plooibank

Gestart door Dirky, 09 december 2012, 20:00:22 PM

Dirky

mini plooibankje aan het maken. Nergens eentje naar wens te vinden... :(

sorry - foto's verloren

Steam.N

Dirky de machinebouwer !
Hoe dik kun je plooien?  Wat is de maximale hoek?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

... en zin om een tweede te maken?  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

net andersom Jean, :)
het is de bedoeling een plooibankje te hebben voor zeer dun materiaal. Het dikste wat ik denk te willen plooien hiermee is 0,3mm messing. Dat over een breedte van 120mm. Met een klassiek mes en V-blok denk ik tot zowat 120° te kunnen plooien. 'k Toon later wel waar ik geraak ;)

Het "mes" kan ik vervangen door allerlei vormen en het "V-blok" is meteen ook uitwisselbaar... Ik zou er ook mijn dakgoten in twee bewegingen willen mee plooien.

Een tweede?

Laat ons het resultaat van dit eerste afwachten Gerolf. Ik ben er zeker van dat ik door het gebruik nog verbeteringen zal willen aanbrengen...

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

"Kleinserie fabrikant" noemen ze dat dan ... Admin, kunnen we Dirky niet meer eer aandoen?  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#7
Je kunt bijna aan massaproductie beginnen... Wat gebruik je als 'aandrijfkracht'? Een hefboom? Het gewicht?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Ik vermoed gewoon een hefboom van een kolomboormachine, of toch dat principe. Voor de aangegeven diktes heb je echt niet meer nodig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steven123

'Even een plooibankje maken' dacht hij zo bij zichzelf  ;D
Ziet er netjes uit Dirky!  Het zal je productiviteit vast nog wat extra verhogen  8)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Dirky

#10
bedankt voor de interesse!  :)

Voor de bediening zorgt een - in dit geval nog primitief - kniegewricht. Dat wordt later wellicht regelbaar uitgevoerd zodat de aanslagdiepte op een constante kan gehouden worden.
Maar voorlopig moet er eerst getest worden of ik het plooien zelf onder controle krijg...

sorry - foto's verloren

(Wie weet organiseren we eens een plooibank-workshop als dit alles haalbaar mocht lijken!)

Gerolf

Citaat van: Dirky op 10 december 2012, 21:21:37 PM(Wie weet organiseren we eens een plooibank-workshop als dit alles haalbaar mocht lijken!)
Klinkt alvast leuk  8)
En eigenlijk ben ik ook nog op zoek naar een betaalbare plaatsnijder, ook geschikt voor printplaten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GTTtommy

ziet er al leuk uit,
:D

Dirky

#13
bedankt,

foto's verloren, sorry!
img width=800 height=722]http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20121212007.jpg[/img

img width=800 height=717]http://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/20121212003.jpg[/img,15mm

de eerste plooitests met plaat van 0,15mm zijn best OK. Haarscherpe plooien  :)

Steam.N

Knap, Dirky !
Kun je je toestel aanpassen om Gerolf zijn wens tegemoet te komen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }