Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoordetectie

Gestart door thor, 12 december 2012, 16:28:21 PM

thor

Hallo
Teneinde mijn rijdend materiaal te voorzien van assen m.b.t. spoordetectie, heb ik onlangs een serie Roco assen aangeschaft (ref. 40186), werkt prima, uiteraard alleen op Roco wagons en  -rijtuigen. Plaats je deze assen op LSModels, Fleischmann of B-Models wagons zit je met problemen.Vernoemde assen passen niet op de andere merken. Ja, je krijgt ze wel geplaatst op de voorziene plaatsen, doch piepende geluiden en zelfs ontsporingen als gevolg.
Mijn vraag, heeft iemand van jullie ervaringen met voorgaand verhaal ? Mijn voorkeur gaat uit naar, uiteraard het plaatsen detecterende wielassen. Trix detectie lak vindt ik geen oplossing, voor of met SMD plaatjes ben ik niet handig genoeg, weerstandjes flikkeren op termijn je wagon onderuit....
Indien mogelijk, adviezen en/of oplossingen zijn meer dan welkom.
In afwachting, beste groeten
Thor
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

PietB

Hoi Thor, ik heb heel goede ervaring met contact lak, werkt prima.
Maar ik moet je zeggen dat ik ook liewver kant en klare assen gebruik.
Zonder uitzondering gebruik ik Piko wisselstroom assen.
Set wisselstroomwielen 11,3 mm (2 assen)
artikelnummer: PK56060
As met wisselstroomwielen 10,3 mm - 2 stuks
artikelnummer: PK56061
Set wisselstroom spaakwielen 11,3 mm (2 stuks)
artikelnummer: PK56062
Er is voor elk wat wils, kijk maar eens op http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_wielen.htm

grt Piet.

thor

Hoi Piet,
Voor alle duidelijkheid, ik werk met gelijkstroom en digitaal, dan gaan die wisselstroom niet functioneren, niet ?
toch dank voor je spontane reaktie.
groeten
Thor
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Metpetergaathetbeter

Er staan toch =asssen er net boven
groeten Peter ;)

Olivier77

Beste Thor,

Meten is weten.
De fabrikanten gebruiken assen met verschillende lengte.
Dus koop je best wielen met de juiste aslengte.
BV  Piko en Marklin : 14.40 mm lengte.
      Roco: 14.75 mm lengte.
Zie deze duitse verkoper van assen. http://www.das-service.de
Slechts: 0,75 € per as.
Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

PietB

Citaat van: thor op 12 december 2012, 17:57:38 PM
Hoi Piet,
Voor alle duidelijkheid, ik werk met gelijkstroom en digitaal, dan gaan die wisselstroom niet functioneren, niet ?
Hoi Thor,
dat is een afwijking van mij als het er niet expliciet bij staat ga ik er van uit dat het wisselstroom is wat de vraagsteller heeft, waarom ik denk omdat ik dat zelf ook heb.
Maar zoals Peter ook schrijft er staan op de website ook dc assen.
Maar moet je me toch eens vertellen wat doen de assen bij de detectie, bij jou?
Want ook daardoor werd ik op het verkeerde been gezet, bij wisselstroom banen is het gebruikelijk om de assen de linker en de rechter spoorstaaf te laten door verbinden, om zodoende een bezetsignaal te creeeren.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 12 december 2012, 21:41:49 PM
....wat doen de assen bij de detectie, bij jou?
Bij 2-rail banen worden vaak assen ingezet die weliswaar geisoleerde wielen hebben, maar tussen die wielen zit dan een weerstand met een waarde van 10 à 20 kohm. Zo'n as trekt dan een paar mA stroom, genoeg om een stroomdetector te laten reageren.

PietB

Ja maar die smd truc is ook geen favoriet van thor.
Hoe moet het dan wel?

grt Piet.


thor

Hey Bossie
Zoals Klaas het uitdrukt, is het. Mijn systeem, Win-Digipet moet kunnen zien waar er zich treinen, i.e. loc(s) of wagons bevinden. Op die manier worden dan de schakelingen korrekt uitgevoerd. Bijvoorbeeld, blijft een wagon op een met het oog onzicchtbaar spoorstuk staan, omwille van een losgeraakte koppeling bvb, zal betrokken rijweg omwille van de spoordetectie, niet geschakeld worden.
De geïsoleerde wielassen die ik zoek moeten dus inderdaad van een weerstandje voorzien zijn. De Roco assen voldoen, doch niet voor andere merrken.
Bij de verwijzing naar de Piko website, kan ik niet opmerken of hun assen van een weerstand voorzien zijn.
Omwille de dikkere as tusseen beide wielen, past de Roco as niet in de voorziene houders bij sommige LS modellen, B-Models of Fleischmann wagonsen dergelijke.
Voorstaande omstandige uitleg is jullie uiteraard bekend,doch omwille van de volledigheid toch nog maar eens herhaald.
Graag adviezen of aanwijzingen aub.
PS: mijn profiel is  onderussen ook aangepast.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Gerolf

