Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Reeks 59

Gestart door svvander, 03 december 2004, 16:59:27 PM

svvander

Hallo,

Mijn persoonlijk lievelingsmodel is de reeks 59 van de NMBS. Ik zou dan ook graag in de toekomst mijn baan willen voorzien van alle verschillende soorten 59-types, met verschillende nummeringen natuurlijk.

Mijn vraag was naar jullie toe; welke leveranciers hebben deze ooit uitgebracht in wisselstroom?
Zelf heb ik deze versie van Roco reeds in mijn bezit. Ik weet dat Rocky-rail deze in verschillende uitvoering maakt (wel kostelijk) en dat M?rklin deze recentelijk ook heeft uitgebracht onder zijn oude typenummer.
Wie weet hier meer over?

Alvast bedankt,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Hallo Sven,

Volgens mij heeft Jocadis ook verschillende versies uitgebracht, op basis van de Roco 59. Ik vrees wel dat deze nu moeilijk te vinden zijn. Ja kan altijd is naar Andr? Witmeur bellen.
Groetjes

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

SVVander, Volgens mij heeft Rocky-rail deze loc ook ooit uitgebracht in meerdere schilderingen in 2 en 3 rail versie's met en zonder geluid ik had ooit 2 verschillende 3 rail versie's van roco.En verder bestaat er momenteel een reeks 59 van M?rklin onder kataloog nummer 37270 in de schildering met een ster
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

loco

Iedereen die ooit een model van de reeks 59 in HO heeft uitgebracht heeft dit gedaan op basis van het Roco model. Op de parallelle markt werden vaak modellen aangeboden in een andere schildering en waaraan eerst verschillende aanpassingen waren aangebracht (bvb enkele koplampen en dergelijke). Jocadis bood deze modellen ook aan. Ook Rocky Rail heeft dit gedaan. Maar hij heeft ook Roco als basis genomen. Na enkele kleine aanpassingen heeft hij de modellen in kunsthars afgegoten, al dan nit met het chassis van een ander model.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

Klopt idd, de onderstellen van Rocky-rail zijn o.a. van Heljan. Het gerucht doet de ronde dat deze kostelijke stukken, niet altijd even goed afgewerkt zijn, om maar te zwijgen over de levertermijn!

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Gisteren een nieuwe kleurvariant van de Roco 59 gaan halen. Het model is technisch identiek met het eerste versie 5950 maar dan in het geel en groene lijnen met nummer 5939.
Persoonlijk, maar dat is dan ook heel persoonlijk vind ik het geel iets te flets en iets te plastiachtig, maar aanvaarbaar. De kap is aan de binnenkant geel wat er op wijst dat gele grondstof is gebruikt. Maar het geel aan de buitenkant is wel herspoten. Dit is dus een positief punt. En geel spuiten op een gele ondergrond is op zich geen probleem. Normaal spuit met voor geel eerst wit als ondergrond omdat het geel vaak een transparante kleur is. Vermoedelijk is het geel dat gebruikt is inderdaad een transparant geel waardoor de plastickleur van de ondergrond er ook nog doorkomt wanneer men een dun laagje aanbrengt.
Het groen is op het geel gezet. Hier en daar zie je onnauwkeurigheden waardoor er een overlapping is tussen groen en geel. Vooral op de kop is dit goed zichtbaar.
Het B logo is in een andere kleur. Ik heb de indruk dat dit goudkleurig is. Ik weet niet of dit correct is. Wel chapeau dat ze een een B op de kop hebben gezet, want veel locs in deze schildering hadden dit logo niet meer.
Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke indruk. Dus ik zou wel willen weten wat anderen ervan vinden.

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Dag allemaal!

Ik ga de mijne direkt eens proberen, zie! Mijn zoon zei ook al direkt "plastieken doos!" maar de verdere afwerking, vooral dan de beschrifting is stukken fijner dan op de 5924. Het logootje op de neuzen is inderdaad goudkleurig.
Maar de lampen staan verkeerd, de rode staan aan de binnenkant. Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan om ze een beetje meer licht te laten geven. Het is uiteindelijk een "Playtime"-model!

Wat me wel is opgevallen, toen ik de 5950 van Roco naast de 201.001 van M?rklin zag staan, is het verschil in afmetingen. Alleenstaand ogen beide modellen goed, maar je mag ze inderdaad niet naast mekaar zetten. Het jongste M?rklinprodukt is goed aan de schaal, en de Roco 59 is ??n van hun eerste produkten geweest. Maar nog steeds in trek, niettegenstaande zijn "gebreken".
Even een fotootje van de "echte" 5950 in de foto's zetten zie!

