Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

“Vervuilend intermezzo – Facelift voor Roco´s E 32”

Gestart door jacques timmermans, 27 november 2012, 08:35:00 AM

jacques timmermans

Het al meer dan 25 jaar oude Roco model voldoet technisch nog steeds aan de normen. Ook al kreeg het model tussendoor nog wel een facelift, maar aan de technische uitrusting werd, behalve het vernieuwen van de aandrijfmotor, de oorspronkelijke motor ze werd door een vijfpolige motor met schuine ankergroeven vervangen en een 8-polige aansluiting voor een decoder, niets veranderd. Daarentegen werden de kast en de onderbouw lichtjes gemoderniseerd:
vrijstaande handgrepen langs de deuren van het machinistenhuis,
fijnere pantografen,
gemodificeerde voorloop dissels,
nieuwe kleurstelling in RAL 6020 "chroomoxide groen" om er enkele te noemen.

Dit was mij niet genoeg en heb het bejaarde model van enkele kleine modificaties voorzien:
geveerde buffers,
handgrepen onder de bufferbalk
een verbindingsstang tussen de railruimers aan de voorloop dissels,
een rangeergreep op de bufferbalk,
half geopende ramen in de machinekamer en de machinistenhuizen,
fijnere isolatoren uit gegoten messing en een fijnere elektrische dakleiding gemonteerd,
nieuwe voorbeeldgerechte SBS 9 pantografen van Piko voorzien van klokisolatoren uit gegoten messing
een nieuwe motorisering uit het huis Faulhaber en dito decoder van ESU en tenslotte
een passend licht verweerd uiterlijk, aangebracht met verschillende technieken en kleurmedia.
Wat rest zijn nog nieuwe geëtste opschriften.





Het uitgangsmodel van Roco. In tegenstelling tot het omgebouwde model, waarvan de wagenkast nog in het naoorlogse RAL 6007 "flessengroen" is uitgevoerd, heeft dit model de uniforme kleurjasje van de DB, welke stelselmatig vanaf de late jaren vijftig werd toegepast.





Zicht op het fabrieksnieuwe dak. Jammer genoeg zijn de houten loopplanken ook witaluminium gekleurd. Goed te herkennen zijn de nieuwe fijnere pantografen, welke het model een passend uitzicht verlenen.





Het omgebouwde en licht vervuilde oorspronkelijke model uit de tachtiger jaren. In tegenstelling tot de nieuwere edities van het model bezit de wagenkast nog de oude beschildering in het donkere flessengroen.





Uitzicht op het licht vervuilde dak met de nieuwe pantografen en dito elektrische uitrusting. Hier is geen verdere uitleg nodig!

Jacques Timmermans

eve

Dat is overtuigend werk !

Ik heb het model ooit in bezit gehad, maar terug verkocht wegens "hondengang" (liep met de kast licht schuin op de sporen). Is het daarom dat je die ingreep aan de voorloopwielstellen hebt uitgevoerd?

Mvg, Erik

jacques timmermans

Erik,

Het "schuin trekken" van de loc op de sporen is het gevolg van een eenzijdige montage van het antislipbandje op de aangedreven as. Bij het gefacelifte model heeft Roco de antislipbandje volledige achterwege gelaten. Gezien het gewicht van de loc en de te trekken voorbeeldige lasten zijn antislipbandjes overbodig. het modificeren van de voorloop stellen heeft hier niets mee te maken.

Jacques Timmermans

Peter

Prachtig gedaan Jacques.
De E32 is een lok waar ik al jaren "zot" van ben, maar waar het, om ik weet niet welke reden, nooit van gekomen is om het te kopen. En dit ondanks het feit dat het te soms zien was op de Höllentalbahn.

Met vriendelijke groeten
Peter