Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Opbergsysteem

Gestart door Mattias, 01 december 2012, 21:32:29 PM

Mattias

Goeie avond,

Reeds een tijdje zit ik te zoeken om al mijn modelspoormaterieel te kunnen opbergen.
Je zou kunnen zeggen: steek ze mooi in hun doosjes, maar dat ontzie ik mij...

Als je vaak van bij je thuis naar vrienden wilt gaan om te rijden, of naar de modelvereniging of als exposant bij een beurs, dan moeten die locs en gesleept materieel iedere keer doosje in en doosje uit.
Dit zorgt enkel en alleen maar voor dat je langer bezig ment met het in en uitnemen dan met het rijden. Zeker als je al een aardige sleep hebt!

Ik had ooit eens een klein doosje gemaakt om 3 locs in weg te steken, zodat je ze makkelijk van de ene naar de andere plek kunt vervoeren.
(te zien in de topic: Waar zijn we nu mee bezig ?)
Maar als je eens een kleine 30 locomotieven en een 50-tal rijtuigen / wagons hebt, is het al een pak moeilijker om dit vervoerd te krijgen op die manier.

Vandaar dat ik een vraag had aan jullie, over hoe jullie dit "forceren" om jullie modeltreinen op te bergen thuis / in de club EN tijdens het vervoer ervan...
Ik ben echt benieuwd!  :)


Mattias
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Steven123

Het eerste wat in mij opkomt is een soort van zelfgemaakte bakken in 6mm mdf (blijft beperkt in gewicht), ik zou dan zo'n 5 tal bakken maken van minstens 60cm lang, en stapelbaar in een grotere bak of kartonnen doos (dus bakken op maat van die doos).  Het zou handig zijn om enkele handgrepen uit te boren in de kortste zijkanten zodat je de bakken makkelijk uit een doos of grotere bak kan omhoog trekken...

heb een schetsje gemaakt van wat ik ongeveer bedoel:


de zijwanden zou ik voorzien van zachte mouse, een goede plaats om zoiets te gratis te vinden is de fruit-afdeling bij de Carrefour  :D - Daar moet je eens bij de druiven gaan kijken, liggen veel witte mouse-strookjes die je in bescheiden hoeveelheid kan meenemen. (na een paar keer winkelen heb je snel wat bij elkaar.)

Er zijn vast 101 manieren om een hoop spoor-materieel te vervoeren, dus ben ook benieuwd naar andere suggesties.
Veel succes,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Kees-Jan

Bij de plaatselijke bouwmarkt (Hornbach) heb ik houten kisten gekocht. Hierin kan ik mijn spoor 1 wagens opbergen maar ook H0 spul.

H0 past in twee lagen (in het schuim) er zo in dat je een complete rijzigerstrein en lok er in kunt vervoeren.

Zal de komende dagen eens een plaatje neerzetten.

mvg,

Kees-Jan

modelbaanHO

Kijk eens op mijn website bij projecten --> opbergsysteem.



Ik heb zelf al 2 van die transportkisten gebouwd.
Een mede-clublid al 3 en is er tevreden over.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Huugooke

Mooi, maar waarom "echte" sporen? Een brede groef is toch voldoende en geeft minder problemen bij het plaatsen van de loc.
Een bodem van plastic met uitsparingen voor de wielen zou ook kunnen.

Ronald

Citaat van: Kees-Jan op 02 december 2012, 00:56:00 AM

Zal de komende dagen eens een plaatje neerzetten.


Ja graag, ben reuze benieuwd hoe je dat gedaan hebt en met welke kisten. Een Hornbach hebben we hier zo 1-2-3 niet in de buurt maar misschien is een trip daar naartoe dan toch een keer lonend ;)

modelbaanHO

Citaat van: Huugooke op 02 december 2012, 10:09:03 AM
Mooi, maar waarom "echte" sporen?

Die echte sporen zijn afkomstig uit de afbraak van de modelbaan van mijn vader zaliger.
Ik heb er in overvloed en een spoortje vastspijkeren is (voor mij) eenvoudiger dan groefjes of wat dan ook.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Eres



Deze koffer is te koop bij www.modelbahn-exklusiv.de voor € 119;95

groet

Wim

eve


Koen

@Wim,

Mooi maar geeft dit geen problemen voor de fragiele onderdelen die op een loc aangebracht zijn?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Zou me een fortuin aan opbergvaliesjes kosten als ik wil inpakken wat ik meestal meeneem naar een rijdag op de club.

Ben zelf bezig met een ontwerp uit te tekenen om mijn materiaal te stockeren in de RUP-boxen waar ze nu inzitten in hun doosjes.
Bedoeling is een systeem dat zowel in de halve als de hele en ook in de hoge en lage boxen kan geplaatst worden.
Ook het materiaal is nog niet bepaald: PVC schrootjes, 3mm multiplex of MDF.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Eres

Ik kwam dit per toeval tegen en omdat Mattias er om vroeg heb ik deze geplaatst. zelf neem ik mijnmateriaal nergens mee naar toe. Ze blijven hier en staan stofvrij in een vitrinekast

Wim

Mattias

Het idee achter die koffer is tof. Vooral als je slechts enkele locs/wagons hebt.
Maar met reeds 20-tal locs en 50-tal wagons/rijtuigen, is dit reeds wat moeilijker en te duur.
Het systeem van Luc is inderdaad wel knap.
Het moet denk ik ook doenbaar zijn om het met iets lichter hout te bouwen.
het deksel zou ik anders aangepakt hebben. Die zou ik niet met scharnieren doen, maar met een los deksel, die je er recht opzet.
Met diesellocs is het denk ik best te doen, maar als je met elektrische locs of met fragiele wagons bezig bent, lijkt het mij wat breekbaarder, omdat de ene kant een grotere druk op zich krijgt, dan de andere, bij het sluiten van de kist. Dit tenzij je de kist een stuk hoger maakt dan je modellen. Maar dan is er weer minder stabiliteit in bij je modellen, als je ze vervoert...


Ik wacht nog eventueel andere oplossingen af. En indien er geen interessants meer de revue passeert, dan zal ik de knoop doorhakken...  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Gerolf

@Suske: brainstorm rustig verder. Als je een verbeterde versie van Luc's dozen kan vinden ben ik mee  ;)
De link die Eve aangaf leek me ook best duur, dan kan je beter de (goedkopere) kofferset van Conrad zelf een binnenbekleding geven
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Alu koffers met schuimrubber in promotie bij conrad 19.99€ ipv 25.99€.
HIER
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI