PCB Software

Gestart door conducteur, 08 december 2012, 21:26:33 PM

conducteur

Wie heeft ervaring met software om PCB'tjes te ontwerpen? Ben op zoek naar een  programma waar je rap mee op weg bent om een paar schakelingetjes in kleine serietjes te maken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Dan kan u dat beter op inchpapier maken.
Tegen dat u met het programma over kunt zijn de schakeling al lang gebouwd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik teken bijna alles met Corel - ook mijn printplaatjes.
Naar het schijnt is Eagle niet slecht, maar zoals JP al schreef: de leercurve  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Amai, printjes tekenen met corel, dat zal toch ook niet zo simpel zijn ivm het routen van de printbaantjes?  Heb Corel V12 hier staan, en zou daar eens mee moeten leren werken... Werkt heel anders dan 3D CAD (Solid Edge).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

oebr

Sprint-pcb (niet 100% zeker van de naam, zal nog eens checken!) is een heel eenvoudig en doeltreffend programmaatje, waarschijnlijk wel ergens te vinden online.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

INFO

gewoon eagle gebruiken zeer eenvoudig in het gebruik. schema tekenen board aanlaten maken en gaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Citaat van: conducteur op 08 december 2012, 22:25:03 PM
Amai, printjes tekenen met corel, dat zal toch ook niet zo simpel zijn ivm het routen van de printbaantjes? (Solid Edge).
routen doe ik zelf, en ik heb intussen een zelfgetekende "bibliotheek" met pcb-component-footprints.
Maar Wim (INFO) zegt dat eagle simpel is - dus valt het te proberen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Eagle heeft een gratis versie voor afmetingen tot 80x100 (halve-eurokaart) en max 1 pagina schema (maar dat mag een A0 zijn) en max 2 lagen koper. Bibliotheek is heel uitgebreid en gratis te downloaden. Enig probleem is dat de bibliotheek in inch is en tegenwoordig alle datasheets in mm. Niet echt een probleem als je geen packages zelf moet tekenen. Ook heel gemakkelijk om hulp te vinden. Leercurve is redelijk vergeleken met andere paketten. Zolang je geen complexe zaken nodig hebt prima te gebruiken. Veel pcb fabrikanten aanvaarden pcb's direct in Eagle formaat. http://www.cadsoft.de

Bij Farnell kan je ook een pakket gratis vinden. Geen ervaring mee. Is een speciale versie van Eagle dacht ik. Staan ook tutorials. Ga naar Element14 op de Farnell site. Kan zijn dat je moet registreren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Na anderhalf uurtje tutorials kijken tussen examens studeren door, al een printje ontworpen. (als oefening..) met EAGLE
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#9
Voor de kerstman, als die tegen dan nog niet is afgeschaft is, gerief voor te (leren) etsen vragen... Kan dat dan ook eens doen.
Een vraagje: hoe breed/smal kun je de printbaantjes maken, als je ze later zelf wilt etsen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

0.3 is zeker haalbaar  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Nog eens een vraagje
In MSM 85 & 86 schrijf je dat je zoveel mogelijk de overgebleven stukken van je tekening moet zwart maken om etsmiddel uit te sparen. Als ik naar elektronica printjes kijk wordt dit vaak niet gedaan. Zo moeilijk is het niet, en het is zelf mogelijk om die gebieden met een bepaald signaalte verbinden, bv de GND.  Waarom zou je het (niet) doen zoals in één van mijn printontwerpen, die ik gebruik om het programma te leren?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Havoc

CiteerIn MSM 85 & 86 schrijf je dat je zoveel mogelijk de overgebleven stukken van je tekening moet zwart maken om etsmiddel uit te sparen. Als ik naar elektronica printjes kijk wordt dit vaak niet gedaan. Zo moeilijk is het niet, en het is zelf mogelijk om die gebieden met een bepaald signaalte verbinden, bv de GND.  Waarom zou je het (niet) doen zoals in één van mijn printontwerpen, die ik gebruik om het programma te leren?

Er is zeker niets mis mee om dat te doen. En dat koper dan verbinden aan GND is zeker een goed idee.

Als je toestaat enkele kleine opmerkingen bij je print:
- tracht tussen baantjes evenveel vrij te houden dan de baan breed is. Bvb je hebt daar die "driehoek" met een baan vlak eronder. Je kan die baan even lager leggen zodat er wat meer vrij tussen de banen is. Dat etst vlotter, zeker als je zelf gaat etsen. Zelfde bij de baan die splitst helemaal links.
- dat geldt ook als je een kopervlak maakt, tracht wat afstand te houden.
- die driehoek is iets dat pcb fabrikanten niet graag zien. Je hebt daar een scherpe hoek tussen 2 banen.

Ben je zeker dat je de banen tot in de origin van de pads laat komen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Bedankt voor de tips, het gaat momenteel voornamelijk om de mogelijkheden van het programma een beetje te leren kennen. De afstand tussen de baantjes en de GND kopervlakken heb ik ondertussen al wat groter gemaakt. De printjes in de pdf's zijn met de autorouter gemaakt. Zal dus best eerst proberen zelf handmatig te routen. Die driehoeken ga ik eens herwerken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum