spoordetectie

Gestart door thor, 12 december 2012, 16:28:21 PM

PietB

Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:54:14 PM
weet ik Piet, heb genomen wat men me kon bezorgen, zal andere winkel moeten opzoeken.....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
dus terug naar AF.
Kijk eens op de site van Conrad.nl
Daar kosten ze 0.11 per stuk en als je ze per 10 bestelt 0.10 , per 100 zelfs 0.09
lijkt me een redelijke prijsstelling.

grt Piet.

thor

kwestie van volledig te zijn Piet, heb je toevallig ook een referentie nummer van de betrokken SMD, zou het een pak makkelijker maken voor mij als leek.
al doende leert men, nietwaar ?
alvast mijn dank voor je medewerking, ook aan alle anderen voor hun reakties op mijn vragen.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Hoi Thor,
ik bedoel deze

15Kohm
Bestnr.: 446403 - 89   [Fabrikantnummer: 091475FTD] van Conrad kost 0.09 € per stuk en 0.07€ per 100 st.

deze zijn zelfs nog goedkoper.
grt Piet.

Huugooke

...en dan heb ik nog wel zo'n duidelijke uitleg gegeven over hoe je de waarde moet aflezen. ;)
Er moet dus "183" op staan.

PietB

Citaat van: Huugooke op 16 december 2012, 09:54:27 AM
...en dan heb ik nog wel zo'n duidelijke uitleg gegeven over hoe je de waarde moet aflezen. ;)
Er moet dus "183" op staan.
Prima dat je daar nog even op wijst Hugo!
Ik heb er nog over getwijfeld om het plaatje niet te plaatsen.
Dat wordt van mijn kant zeker gewaardeerd, maar ik kon in de Conrad Webgids geen andere afbeelding vinden dan dit.
Ik begrijp ook niet waarom Conrad dat doet, een afbeelding plaatsen die niet van het bijbehorende product is.
Het zal wel een reden hebben.

grt Piet.

Gerolf

0603 is wel een erg klein formaat van smd voor dit doel. (1.5 x 0.75 mm )
Dat mag gerust dubbel zo groot zijn (1206) - werkt een stuk gemakkelijker, en is nog klein genoeg.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thor

OK Gerolf dat cijfer 1206 had ik inderdaad eerder al ergens gelezen(NL project N), doch dat cijfer 183 waarnaar Hugo verwijst, is me onduidelijk. Enige vingerverwijzing indien mogelijk?
Piet, jouw screenshot welk je me toestuurde, is dan niet voor de volle 100% korrekt?
Lu, dank voor je verwijzing naar 18 Kilo Ohm.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Gerolf

183 gaat over de weerstandswaarde: de eerste twee cijfers gewoon te lezen, het derde is het aantal "nullen", dus 183 betekent 18000, oftewel 18k
... en voor je bezetmelding zijn 183, 153 of 123 dus goed bruikbaar  ;)
0603, de afmetingen, is te lezen in twee blokjes van twee cijfers, en slaat op zoveel honderdsten van een inch/duim (=2.54cm, 1/100=0.254mm)
dus 06 x 0.254 = ongeveer 1.5mm, 03=0.75, 12=3mm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jelle

En het kan nog wel wat goedkoper.

Bij Conrad:
geleidende lijm: nr 588328
SMD weerstanden, bv: nr 436583  (€0,02 per stuk)

De suggestie eerst met secondenlijm vastzetten en pas daarna met de geleidende lijm aan de slag is een hele goede. Dat ga ik ook eens uitproberen.

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

knibbelknabbel

Citaat van: C.B. op 15 december 2012, 21:02:13 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 17:54:51 PM
als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.

Vind u?  ;)
Ik heb 9€ betaald voor een potje zilverlak en 50€ voor 1000 SMD weerstanden ... dat is toch niet veel , zeker als je een vergelijking maakt als je assen aanschaft waar een weerstand in zit. Ongeveer 8€ voor 2 asjes.
(ik deel dus de meing van Ysbeer. ;))

Dat vastkleven van een SMD weerstand is nu toch niet zo moeilik , ik had dit ook nog nooit niet gedaan , en met een pincet kom je al heel ver.  ;)
Ik doe eerst een druppeltje secondenlijm (mijn potje is voorzien van een klein borsteltje , en te koop in alle doe het zelf winkels) tussen het wiel dat geisoleerd is van de as en daarna met een gewoon pincetje neem ik de SMD weerstand en plak ik die op de wiel/as zoals de bovenstaande foto.
Dan strijk je zilverlak op beide uiteinden van de SMD weerstand zodat langs ene kant contact gemaakt kan worden met het wiel , en de andere kant met de as.
Dan de weerstandsmeter erover op beide wielen en als deze weerstandwaarde gemeten wordt , is alles ok.  ;)

Nu ja er zijn uiteraard nog andere manieren , dus dit is niet de enige oplossing , uiteraard.  ;)

Goeie tip! Ga ik binnenkort eens uitprobben :D