Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

spoordetectie

Gestart door thor, 12 december 2012, 16:28:21 PM

PietB

Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 21:36:44 PM
Dat zal wel een tikfout zijn. 18KOhm zal beter kloppen  ;)
Ik mag het hopen want anders is het wel een heel heftige detectie.
Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 21:36:44 PM
Thor zal het allicht kunnen nameten  :)
Kun je dat bevestigen Ronny?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Volgens de catalogus van Roco is de weerstand 18 k Ohm. Er gaat per as dus ongeveer 1 mA lopen, en dat is genoeg voor detectie, want de grens ligt bij de meeste detectors rond 0,5 mA.

thor

Roco as 40186 is inderdaad 18 kOhm, en is voldoende voor een spoordetectie. Geadviseerd wordt 10 tot 20 kOhm.
Althans dat leert mij toch technische pagina's gevonden op het internet. Let op, ik ben een leek wat elektronica betreft, daarom zoek ik op dit forum naar oplossingen en kan vermelden ondertussen toch al wat te hebben geleerd.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5


thor

dank je wel Hugo voor de informatie.
zoals ik kan opmerken zijn de weerstand voorziene wielen allen, 24,75 mm breed op 11 mm of 9 mm wielhoogte.
je eerdere opmerking een stukje van de as af te vijlen, gaat probleemloos ..... enkel goed opletten dat de weerstandjes er niet uitvallen !!!
heb dit geprobeerd bij een Fleischmann wagon en ja, nu rolt deze voortreffelijk.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Gerolf

Citaat van: thor op 14 december 2012, 10:29:15 AMnu rolt deze voortreffelijk.
Ook over wissels? Je wielflenzen staan nu immers dichter bij elkaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thor

Een terechte opmerking Gerolf, daar had ik al rekening mee gehouden.
Het is een kwestie van enkele tienden van een millimeter weg te vijlen.
Eerste tests biij het nemen van wissels met betrokken wagon, levert geen probleem op, i.e. sleep van  8 wagons waarvan laatste met weerstand as.
Doch opletten is hier de boodschap, bij een B-Models graanwagon lukt het niet zo best, na ingreep (lees: afvijlen) blijft deze 'piepen' in de bochten.
In dit laatste geval durf ik trouwens niet meer afvijlen dan al is gebeurt, omwille van jouw opmerking.
Bij dergelijk voorkomen zal ik me moeten wenden tot een andere toepassing ifv spoordetectie, bvb draad weerstandjes.
Wederom dank voor je kommentaar.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Citaat van: thor op 14 december 2012, 10:57:55 AM
Doch opletten is hier de boodschap, bij een B-Models graanwagon lukt het niet zo best, na ingreep (lees: afvijlen) blijft deze 'piepen' in de bochten.
Is dat niet doordat de afstand die het buitenste wiel af zou moeten leggen groter is dan de afstand die het binnenste wiel aflegt?
Eén van de wielen zal slippen of doorslaan.
Ik heb een Artitec DE-I die gaat ook krijsend door de bocht, maar daar is weinig aan te doen.
Terwijl de Artitec DE-II de zelfde onderstellen heeft en die hoor je niet.
grt Piet.

Klaas Zondervan

Als je een stukje van de as afvijlt, dan komen de wielen te dicht bij elkaar. Volgens de nieuwste versie van de norm moet de B-maat minstens 14.4 mm zijn, en dat haal je niet meer als je de as afvijlt. Je zal dan ook de wielen op de as iets naar buiten moeten schuiven.

Even een zijsprongetje naar de Artitec DE-1 en -2: krijsen wordt meestal veroorzaakt door de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. De oplossing is: smeren. Maar dan heel weining. Met een wattenstaafje of doekje waarop 1 druppeltje olie over de binnenkant van alle wielen gaan en dan is het krijsen meestal over.

thor

Klaas je opmerking klopt, ik had dienaangaande al een verwijzing gemaakt op mijn vorig antwoord op dit forum, voorzichtig is geboden m.b.t. deze ingreep.
groeten
:)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Huugooke

Wat Bossie terecht opmerkt: dat was me ook even ontgaan. Die wielstellen hebben geen differentieel, het buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 december 2012, 11:32:47 AM
Even een zijsprongetje naar de Artitec DE-1 en -2: krijsen wordt meestal veroorzaakt door de stroomafnameveertjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken. De oplossing is: smeren. Maar dan heel weining. Met een wattenstaafje of doekje waarop 1 druppeltje olie over de binnenkant van alle wielen gaan en dan is het krijsen meestal over.
Had ik ook als tip gekregen, maar het ging bij mij niet over.
Maar weer on-topic.

grt Piet.

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 14 december 2012, 12:31:48 PMhet buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.
Hhm ... dan zouden alle modelspoorwagens moeten piepen in scherpe bochten, want geen enkel spoorwiel heeft een differentieel.
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
Als de zaak piept, ligt dat meer waarschijnlijk aan andere wrijving: in de aspotten, aan stroomafnemers, andere zaken die de wielen raken (trapjes bijvoorbeeld), ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 15:29:58 PM
Citaat van: Huugooke op 14 december 2012, 12:31:48 PMhet buitenste wiel (in een bocht) moet dus in theorie sneller beginnen draaien dan het binnenste. Extreem is dat niet, maar de boel wringt, het kan tot "piepen" leiden.
Hhm ... dan zouden alle modelspoorwagens moeten piepen in scherpe bochten, want geen enkel spoorwiel heeft een differentieel.
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
Als de zaak piept, ligt dat meer waarschijnlijk aan andere wrijving: in de aspotten, aan stroomafnemers, andere zaken die de wielen raken (trapjes bijvoorbeeld), ...

Uiteraard allemaal een kwestie van schaal: bij een trapauto wordt (werd) meestal maar één achterwiel aangedreven. Op H0 schaal is dat uiteraard een heel klein verschil, en tenslotte slipt dat allemaal, maar toch: het is een hindernis. Tot piepen en steunen moet dat normaal niet leiden, maar "wringen" doet het wel.
Als ik de (grote) tram door sommige bochten hoor gaan...

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 14 december 2012, 15:29:58 PM
Dat loopverschil wordt normaalgesproken opgevangen door het tapse loopvlak.
In het grootbedrijf wel, maar op een modelspoorbaan zijn de boogstralen zo klein dat het tapse loopvlak het verschil niet meer kan opvangen. Elk wielstel zal dus slippen in de boog.