Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoordetectie

Gestart door thor, 12 december 2012, 16:28:21 PM

PietB

Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 11:58:12 AM
Een gewone weerstand met zijn aansluitdraden "ophangen" over de twee assen.
De draadeinden wat krullen rond de assen geeft een beter contact, en zorgt ervoor dat de weerstanden op hun plaats blijven.
(één van de assen omkeren, zoals Bossie hierboven schreef)
Ik had deze "oplossing" ook gezien.

In het deel van Nederland waar ik woon hebben we daar een kwalificatie voor, labberdepoepie, zeg maar niet zo best.
De draadjes van weerstande zijn van zacht koper dat slijt erg makkelijk.
En als dan zo'n weerstand aansluitdraad is doorgesleten dan heb je een ontsporing en die vind dan altijd plaats op die ene plek die je niet makkelijk kunt bereiken.
Vandaar mij voorstel om met een verenbronzen sleepkontakt en een weerstand het zelfde te doen.

Citaat van: Gerolf op 13 december 2012, 11:58:12 AM
Nog een andere mogelijkheid voor de iets te lange Roco-assen: Je aspotten wat uitboren  ;)
Ja dat is denk ik onder de gegeven omstandigheden het beste.

grt Piet.

thor

Tja aspotten uitboren, dit is enerzijds een synoniem voor je wagons te beschadigen, laat staan de uitvoeringen van LS Models, waar ik merk dat ze metalen aspotten hebben geplaatst.
De oplossing met draad weerstand in het kader van slijtage, zoals jullie opmerken, bouwt inderdaad risico's in, alhoewel, hoe snel verslijt zo'n koperen draad....
Mogelijk is lakken de beste oplossing, een extra laagje lak aanbrengen is niet meteen een helse klus.
Mogelijk komt er nog iemand te voorschijn met de juiste geïsoleerde assen, cfr Roco?
Vreemd dat er geen fabrikanten zijn die deze assen aanbieden, in het huidige digitaal tijdperk zijn deze onmisbaar op een geautomatiseerde baan,toch ?
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Citaat van: thor op 13 december 2012, 13:34:07 PM
Mogelijk is lakken de beste oplossing, een extra laagje lak aanbrengen is niet meteen een helse klus.
Ik denk dat het aanbrengen van smd weerstanden het beste is, omdat de dikte van de laag lak meteen een veranderde weerstand geeft, en als je een smd weerstand gebruikt heb je in iedergeval bij iedere wagon een gelijke weerstand.
En dan maakt het niet uit of je hem op het geisoleerde wiel aanbrengt of dat je de truuk met de omgedraaide assen en sleepcontacten gebruikt.
Citaat van: thor op 13 december 2012, 13:34:07 PM
Vreemd dat er geen fabrikanten zijn die deze assen aanbieden, in het huidige digitaal tijdperk zijn deze onmisbaar op een geautomatiseerde baan,toch ?
Ja maar je kunt jezelf afvragen of een fabrikant die niets met automatisering van doen heeft, zich zelf daar wat van moet aantrekken.
Hij heeft geen financieel belang bij zo'n oplossing, maar wel de produktie kosten.

grt Piet.

thor

Ja maar je kunt jezelf afvragen of een fabrikant die niets met automatisering van doen heeft, zich zelf daar wat van moet aantrekken.
Hij heeft geen financieel belang bij zo'n oplossing, maar wel de produktie kosten.


Klopt, maar ze leveren allemaal graag gedigitaliseerde locs, wagons voorzien van geluid doen hun intrede, en digitale centrales staan ook al op stapel bij sommige fabrikanten, om maar te zwijgen over de reeds bestaande......
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

eve

Roco 40187 : assen met ingewerkte weerstand. Maar : 9 mm wieldiameter en forse prijs...

Mijn voorkeur : SMD over de isolatie kleven van wiel naar as met secondenlijm. Bijwerken met geleidingslak (op basis van zilver) ipv. weerstandslak (op basis van koolstof).

Erik

PietB

Citaat van: thor op 13 december 2012, 16:38:13 PM
Klopt, maar ze leveren allemaal graag gedigitaliseerde locs, wagons voorzien van geluid doen hun intrede, en digitale centrales staan ook al op stapel bij sommige fabrikanten, om maar te zwijgen over de reeds bestaande......
Ja inderdaad, maar LS-models, Fleischmann of B-models enz heb ik nog niet kunnen betrappen op een bezetmeldings toepassing of oplossing.
Terwijl andere fabrikanten daar wel aan doen.
Maar die leveren dan ook wel meer dan een aantal wagons en daar zit jouw probleem toch?
En dan hebben we ook nog het aloude probleem hoe houdt de maker van materieel zich aan de NEM standaard.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp nemen jouw leveranciers het niet zo nauw met de maten U en X in bovenstaande tekening.
En dat is denk ik de kern van het probleem.

grt Piet.

Huugooke

Sta me toe hier even een domme opmerking te maken:
Ik heb het "schema" van die wielen eens bekeken. Volgens mij bestaat het geheel uit twee wieleenheden met een kort asje waartussen die weerstand is geklemd. Het geheel is verbonden met een isolerend buisje.
Hiervan moet de lengte toch eenvoudig aangepast kunnen worden.
Sterker nog: zoiets moet iedere handige Harry zelf kunnen bijeen knutselen.

argilla

http://www.floodland.nl/aim/pdf/BMD16N.nl.pdf
voor fleismahnn, dus geschikt voor het merk en andere merken.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: argilla op 13 december 2012, 18:45:08 PM
http://www.floodland.nl/aim/pdf/BMD16N.nl.pdf
voor fleismahnn, dus geschikt voor het merk en andere merken.
Het ging hier in deze thread over wielen, waarom dit nou?

grt Piet.

thor

inderdaad, de bezetmelders staan er uiteraard allemaal, een massa zelfs .....
na alle kommentaren,waarvoor dank, ga ik bij nader inzien vooreerst van de gekregen voorstellen eens 'proeven'.
zowel de draad weerstanden,SMD's en lakken eens uitproberen op diverse wagons.
ben wel niet zo'n handige harry, zoals door één van de kommentatoren aangehaald, doch met wat geduld zaldat ook wel lukken zeker....
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Heb je ook een foto'tje van de gewraakte assen?
Of een site waar ze te bewonderen zijn?
grt Piet.

thor

Piet,
Een foto ervan heb ik niet, doch kijk op de site van Roco even als je wil, en zoek artikel 40186. Dat is de 'gewraakte' as.
Let op, als eerder vermeld, op de Roco wagons vanzelfsprekend geen enkel probleem met deze assen, ook op bvb een DMS rijtuig van LS Models functioneren deze probleemloos.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

thor

Nog een opmerking naar Hugoke, je bemerking was helemaal niet dom hoor.
Heb zonet die assen even uit elkaar gehaald, en aan één zijde kan ik perfect enkele tienden van een millimeter weghalen.
Ik hou je (jullie) op de hoogte.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Hoi Ronny,
ik vind alleen de weestands waarde van 18 ohm wat aan de lage kant.
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/14069/pr/wiederstands-radsatz.html
dat betekent dat er per as bijna 1 Amp gaat lopen bij 16 volt.

ik geloof nooit dat dat goed gaat.
Voor wat betreft het op maat maken, houd wel je flensafstand in de gaten.

grt Piet.

Gerolf

Dat zal wel een tikfout zijn. 18KOhm zal beter kloppen  ;)
Thor zal het allicht kunnen nameten  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw