Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

digitaal

Gestart door patri, 29 december 2005, 16:49:46 PM

patri

Hallo,
Kan er iemand  een objectief oordeel geven over digitale
besturing? Ik  heb wat rond gekeken bij verkopers en rond gesnuffeld op internet en mijn voorkeur gaat uit naar Marklin (HO) digitaal en wel om volgende reden:
- 1? plug en play systeem met duidelijke handleiding
- 2? geen probleem met keerlussen
- 3? detaillering van het materiaal
Zowel pro's als contra's zijn welkom.

Hartelijk dank.
                                     

ysbeer

punt een

plug en play vondt je overal,digitaal is niet zo moeilijk
als je maar goed leest
overigens is marklin helemaal niet zo goede wat voorlichting betreft
als je echt wat wil weten hebben ze daar wel een boek voor (kost wel 20 euro)
kijk eens op de pagina van marklin en daar na op de pagina van b.v.lenz digitaal.[:(]
hier vindt je alle info over hun product gratis en zelfs in het nederlands.[:D]

punt twee

ook 2 raail heeft op heden geen problemen meer met keercirkels
bedenk ook nog dat je als je marklin kiest je aan hun systeem vast zit
(motorola)
Het ander systeem DCC heeft veel meer producenten.
Is in u.s.a ook het enige (pak weg 85%) systeem

punt drie

marklin is stevig stabiel en hand vast .
Maar ook duur en zeker niet altijd zo gedetaileerd als ander merken.

Denk eerst goed na ,lees kijk en vraag over de verschillende systemen
Doet dit enkel weken en kies dan pas.
maar wel echt objectief kijken natuurlijk

Zo marklin vrienden(ik ben echt geen marklin hater,heb zelfls gisteren
nog een trix diesel lok gekocht bij conrad (digitaal ddc voor 90 euro)
metalen huis ,loopt perfect.

wim ysbeer

patri

Met welk merk rijd je en waarom?

Merci


svvander

Een goed alternatief, zij het iets duurder is de Intellibox van Uhlenbrock. Of de nieuwe ECoS van ESU. Daarmee kan je dan achteraf ook veel meer doen. (Eigenlijk is dit een alles in 1 module). En misschien ook wel interessant om te vermelden. Als je dan later toch beslist om over te stappen naar 2-rail... geen probleem want de IB is zowel Motorola (M?rklin) als DCC (2-rail) ondersteunend.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door patri

Met welk merk rijd je en waarom?

Merci





Ikzelf rijd met 3-rail modellen, alle merken doorelkaar. Ik koop gewoon wat ik graag zie. Over 't laats kocht ik de Roco 62, iets daarna de 77 van Mehano, daarvoor had ik de 22 van M?rklin aangekocht... werkt allemaal bijstergoed... dus waarom aan 1 merk blijven plakken????
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

boke

Inderdaad Sven,

Ik koop ook wat ik graag heb en... in mijn budget past, alle merken door elkaar. Dat is volgens mij het beste als je Belgisch wil rijden en een beetje leven op je baan wil [;)]! Ik heb gekozen voor de Intellibox en de locs van Mehano (77/78-ers) doen wat ze moeten doen: rijden met toeters en bellen! Onlangs Lenz-decoders gekocht en deze ingeplugd in de Roco-loc 5307 en 5939! En wat deden ze: rijden! Nu moet ik nog een decoder zonder stekker inbouwen in een oudere Roco-loc reeks 62. Ik hoop dat dit me lukt [?]! Verder moet er ook nog een decoder ingebouwd worden in de Markl?nloc 5541 die omgebouwd werd naar gelijkstroom. Ik moet nog uitvissen welke decoder hiervoor het beste geschikt is. Kan iemand hierop antwoorden?
Ik kijk dus uit naar de nieuwe locs van Mehano reeks 51 en de reeks 13 van LS!

Gelijkstroom of wisselstroom? Kies dus iets waar je zelf gelukkig mee bent en laat je niet te veel be?nvloeden door grote voor- of tegenstanders van 't ??n of 't ander! Elk systeem of z'n voor- en nadelen! Zelf ben ik tevreden met het gelijkstroomsysteem daar er hierin de grootste keuze is aan Belgisch materieel en ik dus het minst moet ombouwen... En tegenwoordig komt bijna alles uit voor beide systemen. Wat wil je dus nog meer [;)]?

Groeten,

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door boke

Gelijkstroom of wisselstroom?
........
Zelf ben ik tevreden met het gelijkstroomsysteem

Mag ik nog even zeuren?
Bij digitaal gaat het niet meer om gelijkstroom of wisselstroom.
Het enige wezenlijke onderscheid tussen de systemen is 2-rail of 3-rail.
En verder heb je digitale spanning, daar zijn meerdere systemen in maar dat heeft niks meer met wisselstroom of gelijkstroom te maken.

boke

Inderdaad, Klaas

Maar ik las dat zijn voorkeur naar Markl?n(HO) digitaal ging en dacht dat hij nog een keuze moest maken tussen Markl?n (wisselspanning) en de rest (gelijkstroom). Blijkbaar overweegt hij enkel de overstap naar de digitale treintjeswereld...

Groetjes,