Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Geen Tortoise maar Cobalt... kijk en vergelijk...

Gestart door Paulogic, 10 december 2012, 22:50:30 PM

loco

We wijken wel af van het onderwerp , of is de cobalt ok een (soort) servomotor?

Desondanks heb ik nog een vraag over de klassieke servo's
Wanneer je veel servo's gebruikt, kan je die laten voeden door een afzonderlijke voeding. De sturing van de servo's gebeurt dan door de besturingshardware die gekoppeld is aan een afzonderlijke voeding. Wat gebeurt er wanneer je meerdere servo's tegelijk onder spanning zet?
In mijn geval gebruik ik een  Esu Switch Pilot. Perfect materiaal wanneer je de zuinige kleine servo's gebruikt van ESU of vergelijkbare servo's. Maar zodra je vier krachtigere servo's aansluit, dan slagen de vier servo's bij mij tilt. Deze servo's zijn doorgaans iets groter van afmeting dan de klassieke kleinere servo's. Ze geraken bij mij niet in hun startpositie. Ze staan te trillen. Wanneer ik één of twee servo's afzonder, dan lukt het wel.
Ik heb ESU hierover aangesproken, maar zij konden mij geen uitleg  geven. Ik moest eens proberen om de voedingsspanning verlagen --> 10 Volt of zelfs minder. Maar dat levert niets op. Daar is het dan maar bij gebleven.
Heeft iemand ooit dezelfde ervaring gehad en wat heb je dan gedaan om het op te lossen?

Klaas Zondervan

De Cobalt is geen servomotor. Het is een motor met vertragingskast die een verende staaldraad heen en weer laat kwispelen tussen twee vaste eindstanden. De enige variatie die er mogelijk is, is dat je de slag kunt aanpassen door het draaipunt te verschuiven.
Er zit een DCC decoder ingebouwd. Maar ik dacht dat er ook een uitvoering zonder decoder bestaat.

loco

Is het principe van de Cobalt motor hetzelfde als de Tortoise? En blijft die motor dan ook steeds in dezelfde richting rond draaien?

Klaas Zondervan

De Tortoise blijft niet doordraaien, hij stagneert gewoon op zijn eindpunt.
Wat de Cobalt doet weet ik niet, de informatie op hun eigen site laat veel vragen open.

Paulogic

@Loco

Dat trillen noemt men Jitter van de servo. Soms helpt ontstoren doch ik vrees hier voor een te grote stroom afname die ESU niet kan verwerken.
Meestal de servo meer stroom geven (ipv minder) zou dit kunnen oplossen.
mvg,
Paul(ogic)

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 12 december 2012, 14:02:10 PM
Daar hoeven de ontwerpers van besturingssoftware niet aan te denken, want dat zit al in de centrale.
Hee dat wist ik niet Klaas, vandaar dat ik bij Koploper en Windigpet geen verschil merkte.
Bedankt voor de eyeopener.

grt Piet

loco

Op deze site heb ik wat extra interessante info gevonden over de Cobalt en een vergelijking met de Tortoise.
Het is wel in het Duist. Maar er staan ook enkele interessante tekeningen en foto's bij.

http://spur1info.com/nachrichtenleser/items/weichenantrieb-von-dcc-concepts.html

Ik ben wel geinteresseerd in de aanschaf van een motor om te testen.
Nog iemand? dan doen we een groepsaankoop.

argilla

Citaat van: loco op 14 december 2012, 23:28:12 PM
Op deze site heb ik wat extra interessante info gevonden over de Cobalt en een vergelijking met de Tortoise.
Het is wel in het Duist. Maar er staan ook enkele interessante tekeningen en foto's bij.

http://spur1info.com/nachrichtenleser/items/weichenantrieb-von-dcc-concepts.html

Ik ben wel geinteresseerd in de aanschaf van een motor om te testen.
Nog iemand? dan doen we een groepsaankoop.


wil der ook eentje proberen.Als het kan voor de groepsaankoop Loco maar vergeet de decoder niet die je nodig hebt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

Dat was inderdaad de site die ik gevonden had. Ziet er dus wel deftig uit, toch?
Servo's zijn ook tof maar deze lijkt mij een sterke jongen en als je er slechts enkele nodig hebt toch haalbaar qua prijs.
Valt inderdaad eens te testen. Maar ik heb nog geen baan dus zal voor later zijn.
mvg,
Paul(ogic)