Er bestaat ook weerstandlak, een verf die eens opgedroogd een bepaalde weerstand heeft.
De dikte van je verflaag en de afstand van het isolerende stuk dat je moet overbruggen bepalen het resultaat.
Dat wil zeggen dat je die moet verven, laten drogen, meten, eventueel wat toevoegen of afschrapen, terug meten...
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar heb vernomen dat die lak niet zo stabiel is: afschilferen, ... waardoor je af en toe moet bijverven

Ik gebruik wel smd-weerstandjes, die ik via zeer fijne draadjes klem rond het isolerende busje (heeft in MSM gestaan)
Zonder solderen kan het ook, vermoed ik: de aansluitingen van de smd met geleidende lak "schilderen" om contact te geven
dan moet je eerst het smd-weerstandje goed bevestigen in de onmiddellijke buurt van je isolatiebus
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Zelf weerstand lak maken en daar mee smeren is nog altijd het meest simpel.
Ik heb weerstand lak gemaakt met koolstof (grafiet poeder)vermengd met 2 comp. lijm.
Ik geef toe het is nogal een uitzoek werk hoeveel  poeder en de weerstanden verschillen per as wel 20%
Maar als de as goed schoon (niet vet)is hecht het prima.
Wel elke as meten.
1 as per wagen.

Bedenk wel dat als je weerstanden gebruikt van ongeveer 20 kiloOhm je bij 20 wagens  nog maar 1 kiloohm tussen de rails hebt
Dat is pakweg 20 mA digitaalstroom ,de voeding en de melder moet dat wel kunnen leveren/verwerken
wim

Gerolf

Citaat van: ysbeer op 13 december 2012, 11:16:47 AMBedenk wel dat als je weerstanden gebruikt van ongeveer 20 kiloOhm je bij 20 wagens  nog maar 1 kiloohm tussen de rails hebt
Dat is pakweg 20 mA digitaalstroom ,de voeding en de melder moet dat wel kunnen leveren/verwerken
Dat zou toch echt geen probleem mogen zijn. Een verlicht treinstel verbruikt héél wat meer.
Bij mij is elke as van een weerstand voorzien. Bij een lange sleep (100 assen) heb ik zo nog altijd maar 120 Ohm in totaal, dat is 100mA bij 12V. Je loc verbruikt veel meer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Hoi Ronnie
Citaat van: thor op 13 december 2012, 10:17:37 AM
Bij de verwijzing naar de Piko website, kan ik niet opmerken of hun assen van een weerstand voorzien zijn.
Omwille de dikkere as tusseen beide wielen, past de Roco as niet in de voorziene houders bij sommige LS modellen, B-Models of Fleischmann wagonsen dergelijke.
Voorstaande omstandige uitleg is jullie uiteraard bekend,doch omwille van de volledigheid toch nog maar eens herhaald.
Graag adviezen of aanwijzingen aub.
Nee de Piko assen hebben die voorziening helaas niet.
Ik denk dat je dan toch de Roco assen zult moeten aanpassen op de bevestiging op de andere wagons.
Heb al eens een constructie gedacht die als volgt werkt:
Neem in een draaistel twee normale gelijkstroom assen en zet van één as het geisoleerde wiel aan de anderekant.
Neem nu een sleepkontakt op iedere as, in het midden geisoleerd en zet daar een weestand tussen.
Dan heb je ook een weerstand tussen de linker en rechter railstaaf.

Dit kun je ook realiseren met 2-assige wagons.

Het is gewoon maar een gedachte kronkel en ik weet niet of die in jouw situatie uitvoerbaar is.

Zie ook http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal.html


grt Piet.

Gerolf

In een draaistel met enkelzijdig geïsoleerde wielen kan het nog eenvoudiger:
Een gewone weerstand met zijn aansluitdraden "ophangen" over de twee assen.
De draadeinden wat krullen rond de assen geeft een beter contact, en zorgt ervoor dat de weerstanden op hun plaats blijven.
(één van de assen omkeren, zoals Bossie hierboven schreef)

Nog een andere mogelijkheid voor de iets te lange Roco-assen: Je aspotten wat uitboren  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thor

Dank aan allen die reageerden op mijn topic, jullie adviezen waren meer dan welkom hoor!
We gaan één en ander eens uitproberen.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5