Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Geen Tortoise maar Cobalt... kijk en vergelijk...

Gestart door Paulogic, 10 december 2012, 22:50:30 PM

Paulogic

http://www.dccconcepts.com/index_files/Cobalt_turnout_motor.htm

Alleszins een deftige concurrent en nog wat kleiner en krachtiger ook. Vergelijkende test gelezen op ander forum !

Bruikbaar van N to O ::) 8)
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Waarschijnlijk absoluut niet slecht, maar 25$ voor een wisselaandrijving vind ik nog steeds veel geld  :(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Citaat van: Gerolf op 11 december 2012, 00:26:27 AM
Waarschijnlijk absoluut niet slecht, maar 25$ voor een wisselaandrijving vind ik nog steeds veel geld  :(

Inderdaad, dan blijf ik voorlopig bij de servo's. VEEL goedkoper.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

inderdaad goed maar zoals gezegd de prijs $25  als je dan een 6 pack of een 12 pack bestelt ??  Voordeel is wel je kan ze ook via de UK kopen is toch dichter bij huis.  :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Paulogic

Inderdaad niet goedkoop maar in mijn schaal (Nul) heb je natuurlijk niet direct een hoop wissels.
Servo's ben ik ook voorstander van omdat ik er nog heb liggen van vroeger maar deze lijken mij,
met polarisatie van het puntstuk ingebouwd (als ik het goed gelezen heb) toch interessant.
Een Servodecoder en zo kost ook geld natuurlijk.
mvg,
Paul(ogic)

ToThePoint

Citaat van: Paulogic op 11 december 2012, 10:25:10 AM
Een Servodecoder en zo kost ook geld natuurlijk.

Klopt als een zwerende vinger, maar u kan dan wel meerdere servo's erop aansluiten.
Bij mijn decoders zijn dat er 8, met een kostprijs van 10€ is dat 1.25€ en de servo zelf 3€.
Dan ben ik gesteld voor 4.25€ 't stuk decoder inclu.
Had ik niet gezien dat bij deze ook nog extra een decoder moet ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PietB

Ik heb een keer een prijscalculatie gemaakt op basis van een oplossing voor 8 wissels

De Conrad motoren kosten 7 Euro per stuk, de ES05 servo kost 4,99 per stuk
De 67800 decoder voor 4 servo's kost 24,35 per stuk, de LDT decoder die ik voor 4 Conrad motoren nodig heb kost 50,45
Servo bediening (8x4,99)40,92 + (2x24,35)48,70 = 89,62
Conrad oplosing (8x7.00)56,00 + (2x50,45)100,90 = 156,90

Voor mij een reden om met servo's aan de gang te gaan.
Op mijn website www.modelbaan.ath.cx/servo staat een verslag uit 2010 waar ik onderzoek heb gedaan naar de mogelijkheden.
Maar je kunt natuurlijk ook deze servo's uit elkaar halen en de electronica er uit slopen.
Dan moet je wel even een elegante eindafschakeling maken, is wat priegelwerk met microschakelaars en dan heb je een prima goedkope alternatieve wisselaandrijving.

Uiteindelijk heb ik helemaal afgezien van servo bediening van de wissels, ik heb Marklin C-rail en gebruik de daar bij behorende aandrijvingen.
De wissels in het schaduwstation ga ik waarschijnlijk met de tortiose motoren doen, of een alternatief.
En de servo's ga ik gebruiken voor overwegbomen en armseinen.
De UH67800 heeft de mogelijkheid om aan het einde van de slag de servo te laten "uitpendelen" dan kun je mooi het gebruik van kabelbediening simuleren.

grt Piet.

loco

Deze krachtige motor lijkt mij overkill voor schaal HO en ook voor ander schalen die scharnierende wisseltongen hebben. Dus ook voor schaal 0.
Ik denk dat in deze gevallen servomotoren een aanvaardbare en goedkopere oplossing zijn. dan kom je aan ongeveer 15 euro digitaal met ESU + extention voor de polarisatie per wissel.
Zelf heb ik onlangs geëxperimenteerd met een tortoise (kostprijs 20 euro + 6 euro voor een decoder) voor een schaal 1 wissel waarvan de wisseltongen niet scharnierend zijn. Hij trekt de wissel en hij houdt hem ook in zijn eindstand. Maar bij een Engelse wissel waarbij je normaal twee tongen tegelijk moet trekken, doet hij het niet. Ik gebruik wel een draad van 1,5 mm dik in plaats van de meegeleverde draad van 0,5 mm. Om de kruiswissel te trekken zou ik een zeer krachtige servo moeten gebruiken. Die heb ik ook liggen (20 kg). Alleen kan de Esu switch Pilot dit niet meer trekken en maakt de motor ook zo'n zwaar storend zoemend geluid.
Ik denk dat ik het alternatief van Paul toch eens van nabij ga bekijken. Zeker wanneer hij krachtiger zou zijn.

INFO

Piet een decoder voor 4 motoren kost 19,80, maar niet verder vertellen hoor, want dan weet iedereen het.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PietB

Citaat van: INFO op 12 december 2012, 01:21:56 AM
Piet een decoder voor 4 motoren kost 19,80, maar niet verder vertellen hoor, want dan weet iedereen het.
Weet ik inmiddels ook Wim.
Maar het was ook maar een voorbeeld van een gangbare LDT(MM) oplossing van 4 jaar geleden.
Er is inmiddels wel het een en ander gebeurd in die wereld, maar de prijs van LDT is nog steeds over de €50,00 dus vandaar mijn reken voorbeeldje.

grt Piet. 

