeert dat alles rijdt nu eens  ophoudt ,het is niet waar.
Wie natuurlijk toch code 100 wil kopen is daar vrij in,maar bang maken met onzin is fout ,erg fout zelfs.
Men vraagt advies en die moet kloppen
wim
wim


wim

Klaas Zondervan

Citaat van: ToThePoint op 17 december 2012, 15:59:05 PM
Code 75 is finescale en vraagt om speciaal rollend materieel.
Ook dat is onzin. Alle wielen die voldoen aan de Morop normen rijden probleemloos over code 75.
Feitelijk is de term finescale ook onzin. Scale is scale, en al het andere is coarse scale.

conducteur

Het verschil tussen al die code's zal je amper zien op een treinbaan die mooi afgewerkt is. Bij twee stukken los spoor zal dat misschien wat meer opvallen. Ik ken een treinbaan waar code 100 en kleinere codes door elkaar liggen, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te zien.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

argilla

code 75 fine scale van Peco alleen RP-25 wielen. Op code 83 en 100 kan je alles rijden. Mijn ondervinding met vroegere modellen van Fleismahnn ( heb zo een deel) rijden alleen op code 100 ( staan nu in de vitrine waaronder een P-8 spijtig)
Mijn schaduwstation onder de baan is ook code 100 met zelf gemaakte wissels m.b.v Fast track.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

Citaat van: conducteur op 17 december 2012, 16:57:00 PM
Het verschil tussen al die code's zal je amper zien op een treinbaan die mooi afgewerkt is. Bij twee stukken los spoor zal dat misschien wat meer opvallen. Ik ken een treinbaan waar code 100 en kleinere codes door elkaar liggen, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te zien.


Het verschil tussen grammofoonplaten en goede cds zal je amper horen op een muziekinstalatie die van goede kwaliteit  is.  Ik ken een persoon waar grammofoonplaten en cd door elkaar gedraaid worden, en je moet verdomd goed je best doen om het verschil te horen
Dus allemaal terug naar de grammofoon en de electronenbuizen.

wim

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 17 december 2012, 18:56:19 PM
code 75 fine scale van Peco alleen RP-25 wielen.
Hoe kom je daar nou toch bij? Ik had al gezegd dat dat onzin is.
Wielen volgens de Morop norm (dus met flenzen van 1,2 mm hoog) hebben voldoende ruimte op code 75.
Heb je eigenlijk wel eens op code 75 gereden?

doomslu

De keuze van rails heeft ook wat met persoonlijke smaak te maken.
Echt slechte rails zijn niet meer op de markt.

Dit zijn voor mij de criteria:
- mogen er niet te grof uit zien (code 100 is toch echt wat te groot, al moet ik toegeven dat Piko wel aardig oogt wegens het slanke profiel)
- er moet zeker flexibele rail in het gamma zitten. Een bruuske overgang van cirkel naar recht is echt niet meer van deze tijd.
- de wissels moeten mooi slank zijn.

Ik gebruik dus Tillig (code 83), vooral omdat ik de flexibele wissels als bouwpakket bijzonder goed vind.

Extra voordeel: de rails zijn ook beschikbaar met betonnen dwarsliggers (niet elk merk heeft deze).

Nogmaals... het is een persoonlijke keuze.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

Citaat van: ysbeer op 17 december 2012, 16:16:19 PM
...

HET IS ONZIN,dat op code 83 je wagens en loks niet kunnen rijden,alles (ik bedoel alles) alles dus van na 1985 rijdt op code 83
Ik hoop dat het beweren van die onzin dat alleen code 100 dat garandeert dat alles rijdt nu eens  ophoudt ,het is niet waar.
Wie natuurlijk toch code 100 wil kopen is daar vrij in,maar bang maken met onzin is fout ,erg fout zelfs.
Men vraagt advies en die moet kloppen

wim
Hier wil ik toch wel iets aan toevoegen, volgens eigen ervaring:
De M4 rijtuigen van Lima zijn volgens mij van na 1985 en rammelen op code 83 van Tillig.
De M2 rijtuigen van Märklin (met wisselstroomwielen) zijn volgens mij van na 1985 en rammelen op code 83 van Tillig (geen probleem ik moet ze toch vervangen voor 2-rail wielen).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

@Luc, heb je bij die Lima M4's wel eens de flenshoogte gemeten? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat die hoger zijn dan de norm voorschrijft.
Naar aanleiding van diverse discussies heb ik allerlei wagens nagemeten. Daarbij zijn er van Lima, Piko en Jouef uit de jaren '60, maar ik vindt alleen maar flenzen die 1,2 mm hoog zijn. En die rijden zonder ratelen over code 75.
Zoals ysbeer ook zegt, die hele hetze dat code 75 en code 83 niet geschikt zouden zijn voor NEM wielen moet maar eens afgelopen zijn, want het is gewoon niet waar.

En Märklin wielen, die moet je natuurlijk niet gebruiken op een 2-rail baan. ;)