Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Spoor 1 baan: metaalhandel Gröger

Gestart door Kees-Jan, 26 november 2012, 10:16:47 AM

OlivierV

Citaat van: Dirky op 18 februari 2013, 08:59:27 AM
Het niveau van Kees-Jan ligt zeer hoog Olivier... en bij dat niveau vind ik de boom minder goed passend!
Dat 'KJ's niveau zeer hoog ligt ben ik me zeker van bewust hoor!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kees-Jan


Kris

Hallo,
Let maar op ik weet niet of er in preiserland koperdieven bestaan want een onbeheerde rol elektriciteitskabel ..... : :)
Ziet er mooi uit , mooie verwering

Kris

Steven123

Mooie foto's  Kees-Jan  ;)
Komt overtuigend over, zeker dat weinig gebruikt spoor onder de brug vind ik tof om te zien

Kijk al uit naar de volgende updates!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Kees-Jan

Kleine update.

De baan wordt momenteel wat gepimpt voor een beurs in München begin november:

Lekker een beetje rommelen met roofmate, gipsrollen en scluptamold:


Groger by Rail-Kees, on Flickr

Er worden aanzet bakjes gemaakt om meer diepte in de baan te krijgen.

En het seinhuis heeft zo een mooi plekje:


Groger by Rail-Kees, on Flickr

Het schaduwstation krijgt een aankleding:


Gröger by Rail-Kees, on Flickr


Gröger by Rail-Kees, on Flickr

oetbeem

Ziet er veelbelovend uit Kees-Jan

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Herwig

@ Kees-Jan,

Wat is 't argument om een oorspronkelijk kale  "fiddle"  (opstelstation) toch te gaan aankleden?  Dit verfraaien heeft wellicht toch ook praktische nadelen?

En kleeft de ballaststeentjeslijm voldoende aan de grijze glansverf?

Middaggroeten,
Herwig.

Kees-Jan

Hallo,

Bijna vier meter kaal hout op een beurs is geen gezicht mijns inzien. Het heeft geen beperkingen en de steentjes zitten muurvast op de grijze primer laag.

doomslu

Groot gelijk, Kees-Jan. Het is een mooie oplossing.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Het zal een mooie aankleding worden.  Een kale bak is bij zo een schaal inderdaad verloren plaats.

Goed argument  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

@ Doomslu,
@ Kees-Jan,
@ Evan,

Kees-Jans aangeklede  "fiddle" ;

Enkele overwegingen & argumenten...,

1.  Optisch:
Vooraanstaande modelbouwers leerden ons ooit dat een modeltreinbaan(tje) is zoals een poppenkast of een theaterpodium.  Treinen verschijnen op de baan, rijden & rangeren en verdwijnen dan terug naar àf.
In deze visie is een sobere, discrete fiddle-yard dus    "naar àf" ,    àchter het toneel,   de buitenwereld.
De toeschouwer ervaart zo het duidelijke onderscheid tussen de eigenlijke baan-mét-scenery en de eerder technische fiddle.

2.  Praktisch:
Een keurig geschilderde, maar verder kale fiddle is praktischer in gebruik.
Bij opslag (op zolder?), behandelen & transport, is zo'n rechtaan-rechtuit opstelplank of schuiflade toch wel minder delicaat, dus handiger.
Verticaal of ondersteboven dragen en vervoeren, 't maakt niet uit.

3.  Sowieso is een fiddle in de grotere schalen nogal breed & lang en saai op een tentoonstelling, inderdaad.
Maar het theaterprincipe en het onpraktische blijft ook hier geldig, denk 'k.. .

4.  En zou je niet geneigd zijn, na het netjes aankleden van de bestaande fiddle,weer een nieuwe, andere te gaan maken?
Wat natuurlijk een uitstekend plan zou zijn... .

Avondgroeten,
Herwig.     


Kees-Jan

Leuk Erik! Die kende ik nog niet. Bedankt!

@ Herwig: Nee.

doomslu

Herwigs overwegingen zijn correct als je de fiddle-yard wegstopt.
Het alternatief (niet beter of slechter) van Kees-Jan is zoals het in werkelijk ook is: een opstelplaats bij het station.
Ik veronderstel dan wel dat langs de andere zijde een uitweg is naar "af", onzichtbaar dus.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

@ Doomslu,

Dit lijkt een bruikbare afweging der dingen....

@  Kees-Jan,

Wat of hoezo en in welk verband   "neen" ?  Het praktische en/of het theaterverhaal?
Het principe van de discrete fiddle als dé onzichtbare buitenwereld, is oorspronkelijk van Britse origine, dacht 'k... .

Groeten,
Herwig.