Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Idiote discussie

Gestart door conducteur, 05 december 2012, 22:37:20 PM

Johnnytrein

De lijkwagens werden toch ook ontdaan van hun kruis op het dak zou dat dezelfde oorzaak hebben.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dgrr57

Citaat van: Johnnytrein op 06 december 2012, 18:22:19 PM
De lijkwagens werden toch ook ontdaan van hun kruis op het dak zou dat dezelfde oorzaak hebben.
Bij ons hebben de lijkwagens 's morgens een kruis en 's namiddags een pluim of iets gelijkaardig  :D :D :D :D

Havoc

In Brussel staat er dit jaar ook geen kerstboom op de Grote Markt omdat die aanstoot zou kunnen geven. Enfin, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ToThePoint

Citaat van: dgrr57 op 06 december 2012, 19:14:23 PM
Citaat van: Johnnytrein op 06 december 2012, 18:22:19 PM
De lijkwagens werden toch ook ontdaan van hun kruis op het dak zou dat dezelfde oorzaak hebben.
Bij ons hebben de lijkwagens 's morgens een kruis en 's namiddags een pluim of iets gelijkaardig  :D :D :D :D

Is dit niet omdat men voor pluimen extra moet bijbetalen ?
Heb onlangs zoiets opgevangen denk ik. Soit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

gardevil

Citeer
Is dit niet omdat men voor pluimen extra moet bijbetalen ?
Heb onlangs zoiets opgevangen denk ik. Soit.

Ik denk niet dat op een lijkwagen dat soort pluimen staat ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Pol

Dat een lijkwagen geen kruis meer heeft, tot daar aan toe: iedereen maakt er ooit wel eens gebruik van ... of je nu christen bent of niet.
Hetzelfde geldt voor het kerkhof dat ondertussen begraafplaats heet ... daar kies je ook maar ten dele voor.
Maar de Sint ... die kan je ook gerust buiten laten staan als zijn christelijke afkomst je niet zint.

Zelf laat ik de kerstman ook buitenstaan: of hij nu een kruis op z'n kop zet of niet interesseert me niet: de kerstman is voor mijn part gewoon een afgezwakte versie van Sinterklaas die uit Amerika is komen overwaaien. Maar dat is dan ook mijn keuze hé!

Nee ... laat de Sint zijn mijter met kruis en de moslimvrouw haar hoofddoek ... Dat is pas wederzijds respect! (Oei ... ik hoop hier geen politieke reacties mee los te wekken hé!  ;))
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ERVIN

Citaat van: Pol op 07 december 2012, 13:51:15 PM
Dat een lijkwagen geen kruis meer heeft, tot daar aan toe: iedereen maakt er ooit wel eens gebruik van ... of je nu christen bent of niet.
Hetzelfde geldt voor het kerkhof dat ondertussen begraafplaats heet ... daar kies je ook maar ten dele voor.
Maar de Sint ... die kan je ook gerust buiten laten staan als zijn christelijke afkomst je niet zint.

Zelf laat ik de kerstman ook buitenstaan: of hij nu een kruis op z'n kop zet of niet interesseert me niet: de kerstman is voor mijn part gewoon een afgezwakte versie van Sinterklaas die uit Amerika is komen overwaaien. Maar dat is dan ook mijn keuze hé!

Nee ... laat de Sint zijn mijter met kruis en de moslimvrouw haar hoofddoek ... Dat is pas wederzijds respect! (Oei ... ik hoop hier geen politieke reacties mee los te wekken hé!  ;))

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen , over heel de lijn volledig mee eens. ;)

conducteur

Blij dat jullie er ook zo over denken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

Wel ik ben het hier ook eens over de sint kwestie.
Maar even ter uitleg, de kerstboom is een duits (germaans)  ritiueel dat hier nog niet zo lang geleden toekwam.
Nu als ze dat durven af te schaffen mogen ze ook politiek afschaffen want dat is ook aanstootgevend, net zoals het nieuws.

Eigenlijk kunnen ze beter het geluk afschaffen, dan hebben de politici hun gelijk.
Deze situatie doet me eerlijk gezegd denken aan het boek 1984.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Huugooke

Alle feesten rond deze periode vinden hun oorsprong in dat ene oeroude Keltisch feest dat de terugkeer van de zon viert: de winter zonnewende op 21 december. Wanneer Jezus precies geboren is, daar zijn al boekdelen over geschreven; zelfs het jaar staat niet vast. Het is niet toevallig dat bij de verchristening van onze contreien het kerstfeest op die datum is gezet, het viel dan handig samen op die heidense zonnewende-dag: de geboorte van het licht weet je wel.
Die kerstboom was de personificatie van de onvergankelijkheid, want is toch groen terwijl alle andere bomen "sterven" in de winter? Die volhangen met lichtjes is dan weer een verwijzing naar het licht.
De kerstboom is inderdaad afkomstig uit Duitsland. Op het einde van de 19de eeuw, de romantische periode, verspreidde de gewoonte om zo'n boom voor of in het huis te zetten, zich over heel Europa, en met de emigratie ook over Amerika.
De boom werd aanvankelijk door de kerk geweerd. De eerste kerstboom in het Vaticaan stond er pas in 1982!
Pas toen de kerk er een eigen betekenis kon aan geven: de driehoekige vorm kan de heilige Drievuldigheid symboliseren, mocht hij de kerk binnen!
DE KERSTBOOM IS DUS GEEN CHRISTELIJK SYMBOOL.
Als je er al religieuze betekenis achter wil zoeken moet je zo'n 3000 jaar terug gaan naar de Keltische cultuur, en ik denk niet dat daar nog veel aanhangers van zijn!
Deze viering van de terugkeer van het licht is uiteraard typisch voor onze noordelijke streken waar de zon effectief piepkenduik doet in de winter!


Pol

Ik kan me vergissen hoor, maar is de kerstboom ook niet vooral door de protestanten (terug) ingevoerd als symbool bij Kerstmis: bij de katholieken stond er immers een kerststal (in de kerk), maar gezien afbeeldingen van heiligen niet toegelaten waren bij de protestanten (als ik me niet vergis o.a. Luther) kozen zij voor een minder geladen symbool: de kerstboom.

Dit zou dus wel eens een van de redenen kunnen zijn dat de katholieke Kerk het symbool lange tijd weerde ...

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

evan

Allemaal jammer dat er bepaalde mensen en groeperingen zich hierom druk maken terwijl er inderdaad echt belangrijkere zaken zijn!

Kerstmis Christelijk?  So What!  De mensen komen bij elkaar van alle afkomsten, families komen bij elkaar, solidariteit acties onstaan her en der, en noem maar op.
Het huidige kerstmis heeft niets beduidend christelijk dat ik persoonlijk aanstootgevend vind.
De Kerstman die we nu kennen als figuur is zelfs een uitvindsel van COCA-COLA.

En wat Suske zei:  Ze nemen van kinderen inderdaad al te veel af... kinderen moeten in iets kunnen geloven al is het Batman of spiderman, maar TE snel op de realiteit gedrukt worden is echt niet nodig.
De vraag: "Wat wil jij later worden" was vroeger iets om kinderen te doen dromen en fantaseren en nu is het zoiets van "Slechte keus, dat verdient niet genoeg"

Ik zucht mee :-[

PS Hier in het Shopping Center op het Antwerpse Kiel had de sint veel succes en 99% van al de mensen die stonden aan te schuiven was "van overal"
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

chef garde

Suiker is slecht voor de gezondheid, van mij mag het Suikerfeest ook geschrapt worden!   :P ;D

Jurgen

Citaat van: chef garde op 08 december 2012, 11:35:14 AM
Suiker is slecht voor de gezondheid, van mij mag het Suikerfeest ook geschrapt worden!   :P ;D


Haha, die's goe!  ;D


De Kerstman is inderdaad een uitvindsel van Coca-Cola, gebaseerd op de buurman van 1 van de medewerkers. Dat was een wat dikkere, gezellige man met een witte baard. Coca-Cola heeft zo'n figuur gemaakt en een rood pak aangemeten (kleur van de verpakking dus) en liet hem in alle commercials opdraven tijdens de winter.
Waarom tijdens de winter? Toen dronk men gewoon minder frisdrank en op deze manier wou men Coca-Cola ook tijdens de winter in de markt zetten. Door de jaren heen is men die Cola-man meer en meer gaan associëren met Kerstmis en zo is dus de Kerstman ontstaan.
Een goeie marketingstunt van Coca-Cola dus.


En dat kinderen van "overal" bij de Sint op schoot gaan zitten zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat ze er meteen ook een snoepje bij krijgen. Hoe zou je zelf zijn hé?  ;D
Kijk, ik wil gerust het suikerfeest mee vieren hé (of welk feest dan ook, zolang ik maar mag eten waar en wanneer ik wil  :D), maar laat ons gewoon onze feesten vieren op onze manier zonder dat er iemand moet komen roepen dat een kerstboom of een kruisje niet kan.
Ik laat een ander ook zijn feest vieren, zolang ze zich maar aan de Belgische wetgeving houden, dus geen illegale slachtingen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.