Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vreemde loc in Gouvy

Gestart door Eres, 28 november 2012, 18:56:05 PM

Eres

Vandaag stond er plots een loc uit de serie 77 in Gouvyet nr 7766. aarschijnlijk gaat deze loc test ritten maken op een nieuw spoor. Even buiten Gouvy in Halconreux wordt een nieuw houtverwerkingsbedrijf gebouwd en deze krijgt een spoor aansluiting. Laten we maar hopen dat er vele van deze loc's hier mogen gaan komen. Eindelijk een afwisseling   














Maar wat betekend nu eigenlijk ALLEEN GROFKORRELIG ZAND GEBRUIKEN op beide kanten 2x Zou niet weten wat deze kreet moet betekenen

Ik hoor graag

groet

Wim

Huugooke


2012

Citaat van: Huugooke op 28 november 2012, 19:00:25 PM
da's om te remmen.

nee toch ni, in eerste instantie is da bedoeld om aan te zetten, enkel de wielen van de lok (hier dus 8 wielen) moeten de ganse trein in gang trekken, bij vuil spoor kunnen deze wielen doorslippen en geraakt de trein niet op snelheid.
Bij remmen remt de ganse trein, ook van de wagens dus en kan de trein wel makkelijker stoppen omda er weinig remkracht opgezet word en toch de ganse trein (een beetje) afremt.
Nu goed ja, in geval van nood, vooral bij losse rit kan je soms es zand nodig hebben bij het slippen tijdens remming, maar das eerder zeldzaam, er is nog een soort ABS ook trouwens om slippende remmende wielen te vermijden.

Bert Ossevoort

Wat is er zo vreemd aan een 77er??
die loks zullen er wel meer komen toch hout wagens afhalen in vielsalm?
zo;n beetje de enige diesel bij nmbs cargo die nog dat soort werk kan doen in binnenlandse dienst...
en de opschriften bij de zand bakken ,denk dat dit een herinering is aan diegen is die ze gaat vullen ,het juiste soort zand erinstopt?!
en inderdaad zeker nu de blaadjes vallen is zand bij een zwaardere trein en wegrijden geen overbodige luxe.
Bert.

Mattias

Citaat van: Eres op 28 november 2012, 18:56:05 PM
Vandaag stond er plots een loc uit de serie 77 in Gouvyet nr 7766.

Een kruissing gemaakt tussen Gouvy en Houyet?  ::) ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Huugooke

Citaat van: 2012 op 28 november 2012, 19:19:59 PM
Citaat van: Huugooke op 28 november 2012, 19:00:25 PM
da's om te remmen.

nee toch ni, in eerste instantie is da bedoeld om aan te zetten, enkel de wielen van de lok (hier dus 8 wielen) moeten de ganse trein in gang trekken, bij vuil spoor kunnen deze wielen doorslippen en geraakt de trein niet op snelheid.
Bij remmen remt de ganse trein, ook van de wagens dus en kan de trein wel makkelijker stoppen omda er weinig remkracht opgezet word en toch de ganse trein (een beetje) afremt.
Nu goed ja, in geval van nood, vooral bij losse rit kan je soms es zand nodig hebben bij het slippen tijdens remming, maar das eerder zeldzaam, er is nog een soort ABS ook trouwens om slippende remmende wielen te vermijden.

Ik dacht dat het zoiets als bij den tram was; in elk geval dus antislip.

Mattias

Een echte machinist gebruikt geen zand  :)
Hij gebruikt en speelt met zijn rechtstreekse rem!  8)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Bert Ossevoort

Heel mooi als je dat kan inderdaad als goed machinist ,
maar in nederland als de lok achterop loopt in de treinstam kan ik wel zand strooien maar NIET de directe rem bedienen ,dus dan is zand een  handig alternatief,
Bert.

Eres

Citaat van: Bert Ossevoort op 28 november 2012, 20:28:34 PM
Wat is er zo vreemd aan een 77er??
die loks zullen er wel meer komen toch hout wagens afhalen in vielsalm?
zo;n beetje de enige diesel bij nmbs cargo die nog dat soort werk kan doen in binnenlandse dienst...
en de opschriften bij de zand bakken ,denk dat dit een herinering is aan diegen is die ze gaat vullen ,het juiste soort zand erinstopt?!
en inderdaad zeker nu de blaadjes vallen is zand bij een zwaardere trein en wegrijden geen overbodige luxe.
Bert.

Voor de begrippen in Vielsalm is de 77 loc een hele vreemde die zie je hier NOOIT. In Vielsam waar ik 10km vandaan woon en diverse keren per week ben heb ik ze ook nooit eerder gezien. Vroeger schijnen de reeks 5 en 6 hier hebben gereden die hout kwamen BRENGEN Je ziet hier alleen de NMBS 18 reeks en de CFL 13

Wim

PeterVG


Jouw vermoeden lijkt me juist. Een 77 zou best gebruikt kunnen worden om de nieuwe industriële lijn vanuit Gouvy te berijden. De lijn werd aangelegd om het houtvervoer dat vroeger per spoor naar Bullingen werd gevoerd terug per spoor te vervoeren. Zoals je vermelde naar een nieuw te bouwen fabriek die deze van Büllingen zal vervangen.

Er werd hier geopperd dat de 77 houtwagens naar Vielsalm zou brengen. Dat kan echter niet meer. De laatste houttreinen uit Vielsalm zijn intussen alweer jaren verdwenen. Recent werd station Vielsalm naar twee doorgaande sporen gebracht zonder goederenkoer of uitwijkspoor.
Zoals deze foto van Dennis Vansummeren duidelijk toont
http://www.flickr.com/photos/ijzerenrijn82/7431387612/

Anderzijds hangt er een serieuse bedreiging boven lijn 42: Rivage - Gouvy. Infrabel wil de lijn sluiten uit besparingsoverwegingen. Net als lijn 43 tussen Rivage en Marloie. Dan zou de nieuwbouw industrielijn meteen nutteloos worden tenzij Gouvy vanuit Luxemburg bedient blijft. Als lijn 42 fanaat kan ik alleen maar hopen dat het niet tot een sluiting komt.

Bert Ossevoort

Even het begrip nooit ,en oke vielsalm kan niet meer maar een aantal jaren terug ,

http://trainbelge.fte2.org/archive20063.htm

27e foto naar beneden scrollen ,blijkt dat ze wel al op lijn 42 zijn geweest ,en blijf er bij dat ik ook een foto heb gezien dat ,toen het nog kon er gerangeerd werd te vielsalm door een 77er,
maar ook ik kan het fout hebben natuurliijk ,maar als ik de foto vindt .....
Bert

Eres

Dit staat er dus aan de zijkant





Groet

Wim

Eres

Peter

Heel verbaasd dat je grote interesse heb in lijn 42? Dan zou je hier in de buurt moeten wonen? Wat je mij schrijf daar sta ik eigenlijk van te kijken omtrent lijn 42 en 43. Maar ik denk persoonlijk dat gelet op de investeringen die er gedaan worden lijn 42 blijft bestaan. Er is een klein station ergens onder Marche en Famenne en die trein gaat dan door oa naar Marloie. Ik ben daar wel eens geweest. Het stelt niets voor. Gouvy daar in tegen is ene belangrijke schakel vanuit Luxembourg naar Luik v.v.

Speciaal in deze regio waar ontzettend veel mensen oa scholieren dankbaar gebruik maken vandeze lijn naar de hogere scholen/universiteit in Luik ook is Luik een belangrijke werkgever voor heel veel mensen. Overdag is er nauwelijks vervoer de mensen kan je vaak op een hand tellen, en met regelmaat hou je dan nog een vinger of twee over. En dan als je nadenkt kan dit misschien waar zijn.

Dat hout bedrijf komt inderdaad uit Büllingen maar wilde uitbreiden en dat ging niet. In Halconreux kreeg men toestemming en d evereiste aantal m² maar met de eis dat er een spoor aansluiting moest zijn. Er lag nog een oud stuk traject wat afgebroken was maar voor de rest weer opgebouwd kon worden en dat heeft men gedaan. Dat stuk is zo goed als klaar. Zal er
een zondag heen gaan om te zien of ik plaatjes kan maken aldaar. Die investeringen zijn natuurlijk niet misselijk. Denk dat er absolute meerderheid moet zijn omtrent het spoor anders gaat men niet verhuizen en dure investeringen doen.

Ik had eerst gehoord dat er een lijn naar St.Vith zou komen maar ik weet niet of dit waar is


en of St.Vith nog wel een spoor aansluiting heeft. Ik zal dat eens moeten navragen bij bekenden van mij in St.Vith Heb er eerlijk gezegd nooit verder over nagedacht. Het zou de bedoeling zijn om het spoor naar St.Vith te laten lopen?

Als je veel interesse hebt in Lijn 42 ken je deze plaatjes ook wel denk ik,






Ik zie graag je reactie

groetjes

Wim

Eres

Vroeger waren Gouvy en Vielsalm heel belangrijk. Gouvy had vele rangeer mogelijkheden en was een schakelpunt naar Luxembourg maar ook naar Bastogne en Libramont. Ik zal zondag opnames gaan maken van Gouvy van het spoor en ook proberen van dat bord dat buiten staat opnames te maken. Daar staat een stukje geschiedenis op.

Deze onderstaande opnames werden enkele weken geledengemaakt op een zondag. Heel normaal dat er een paar locs stilstaan het weekend/







Groet

Wim

Jurgen

In Sankt-Vith ligt al jaren geen meter spoor meer.

Er ligt daar wel nog een houtbedrijf op de aansluiting van de voormalige lijn 163 met lijn 47, maar beide lijnen zijn opgebroken. Aan het oude station van Sankt-Vith zal trouwens geen trein meer kunnen komen. Men is alles aan het volbouwen en er ligt nu een RAVeL aan het station.
Om lijn 163 opnieuw aan te leggen moeten dan ook weer eens verschillende bouwwerken gemaakt worden om de dalen en heuvels te doorkruisen, dat zie ik dus niet meteen gebeuren.

Maar ja, zeg nooit nooit natuurlijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.