Doornroosje

Ik lees hier de laatste tijd echt veel over die servo motoren (welke dan ook) en ben toch eens nieuwsgierig geworden. Ik gebruik nog steeds de magneetspoelen die standaard bij mijn Fleischmann wissels geleverd worden. Buiten het ethische aspect, zijn er nog voordelen voor het vervangen van de magneetspoelen door die motoren?

Het lijkt me wel dat er nadelen aan verbonden zijn: meer electriciteitsverbruik, krijg je hierdoor dan geen last om wisselstraten geschakeld te krijgen? Kunnen diezelfde motoren ook aangestuurd worden met de wisseldecoders die mijn magneetspoelen aandrijven (WDD van Rosoft met Ecos 2 centrale)?

Montage gebeurd net zoals bij mijn magneetspoelen onderaan, maar die motoren nemen meer ruimte in dacht ik. Dus rekening houden met het ontwerp van mijn (grote) baan.

Graag enige (ervaren) feedback. Het vervangen van die 120 aandrijvingen is geen kleine investering, maar als er voldoende voordelen aan zijn, het overwegen waard.

Gerolf

Citaat van: Doornroosje op 12 december 2012, 10:30:33 AMBuiten het ethische aspect, zijn er nog voordelen voor het vervangen van de magneetspoelen door die motoren?
Ik vermoed dat je esthetisch bedoelt  ;) Indien niet, is het luidruchtig en snel omklappen al een voordeel
Stroomverbruik? Normaalgesproken alleen tijdens het omschakelen, en minder dan spoelen.
Een magneetspoel "trekt" gemiddeld 1000mA, een (servo-)motor 200mA of minder. Wisselstraten zijn dus geen probleem
Dat ze meer plaats innemen is misschien een nadeel, maar je kan met steldraden op afstand werken, en zo verschillende motoren bij elkaar zetten - dat is dan weer een voordeel.
Voor een (servo-)motor heb je een andere aansturing nodig dan voor wisselspoelen. Welke de digitale oplossingen zijn is al uitvoerig ter sprake gekomen in andere topics, en zal nog wel besproken worden als er nieuwe producten komen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Voor wat betreft het stroom verbruik, dat is niet zo'n groot probleem, als er een rijweg wordt ingesteld dmv besturingssoftware, zal deze software nooit in één opdracht alle wissels omstellen, dat gebeurt altijd na elkaar is mijn ervaring met Koploper en Windigipet.
Ik denk dat de ontwerpers van andere software daar ook wel aan gedacht hebben.
Bij de 'onder de tafel' montage methode moet je inderdaad rekening houden met de hoogte, zeker als je bv. recht boven je schaduwstation  motoren plaatst.
Maar je kunt als je dat wilt de motoren ook met een bowdenkabel aan je wissel koppelen.

En dan de aandrijving niet recht onder de wissel plaatsen.
Dan kun je als je netjes werkt (geen korte bochten in de kabels leggen) zelfs al je servo's op één centrale plek onder brengen of rond de decoder groeperen.
Dan zijn ze samen met de decoder ook makkelijk bereikbaar te maken.

grt Piet.

ysbeer

TJA
120 aandrijvingen vervangen.
Op de wissels die zelden schakelen (omgaan dus) en ook de wissels die je niet ziet,zou ik de orginele aandrijving maar laten zitten,daar is niks mis mee.
Het stroom verbruik van de orginele wissels is veel groter dan van motoren,maar dan wel korter.
Zo een motor gebruikt 100 a 150 mA gedurende 2 a 3 seconde.
ER zijn er ook die met 10 a 12 mA genoegen nemen maar dan in een(1) stand wel continu.
Het voordeel van motoren is dat de wissel langzamer om gaat (mooier dus)en dat de harde klik verdwijnt.
Sommige motoren maken echter dan weer en knorrend geluid ,en dat veel langer

Servos maken weinig herrie maar vragen wel meer electronica.
Een decoder die standaard wissels schakelt is niet zonder meer geschikt voor motoren (uitgezonderd de motoren die onder stroom moeten blijven)
In een station is het langzaam omgaan wel mooier dan klik/klak.

De ruimte die je nodig hebt is veel meer,maar je kunt de motor wel makkelijker naast de wissels monteren en zelf op de tafel in huisje,bergjes e.d
Ben je al wat ouder of hoop je het te worden dan is op de tafel echt zo gek nog niet.lekker op je stoel er aan werken is vel beter dan opgerold onder de tafel liggen.
Op de tafel geldt eigenlijk voor alles,je kunt er beter bij.

Ombouw van standaard wissels is niet moeilijk.
Je heb wel handigheid en creativiteit nodig (en soms gereedschap).
wim

Klaas Zondervan

Citaat van: bossie op 12 december 2012, 10:58:38 AM
Voor wat betreft het stroom verbruik, dat is niet zo'n groot probleem, als er een rijweg wordt ingesteld dmv besturingssoftware, zal deze software nooit in één opdracht alle wissels omstellen, dat gebeurt altijd na elkaar is mijn ervaring met Koploper en Windigipet.
Ik denk dat de ontwerpers van andere software daar ook wel aan gedacht hebben.
Daar hoeven de ontwerpers van besturingssoftware niet aan te denken, want dat zit al in de centrale. Die kan maar één wisselopdracht tegelijk uitgeven. Overigens is het resultaat hetzelfde: er gaat maar één wissel tegelijk om.