Tot straks!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En nu heb ik mijn digitale debuut net achter de rug. En gemerkt dat vuiltjes op de rails die lok ook even doen haperen. Maar goed, rails moeten sowieso altijd al proper zijn, dus niet gejammerd.
Leuk is de nieuw "Lichtmuis" van Roco! de geaktiveerde toetsen lichten op. Ook de funktietoetsen. Aansluiten en rijden, dat zie je niet vaak. Echte "plug and play" dus, niet "plug and pRay". Plezierig.

In de 59 uit de startdoos zit een ESU-dekodertje! En onderaan is plaats voor een luidsprekertje. In die batterijkast waar nu de dekoder zit. Morgen eens proberen of de dekoder niet onder het dak kan... want dat kan nog steeds af-geclipst worden net als vroeger.

De verlichting is een ramp, je hele kamer is verlicht door het uittredende licht door vensters en kap.

http://photobucket.com/albums/v208/tonycabus/?action=view¤t=Photo025.jpg

Maar goed, "playtime oblige" zullen we maar zeggen. Je kan deze euveltjes immers verhelpen. Voor een "budget"-model vind ik de schildering en de belettering trouwens erg knap. Maar vervuilen maakt het dat beetje echter.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Tony,

Een heel eenvoudige manier om je loc, niet meer doorschijnend te laten zijn: schilder hem langs de binnenkant zwart (of een donkere). Blijkbaar helpt dit. (zie ander artikel op het forum).

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Dit is inderdaad een knap model om even je vervuiltechnieken die je in Modelspoormagazine geleerd hebt op te botvieren. Natuurlijk nadat je reeds al je huisjes en wagentjes vervuild hebt. Maar met deze loc loopt je inderdaad beduidend minder risico.
Toch vreemd dat men de kleur van de koplampen verwisseld heeft. Ik dacht eerst dat daar bij Roco iemand lag te slapen. Maar ook bij een oud exemplaar van de 5924 zijn de kleuren bij mij verwisseld. Bij een ander exemplaar in gele uitvoering zijn de kleuren wel op de juiste plaats. Vreemd toch?

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

Kan je die zelf niet terug op de juiste plaats zetten? Moet toch mogelijk zijn he of is daar een specifieke reden voor?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Normaliter staat het brandende lampje op de prints in veel Roco-loks achteraan en moet het licht van de witte lampen door een lang stuk lichtgeleider. (zie onze 62). De basis van de 59 is dezelfde als de DB 215 of zo. Die heeft 3 koplampen en om die derde lamp te verlichten staat er een derde lichtgeleidertje. Ze hebben het brandende lampje dus vooraan gezet.
Om de verlichting correct te krijgen zou je ledjes kunnen inbouwen aan voor- en achterzijde, je mag zelfs de derde koplamp eraf halen!
Zie foto in "foto's en files"...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Hallo.

Dat van die verkeerde lichten is snel gezegd! het zijn gewoon de licht leiders en print plaat van de 215 die er onder zitten en waarvan de lichten juist andersom zitten als van onze 59!
Dit alles om kosten te sparen.
De een voudige oplossing is. De lichtleiders uibouwen en het rood voor de sluitlichten verwijderen en de andere licht leider rood kleuren met een viltstift als ook de uiteinden, want de koplampen zijn ook rood als ze niet branden. De licht leider van de derde koplamp die kan gerust afgeplekt worden met zwarte tape, want die brande in belgie toch nooit of zelden. Als ik me niet vergis moeten ook de diodes omgedraaid worden, anders branden de lichten omgekeerd de rijrichting.
Groetjes Jos.

tonycabus

Klopt, Jos! Zo deed ik het meer dan 25 jaar geleden al met mijn 5924: daar was het op dezelfde manier geflikt. Maar bij die hebik ondertussen de gaatjes van de lichten opgeboord tot 2,5mm en er afgedraaide ledjes in gezet. Leuk bij ledjes is dat deze al flink wat licht geven vanaf het moment dat de lok gaat rijden. Nadeel bij analoog rijden is dat de "verkeerde" bij elk vonkjer flikkeren. Maar daar kom ik in MSm nog eens op terug.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Op onderstaande website vind je in de rubriek "Gazet" een vergelijking tussen de reeks 59 van M?rklin (Trix) en de reeks 59 van Roco. Deze vergelijking werd door enkele leden van de club tezamen gemaakt. In deze vergelijking worden enkele opmerkelijke vaststellingen gedaan die toch even je wenkbrouwen doen fronsen.
De Reeks 59 van Roco wordt zeker niet afgedaan.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw