spoordetectie

Gestart door thor, 12 december 2012, 16:28:21 PM

PietB

Ik vind het een beetje jammer om in deze thread zo off-topic door te gaan, maar het probleem met de DEI en DEII is volgens mij de wielbasis van de draaistellen van de DE modellen.

Dat scheelt meer dan 12mm dat de assen van de DE verder uit elkaar geplaatst zijn.
En als de wielen in één stel zoveel verder uit elkaar staan dan moet dat wringen ten op zichte van de normalere afstand.

grt Piet.
P.S. misschien kan een van de beheerders dit draadje splitsen, zodat de spoordetectie en het wringen niet storend door elkaar lopen.
Ik weet het ik ben er zelf over begonnen, mea culpa!

C.B.

Ik hou het zelf simpel en niet al te duur.
Met secondenlijm kleef ik een SMD weerstand van 15kΩ op de geisoleerde wielas, en met zilverlak maak ik de verbinding.
Ik heb 50€ betaald voor 1000 SMD weerstanden.
Op elke buitenste as van een wagen komt zo'n SMD detectieas.



Op linkse foto zie je hoe dit gedaan is , ... op de rechtse foto heb ik zelf sluitplaatjes gemaakt , en een koppelingsbeugel met remslang toegevoegd op de Roco Sgns wagen doordat de koppeling was afgebroken.
Groetjes.
Claudio.

ysbeer

Nog nooit een wagen of lok horen piepen.
Hoe zou dat nu toch komen.

En je kunt toch beter wat knutselen dan assen te kopen van 8 euro de twee,bij honderd wagens is dat 400 euro.
Kunt je leuker dingen voor doen.
Bij bloktreinen (die zelden uit uit elkaar gaan)doe ik alleen de eerste en de laatste wagen.
Zolang de laatste wagen in het blok zit is het blok niet leeg.
wim

thor

als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.
de eigenlijke vraag, welke zijde van de SMD wordt tegen het wiel gekleefd, of speelt dit geen rol ?
wat de lak betreft heb ik begrepen deze spaarzaam aan te brengen, klopt dit ?
alvast mijn dank voor de reakties.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

#49
Hoi Thor,
De weerstanden zijn niet polariteits gevoelig het maakt dus niets uit welke kant je aan de as of het wiel doet.
De hoeveelheid zilverlak, is niet elangrijk als je maar een goede verbinding hebt.
Dus met een universeelmeter even meten voor je de wielen weer monteert.
Als je de waarde van de SMD tussen de wielen meet heb je voldoende lak gebruikt.
Is de waarde significant hoger dan heb je te weinig gebruikt, want ook ze lak heeft een weerstand.

grt Piet.

thor

Dank voor de snelle reaktie Piet, ..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Huugooke

je kan dat ook solderen...eerst de SMD vastplakken (dat is pas "gepriegel"). Een veel zekerdere, goedkopere en consequente verbinding.

Klaas Zondervan

Citaat van: thor op 15 december 2012, 18:09:47 PM
..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
De waarde die op de smd staat.

Huugooke

#53
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 december 2012, 19:11:50 PM
Citaat van: thor op 15 december 2012, 18:09:47 PM
..... en welke waardes moet ik kunnen aflezen bij de metingen ?
De waarde die op de smd staat.
Misschien toch even uitleggen : als je het kan lezen zonder loupe natuurlijk!
En er zijn verschillende systemen!
De eerste twee getallen zijn de waarde die je moet vermenigvuldigen met 1O tot de macht van het tweede getal! Simpel toch? ;D
Tenzij er een "R" in het midden staat, dan is dat de komma

dus: 1R8 is 1,8 ohm

staat er 180 dan is het 18 vermenigvuldigd met 10 tot de nulde macht, en dat is 1, dus 18 maal 1 is 18 ohm (en geen 180!)
dus 18000 of 18 kilo ohm is 183

als je het wil nalezen:
http://www.hobby-hour.com/electronics/smdcalc.php

condensatoren hebben zelden een opdruk.

C.B.

Citaat van: thor op 15 december 2012, 17:54:51 PM
als eerder al vermeld, een leek zijn de inzake elektronica, volgende vraag vermits vandaag heb ik SMD weerstandjes aangeschaft om eens uit te proberen, alsook geleidende zilverlak (best duur), maar ja.

Vind u?  ;)
Ik heb 9€ betaald voor een potje zilverlak en 50€ voor 1000 SMD weerstanden ... dat is toch niet veel , zeker als je een vergelijking maakt als je assen aanschaft waar een weerstand in zit. Ongeveer 8€ voor 2 asjes.
(ik deel dus de meing van Ysbeer. ;))

Dat vastkleven van een SMD weerstand is nu toch niet zo moeilik , ik had dit ook nog nooit niet gedaan , en met een pincet kom je al heel ver.  ;)
Ik doe eerst een druppeltje secondenlijm (mijn potje is voorzien van een klein borsteltje , en te koop in alle doe het zelf winkels) tussen het wiel dat geisoleerd is van de as en daarna met een gewoon pincetje neem ik de SMD weerstand en plak ik die op de wiel/as zoals de bovenstaande foto.
Dan strijk je zilverlak op beide uiteinden van de SMD weerstand zodat langs ene kant contact gemaakt kan worden met het wiel , en de andere kant met de as.
Dan de weerstandsmeter erover op beide wielen en als deze weerstandwaarde gemeten wordt , is alles ok.  ;)

Nu ja er zijn uiteraard nog andere manieren , dus dit is niet de enige oplossing , uiteraard.  ;)

Groetjes.
Claudio.

thor

Ben al zover dat enkele SMD's zijn aangebracht, kleven en lakken lukt me wel hoor.....
De prijs van de zilverlak, Bison Elektro, is 37,50 €, da's toch niet weinig....
Op internet vindt je hem nog duurder, 43,75 € daarstraks al opgemerkt.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

thor

Op 2 wagons SMD aangebracht, detectie werkte even doch even later viel signaal weg....
Heb SMD's van 10 ohm gekocht, had misschien beter 20 ohm genomen ?
Iemand advies ? Op vernoemde wagons een 2de SMD kleven?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:35:44 PM
Heb SMD's van 10 ohm gekocht, had misschien beter 20 ohm genomen ?
Er is hier toch regelmatig over 18kilo ohm gesproken waarom heb jij dan een factor 2000 kleiner.
Met als gevolg dat er een 2000x hogere stroom gaat lopen?
Zelfs in je eigen bericht #33 heb je het over die waarde.

grt Piet.

thor

weet ik Piet, heb genomen wat men me kon bezorgen, zal andere winkel moeten opzoeken.....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
dus terug naar AF.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

doomslu

Citaat van: thor op 15 december 2012, 21:54:14 PM
....
had inderdaad 18 Ohm gevraagd, doch ....
...
Ronny, het moet KILO Ohm zijn. 10 à 20 KILO Ohm. Dat is een héél groot verschil...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *