Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Camera

Gestart door Eres, 05 december 2012, 09:23:05 AM

Eres

Dat van een GPS had ik al eerder gehoord en dat is interessant als je veel op reis gaat en overal opnames gaat maken. Voor mij zou het in deze regio zijn Tussen Arlon en Luik dus. Weet dus niet of dat dan noodzakelijk is.Maar handig om te weten.

Het nadeel van mijn huidige pocket camera is gewoon het is een plat dingetje en ligt moeilijk in de hand bij het maken van een snelle opname. Hierdoor miskukken er vele en dat is balen als een stier. Stilstaan op een perron of op een parking dat gaat goeden gene enkel probleem.

De camera moet dus oa ook goed in de hand liggen, dat geeft je een goed gevoel, dan natuurlijk de mogelijkheden. Maar heb dus ook al vernomen dat je ook een snelle memorycard moet hebben wil je van je object ca. 2 of 3 opnames maken. Hij moet het snel kunnen wegschrijven naar de kaart. 

Ik heb het nooit als een nadeel ervaren om met een camera te sjouwen. Vroeger had ik oa een Mamiya 69 camera met standaard een 85mm lens. Dan maakte je negatieven van 6x9cm dat ding woog heel zwaar en alles handmatig instellen. Maar de kwaliteit was uitmuntend. Voor de hele snelle opnames werkte ik ook met een Canon kleinbeeld

Ik ga zeer zeker binnenkort op pad en ga mij eens heel duidelijk informeren

Wim

Huugooke

#16
Welke camera: ook zo'n vraag waar je meer antwoorden op krijgt dan je lief is! Bos en bomen en zo...
Een "echte" reflexcamera is één met een spiegel die omhoog klapt als je de foto maakt, en zo, de "film" vrijgeeft. Vandaar "spiegelreflex"
Alleen Canon, Nikon en Pentax maken die nog. Sony heeft een vaststaande spiegel de halfdoorlatend is: een deel van het licht gaat naar de sensor en een deel naar de zoeker.
Een spiegelreflex zou ik nooit aanraden, ze worden ook meer en meer van de markt gedrukt.
Hun reden van bestaan is trouwens lang voorbij gestreefd. Toen we nog met filmrolletjes werkten was het handig dat we via een spiegel konden zien wat de lens op de film ging zetten.
Nu zien we direct wat de sensor ziet.
Die spiegelinrichting is trouwens een gevoelige mechaniek die snel ontregeld is en kapot kan!
Wat is dan de beste keuze?
De nieuwe soort: de "systeemcamera".
Die lijkt op zo'n "pocket" cameraatje (verkeerde naamgeving trouwens! ) maar heeft wel verwisselbare lenzen en meer mogelijkheden dan een reflex. Alle merken hebben nu zo'n systeemcamera in hun aanbod.
De Lumix serie is een goede keuze, kijk ook eens naar de Sony "Nex". De Nex 6 heeft zeker alles aan boord wat je wenst.
PS heb je die Mamiya nog?

Havoc

CiteerHun reden van bestaan is trouwens lang voorbij gestreefd. Toen we nog met filmrolletjes werkten was het handig dat we via een spiegel konden zien wat de lens op de film ging zetten.
Nu zien we direct wat de sensor ziet.
Die spiegelinrichting is trouwens een gevoelige mechaniek die snel ontregeld is en kapot kan!

Zien wat er door de lens komt is toch nog altijd het beste hoor. Probleem met die systeemcamera's is dat je daar ofwel op armlengte mee foto's neemt en dat is niet bevorderlijk voor de stabiliteit ofwel een dure electronische zoeker erop moet zetten. En de kwaliteit van die electronische zoekers is nog niet vergelijkbaar met een echte optische zoeker. En je kan die ook kwijt geraken. Wat je op het schermpje achteraan ziet is ook niet vergelijkbaar met wat er op de foto gaat komen. Heb zelf zo'n Nex3 omdat ik dacht daarmee mijn Canon 300D te vervangen en die Nex is het huis nog niet uit geweest. Is al een generatie ouder dan de 6. En het menusysteem daar zwijg ik liever over (alhoewel, dat is persoonlijk natuurlijk).

Eerlijk gezegd als je professionele ervaring hebt zou ik voor een SLR opteren. Voordeel van een SLR boven een compact is dat de sensors groter zijn en meestal minder ruis geven bij hoge iso. En voor "aktiefotografie" is dat een voordeel. Je kan een wat hogere iso kiezen, daardoor een snellere sluitertijd en dus bewegingsonscherpte voorkomen. Terwijl je toch weinig ruis hebt. Die spiegelloze systeem camera's met een APS-C sensor hebben hetzelfde voordeel omdat ze dezelfde sensors als SLRs gebruiken. Voor een SLR zijn er ook meestal meer (en betere) lenzen te vinden. Veel van die lenzen zijn ook te gebruiken op systeemcamera's met een adaptor maar dan verlies je vaak functies en compacter wordt het er niet op.

Een ander probleem dat ik heb met de systeemcamera's is dat ze zo verdomd klein zijn. Als je elke keer goed moet kijken waar je ze vastneemt is de leut er ook snel af.

Tussenoplossing is ook de "serieuse" compact. Bvb de G-lijn van Canon. Die hebben een sensor die ergens tussen de SLR en de compacts ligt, een degelijke korte zoom, kunnen raw beelden maken en zitten qua afmetingen ook tussen de slr en compact. Nadeel is dat de prijs bijna die van een slr is zonder de mogelijkheden ervan te hebben.

Welk merk? Ga er eens enkele in de hand nemen en probeer de menu's eens uit. Vaak staat of valt het daarmee: ergonomie.

CiteerIk heb het nooit als een nadeel ervaren om met een camera te sjouwen. Vroeger had ik oa een Mamiya 69 camera met standaard een 85mm lens. Dan maakte je negatieven van 6x9cm dat ding woog heel zwaar en alles handmatig instellen. Maar de kwaliteit was uitmuntend.

Die Mamiya 69, was dat een Mamiya Press? Machtige bakken... Zelf gebruik ik de Mamiya 645ProTL voor "dagelijks gebruik", een C330 als ik eens zin heb in 6x6 en een Fuji G690BL voor 6x9. (niet allemaal tegelijk mee te nemen!)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

wim,
welke fototoestellen wij hebben weet je al en dat wij daar zeer tevreden over zijn ook.
wat betreft de memorycard moet je je zeker goed over informeren. een canon 7D kan bijvoorbeeld tot 8 foto's per seconde maken en die moet hij dus snel kunnen wegschrijven wat niet alle kaarten kunnen. dus, ja, goed opletten. mega grote kaarten moet je niet kopen: 4 tot 8 gb is ruim voldoende. koop er liever 2 kleine dan 1 grote. gaat er eentje stuk heb je nog altijd een reserve. ook een reservebatterij kan nuttig zijn.
ik ben benieuwd wat het gaat worden.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Huugooke

Johan, wij hebben al dikwijls van mening gewisseld over camera's op dit forum, en in principe zijn we het eens waar het de klassieke fotografie betreft.
Wat digitale camera's betreft moet je toch eens een NEX7 vastnemen: die heeft ook een zoeker, met een kwaliteit die de meeste schermen overtreft!
De Nex6 heeft die trouwens ook.
"Men" zal camera's produceren die volgens het marktonderzoek renderen. Dat de meeste reflexen nu "live-view" hebben is al een teken aan de wand.
Die menu's zijn zo ingewikkeld omdat men die toestellen volpropt met mogelijkheden.

rixke rail

Citaat van: Eres op 05 december 2012, 09:23:05 AM
Vele van jullie fotograferen ook treinstellen.

Nu is mijn vraag welke camera hebben jullie en zijn jullie daarmee tevreden en wat kunnen jullie mij aanbevelen?

Alvast bedankt en groetjes

Wim

Ik heb onlangs een "kleintje" aangekocht : Canon Power Shot  SX240HS
Neemt goei foto's en filmpjes, zelfs met de (20 x optical) zoom ... (12.1 megapixels)
Hij staat permanent op "AUTO", zelfzoekend dus; foto's en filmen via een aparte knop.
Leuk ding.
Ik heb géén aandelen van Canon.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Eres

Ik ben destijds overgestapt van de kleinbeeld camera naar de grotere jongens. Ik heb zowel de C22 als de C330 van Mamiya gehad. De twee ogige camera's voor de 6x6 negatieven. Ik deed toen destijds alles zelf op z/w gebied. Ontwikkelen van de films alsmede het afdrukken van de foto's.

De R69 gebruikte ik voor kleuren opnames, daarnaast een 645 en een kleinbeeld een Canon AE1. Kleinbeeld was meer voor vrienden over de wereld met wie ik negatieven ruilde. Inderdaad was de R69 een bakbeestmaar ontzettend fijn om er mee te werken. Voor horizontale en verticale opnames was dit heel eenvoudig. Niet zoals bij een kleinbeel je camera draaien maar de negatief houder omdraaien en dat was alles .Mooie lijnen in de zoeker zodat je alles keurig binnen het negatief kon houden. Via een kennis liet ik weten dat ik de camera wilde verkopen. Alleen de kleinbeeld heb ik gehouden. Binnen 24uur was de R69 en de andere weg aan een student voor mode fotografie. Heb dezelfde prijs ervoor gekregen als die ik er voor had betaald. En dit 3jr intensief gebruik!!!

Die pocket camera's leuk om er huis tuin en keuken opnmes mee te maken Dan zijn het ideale apparaatjes; Als je beterbent gewend is het niks. Inderdaad loop je met lange armen te werken waardoor deze instabiel werken en oo, de sluitertijden zijn te lang. Ik heb talloze keren getracht in te schakelen via sport. Maar als je deze bevestigde en de eerste opname maakte schiet hij eraf dus dat heb ik maar opgegeven. Ik heb zoals eerder door een ander gezegd liever iets stevigs in mijn hand en met de oog door de zoeker. Je resultaat bekijken via het scherm. Dat gaat beter en de kwaliteit ten goede.

Een Olympus is voor mij geen keuze, sorry dat te moeten zeggen. Ben er nooit een echte liefhebber van geweest. Weet dat Samsung ook digitale SLR camera's verkoopt / produceert maar heb daar ook een twijfel over. Zoals eerder geschreven Lumix heb ik geen mening over omdat ik er nauwelijks iets van heb mogen horen. Sony wel en die geluiden waren positief. Het zal dus kijken worden naar Sony, Canon en Nikon. Weet dat Sony niet een van de goedkoopste is.

Het nadeel van wonen in Wallonie/Ardennen is dat als ik iets in Belg.Limburg/Vlaanderen en/of in NL koop ik niet geholpen wordt met garantie. Ze hebben hier hun eigen regels en verwijzen je door naar de winkel waar je het gekocht hebt. Letterlijk heb je volgens de regels recht op internationale garantie maar die is niet geldig in Wallonie.

Verdere informatie/tips zijn altijd welkom

Wim

dgrr57

Citaat van: Eres op 06 december 2012, 12:35:04 PM
Het nadeel van wonen in Wallonië/Ardennen is dat als ik iets in Belg.Limburg/Vlaanderen en/of in NL koop ik niet geholpen wordt met garantie. Ze hebben hier hun eigen regels en verwijzen je door naar de winkel waar je het gekocht hebt. Letterlijk heb je volgens de regels recht op internationale garantie maar die is niet geldig in Wallonië.
Als ik iets koop in Luik willen ze hem in Hasselt ook niet repareren onder garantie  :D :D :D :D :D :D

Huugooke

Over Lumix doen ze in Duitsland euforisch; misschien omdat er Leitz lenzen op zitten? ;)
Sony is misschien wat duurder dan de meesten, Lumix trouwens ook, maar kwaliteit betaal je! En de "made in" betaal je er ook bij.

Veel camera's hebben een soort vooruitkijk functie, ze nemen al foto's terwijl je nog met de vinger boven ontspanknop zit te twijfelen. Als je afdrukt heb je nog een tiental foto's vooraf. Als daar de goede niet tussenzit weet ik het ook niet meer.

Een te overwegen model zijn bijvoorbeeld de "superzooms". Ze zien eruit als een reflex maar hebben een vaste lens; maar dan een lens die er drie "losse" vervangt.
De Fuji HS30 bijvoorbeeld heeft dat snufje dat ik beschreef, en een lens waar je de hele trein, maar ook de pet van de machinist mee kan fotograferen! En betaalbaar!

Dat van die garantie begrijp ik niet

Eres

Hugo

Bedankt voor je tekst en uitleg en zal het zeer zeker ten harte nemen. Iedere tip is altijd welkom. Wat de garantie betreft. Probeer maar eens iets wat je in Vlaanderen koopt hier onder garantie te laten repareren. Dat luk je niet en je bent eerder 65 dan dat je dit voor elkaar krijgt. Het is een eigenwijs volk en maling aan de regels. Vandaar dat ik gewoon liever in Vlaanderen of in NL iets zal aanschaffen. De verkoop gun ik ze hier niet. Als ik iets in Bastogne koop mag ik niet naar Vielsalm gaan voor garantie. Maar dat is ook zo met auto's die onder fabrieksgarantie vallen. Daarom zijn er enorme prijs verschillen omdat ze weten dat je nergens anders heen kan. Zij bepalen de regels en niemand anders 

Dus het bekende vingertje voor ze op.

Wim

Olivier77

Beste Wim,

Ik neem vrij veel foto's. Zowel voor mijn werk als voor de hobby.
Heb een kleine Canon Powershot A570 IS voor het kleine werk, dit
is een klein toestel dat je zo in je zak kan steken.
Heb sinds 2 jaar een Canon 1000 D  voor de " betere " foto's. (spiegelreflexcamera).
Super tevreden over.
Tegenwoordig is dat de 1100 D type, kost rond 400 € met een objectief (15-55) met ingebouwde stabilisatie.
De foto's zijn (mits wat opletten ivm licht enz) super.
Staat meestal op automatisch.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Huugooke

Nog een laatste tip: als je een keuze gemaakt hebt, "google" dan eens met de naam van die camera, gevolgd door "problemen" of "problems" of "defect" of iets degelijks.
Hoe minder antwoorden je krijgt, hoe kleiner de kans dat er iets "mis" is met dat model.
Als er al iets mis is, dan zal blijken dat telkens hetzelfde mankement gemeld wordt!

Eres

Ik zou heel graag wiilen weten wie er van jullie met een Canon Powershot HS50 en/of een Canon 1100D aan het fotograferen is en graag jullie oordeel

bedankt en groetjes

Wim

bellejt

ik heb maar een Canon 500D maar ben er zeer tevreden over voor fotografie.Heb er dan ook een 2de lens bijgekocht voor macro en telefotografie.Ik koop die dingen (hulpstukken zoals koffer ,statief enz) via internet waar ze veel minder duur zijn.

Huugooke

Om daar een bevredigend antwoord op te krijgen kan je beter eens op een fotografie-forum gaan kijken.
Zoals ik hierboven al schreef, googel eens met de naam van een camera gevolgd door het woord "Errors" of "problems", dan weet je of je problemen kan verwachten. Dat geldt jammer genoeg alleen voor types die al een tijdje op de markt zijn, en het gaat snel tegenwoordig!
Een vriend van me is heel tevreden over zijn Powershot.