Schitterend hoe deze discussie voor de zoveelste keer wordt gehouden ,met tevens de zelfde vast standige meiningen,
en daarom een beetje laat stap ik toch ook even in ,
Heb zelf vroeger als eerste H0 de startset met fleischmann profirail gehad ,schitterende rail zeker als je in het begin niet zo handig bent of bij een grote baan een hoop werk bespaart ,voor het uiterlijk hoef je het niet te laten ,en als ik UIC 60 railprofiel bekijk in het echt is de rail niets tehoog ,maar ja als we op een oud zijlijntje met lage rails willenrijden oke keuze voor zich .
Want kijken we dan ook naar de immitatie railbevestiging [bedoel dan biels spoorstaaf]?
Zelf ben ik een aantal jaren geleden heropgestart met H0 ,na een uitstapje lgb,mijn keuze is op Piko gevallen,
keuze genoeg in soorten wissels zelfs een symetrisch wissel en radiussen voor de bochten die ik ook kon gebruiken,
nog twee voordelen spoorhoogte gelijk aan code 100 en van boven de kop breedte code 83 dus na verouderen van de rail lijkt het een fijne [van formaat] spoorstaaf ,nu nog een heel ander aspect wat voor mij ook de doorslag gaf de betaalbaarheid ,baan ontwerp met 40 wissels ,dan is een wissel voor een kleine 13 euro voor mij ook heel belangrijk ,en tot slotte de discussie flenshoogte ,rij met oudere fleischmann goederen wagons die nu wel goed rijden en dus niet over de bielzen ,oke is een keuze om de wielen niet aan de norm aan te passen ,dat is een persoonlijke keuze ,
tot slotte de aandrijving van de wissels doe ik gewoon van onder de baan met peco spoelen ,dus degelijke aandrijving met een betaalbaar railsysteem waarop alles goed rijdt.
Maar ja dat is mijn meing ,en die is gelukkig voor iedereen anders ,daar er anders weer enkele berdijven failliet zouden gaan...
Bert.